Første tur: BMW 640i SE

Som å kjøre en enorm luksusseng fra verdens dyreste hotell

Luksuriøs, smidig og mest av alt: Stor. Den nye coupeen i 6-serien er veldig mye bil

Foto: Daniel_Kraus
Sist oppdatert

Poenget med en flott og enorm coupé er å få deg til å føles som Herr Noen. Eller Frøken Noen.

Men denne bilen får meg bare til å føle meg redusert. Er jeg i førersetet, kan jeg ikke nå fram til noe i hanskerommet. Jeg føler meg som en skalamodell av meg selv.

Hvorfor så svær? BMW er ærlige. Det er ikke for å gi deg mer nyttig plass, og ikke for å få bedre grep eller mindre krenging. Det er for å gjøre den pen.

Den har uttrykket til 7-serien, men er hele 12 cm lavere. Bred og lav er formelen alle bildesignere vil ha, og her har de klart det. Gå bort til den, pip opp dørene og sett deg inn, så vet alle som ser på at du er seniormedlem av familien Noen.

LIKER: Vi liker at den gamle haisnute-grillen er tilbake
LIKER: Vi liker at den gamle haisnute-grillen er tilbake Foto: BMW

Umiddelbart vakker bil

BMW 6-SERIE 640i SE

VI LIKER

Utseende, teknikk

VI LIKER IKKE

For stor

DOMMEN

Et luksusdyr og GT, og ingen sportscoupé. Altfor konservativ - vi står over nå, og venter på i8.

Ytelse: 0-100 km/t på 5,4 sek, maks 250 km/t, 0,78 l/mil

Teknisk: 2979 ccm 6 syl, bakhjulsdrift, 325 hk, 450 Nm, 1660 kg, 179/km CO2

KJØP DETTE EKSTRAUTSTYRET

DAB-radio, ca 5100,-

OG UNNGÅ DETTE

Aktiv styring, ca 21 900,-

Pris fra 1 179 900 NOK

Det er ikke bare proporsjonene som gjør utseendet annerledes enn den forrige, eksperimentelle og røffere 6-serien. Den har fjernet seg fra brysom avant garde-stil, og er i stedet snarere en umiddelbart vakker bil.

Amerikanske plastikkirurger kunne lett blitt hovedmarkedet for denne bilen, men teamet til Adrian van Hooydonk's har lagt vekt på detaljene så den ikke er utvannet.

Vi liker at den gamle haisnute-grillen er tilbake. Og inni er finish og design på høyde med Audi igjen.

Luksusseng

Det er ikke bare hanskerommet som er langt unna. Verden på utsiden er enda fjernere.

Glem all fartsfølelse eller intimkontakt med veibanen. 6-serien kan riktig nok suse nedover autobahn i 250 km/t, og forsere svinger i et utrolig tempo. Men du føler det hele tiden som om du sitter i en enorm luksusseng på verdens dyreste hotell, og av en eller annen merkelig grunn svinger på et ratt.

Kabriolet-utgaven av 6-serien gir deg en anelse bris, som om du har åpnet et lite vindu på hotellbalkongen din, men kupeen unner deg ikke engang dette.

Passe dreiemoment

Kabrioleten av sekseren kom først, for å få med seg sommeren i nordlige land. Coupeen kommer stilig sent, men den virkelig trege 6-versjonen kommer ikke før neste år - en firedørs rival til Mercedes CLS (nå i andre generasjon) og Audis A7.

Valgene står mellom en 640d, en 650 tvillingturbo V8, og den jeg kjører; 640i turbo rekkesekser. Det er en imponerende motor, men ikke likendes.

Den milde brummingen er iherdig, men den har ikke den sylskarpe responsen eller den skarpe støyen fra de gamle pustende sekserne. Men dreiemomentet passer nok til bilen.

Ekstrautstyr du ikke trenger

Testbilen hadde aktiv firehjulsstyring, og det endret ikke meningene mine. Uansett hvor mye de justerer den, hater jeg den (og jeg vil ikke høre noe annet!).

DISTANSERT: Glem all fartsfølelse eller intimkontakt med veibanen
DISTANSERT: Glem all fartsfølelse eller intimkontakt med veibanen Foto: BMW

Det blir alltid en litt forsinket nøling omkring langsidene. Den blir bedre i skarpe svinger, men det er ekstrautstyr som du klarer deg uten.

Uansett finnes det hauger med andre dingser du kan krysse av for. Leker som du kan kose deg med mens du står i kø på vei til jobben. Eller enda bedre: for å ha tidtrøyte på en veldig lang tur. For det er hva bilen egentlig er bygd for.

Les også:

Dette er Mercedesen som skal gi BMW juling

Lotus Evora S - en vellykket sminkejobb

KLINISK: Amerikanske plastikkirurger kunne lett blitt hovedmarkedet for denne bilen
KLINISK: Amerikanske plastikkirurger kunne lett blitt hovedmarkedet for denne bilen Foto: BMW

Denne skal ta rotta på Porsche 911

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også