Prøvekjørt: Volvo V60 SD4
Sparsom, stilig og sterk
Nå kommer Volvo med neste motorgenerasjon
Volvo V60 er en populær bil i Norge (niende mest solgte bil i fjor). Når den nå har gjennomgått en vellykket fornyelse som innebærer at den både blir sterkere, gjerrigere og stiligere, er det grunn til å tro at bilen vil få en ny boost.
Fronten er ansiktsløftet en anelse, men bak den ligger nøkkelen til Volvos fremtid: Helt nye motorer.
Tidlig i 2009 ble ingeniørene hos Volvo fortalt at Ford skulle selge bedriften deres.
Da bestemte de seg for å sørge for å ha sine egne motorer og plattformer klare. De tok en modig beslutning: I stedet for femmere, seksere og en V8, skulle de ikke ha noe større enn en toliters firesylindere. Den skulle fremdeles klare over 300 hester, takket være kombinasjonen av turboer, kompressorer og elkraft.
Siden denne allsidige motorfamilien er lettere og mer kompakt enn de eldre med flere sylindere, vil den nye plattformen trenge mindre motorrom og gi bedre kollisjonsabsorbering.
Og siden disse nye diesel- og bensinmotorene har blokk med samme form, kan de bruke de samme motorfestene rund baut. Dette sparer enormt med penger sammenlignet med de åtte variantene som brukes nå.
Ny XC90 til høsten
Vi kjenner ikke den nye plattformen ennå; den lanseres med den nye Volvo XC90 neste høst. Men motorer fra den nye familien kommer i S60 og V60. Glem de forvirrende versjonsnavnene: Alle de nye har en 1969-kubikker.
Den største bensinmodellen heter T6 og har 300 hk. En kompressor gir motormat under 3500 o/min, mens en turbo slår inn med krefter lengre opp i registeret.
Den reagerer kjapt og proporsjonalt ved lave og høye turtall, unntatt en liten forsinkelse rundt 3000 o/min. Den går fælt, men ESP-en klarer for det meste å holde styring.
Skulle gjerne hatt mer fres
Uansett: Dieselen vil bli salgssuksessen her. Du trenger bare å se på tallene for krefter kontra økonomi.
Dieselmotorer har en tendens til å støye når de trimmes for enten ytelse eller ekstrem økonomi, og med en blokk av aluminium blir dette gjerne enda verre.
Men ny injeksjonsteknologi er med på å fikse dette. Automatkassa girer jevnt, og forutser behovene dine bra. Men dieselbiler med automat føles gjerne litt slakke, og denne er ikke noe unntak.
Jeg skulle ønsket chassiset til dieselen jeg er i var noe strammere og styringen mer kontant. Styringen er livløs og slakk i svinger, selv om den har en smidig (om enn iblant litt ujevn) stil.
Bensinversjonen kan fås med et slags sportsunderstell med kortere fjæringsvandring, og da føles bilen med tight og preis. Dette oppsettet kan du få på dieselen også.
DOMMEN
Ikke de beste kjøreegenskapene, men stilig tvers gjennom. Veldig bra miljø/skattetall, og en fin ytelse.
RIVALEN:
BMW 320d Touring: Finere kjørestil og veiegenskaper, men svenskene slår tyskeren på effektivitet
Tekniske data
Volvo V60
Motor: 1969 ccm 4 syl turbodiesel
HK: 181
Dreiemoment: 400 Nm
Forbruk: 0,38 l/mil
CO2-utslipp: 99 g/km
0-100 km/t: 7,6 sek
Vekt: 1632 kg
Pris: Ukjent
Les også:
Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007-modell
20 bra biler som nordmenn overser
Nye biler skaper parkeringstrøbbel
Denne saken ble første gang publisert 28/11 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.