BMW M3

Slik blir nye BMW M3

BMWs nye lettvekts supercoupé er på vei, med rekkesekser og enda mer hestekrefter. Spørsmål & svar følger:

Først publisert Sist oppdatert

Så, fortell meg alt om den lekre M3en vi ser på bildene?

Ok, to ting: Én, den skal ikke hete BMW M3.

Hva?

BMW har omdøpt 3-serie coupé til 4-serie coupé. Det betyr at todørs og cab M3 blir M4. Men femdørs sedan forblir M3

Og den andre tingen?

Det er faktisk ikke M4 vi ser på bildene. Den gule bilen er Concept M4, mens den hvite bilen er 4-serie med BMWs M Performance-styling. M3 sedan og todørs M4 coupé vises offisielt i januar. Det kommer dessuten en firedørs M4-coupé.

Jaha, så hva vet vi sikkert?

Ganske mye. Begge utstyres med turboladet rekkesekser som erstatter M3s selvpustende V8-er. Sekseren er delvis basert på treliteren vi finner i 335i, men med massiv M Division-modifisering.

En turbomatet M3? Hvor skal dette ende?

M3 har riktignok vært en bastion når det gjelder sugemotorer, men den fireliters V8-eren er tørst og gammel. Den nye motoren gir lengre intervaller mellom bensinstasjonene og blir ikke en tungpustet lavturtallsracer. " M-filosofien handler om å kombinere høye turtallsegenskaper med turboens dreiemoment", uttalte Friedrich Nitschke, sjef for M-Divisjonen til Top Gear.

"Nye M5 drar det til 7400 omdreininger, og nye M3 vil ha en av de beste motorene vi noensinne har laget". En dristig påstand.

KONSEPT: BMW M4 Coupe. FOTO: Hardy Mutschler
KONSEPT: BMW M4 Coupe. FOTO: Hardy Mutschler

Hvor sterk blir den?

Vi vet ikke sikkert, men tipper i nærheten av Audi RS5 som har 450 hk. Det betyr rundt 30 hk mer enn dagens versjon med sine 420 hk. Den skal ikke trampe på tærne til M5s 560 hesters turbo-V8. I stedet for å stappe bilen med hestekrefter, sier BMW at de fokuserer forholdet mellom vekt og antall hk. Det betyr tak i karbonfiber, aluminium, magnesium og karbon i kollisjonssonene, panser i aluminium og bagasjelokk i karbon.

Alle raske Audier har firehjulsdrift. Til og med Mercedes har gjort en E63 4Matic. Hva med M3?

Absolutt ikke. M3 og M4 forblir stolte bakhjulsdriftere. "4WD er ikke nødvendig på M-biler", sa Nitschke. "Det gir 80 kilo mer vekt og forkludrer den pure BMW-styrefølelsen". Høres ut som om mange dekk går et vondt år i møte¿.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Les også:

4-SERIE: BMW 4-serie med M Performance-oppsett. FOTO: BMW
4-SERIE: BMW 4-serie med M Performance-oppsett. FOTO: BMW

De beste vinterdekkene

Prøvekjørt: Nye BMW X5

Prøvekjørt: BMW i8 - bilen som endrer alt

BMWs første M-modell med dieselmotor