Prøvekjørt: Range Rover TDV6

Slanket med nesten et halvt tonn

Nye Range Rover hadde gjort det bra i tv-realityen "Biggest Loser".

TIL LANDS: Range Rover TDV6 3.0 Diesel tåler de fleste underlag, og koster fra 1 334 950 kroner. FOTO: Produsent
TIL LANDS: Range Rover TDV6 3.0 Diesel tåler de fleste underlag, og koster fra 1 334 950 kroner. FOTO: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

De mest vitale av de vitale tallene er disse: Nye Range Rover TDV6 diesel er mer enn 450 kg lettere enn den gamle V8-dieselen. Den er et perfekt eksempel på hvor dyktige produsentene er blitt på vektreduksjon.

Aluminiumkarosseriet står for 300 kilo alene på den store luksusbilen. Dette betyr at de kan bruke en mindre motor, som sparer ytterligere drøye 100 kilo. Og dermed akselererer den nye bilen like bra som den gamle, mens den bruker omkring 25 prosent mindre drivstoff. Noe som betyr at tanken kan være mindre, så du sparer enda 25 kilo når tanken er full. Og slik fortsetter denne positive spiralen å sno seg.

Den nye maskinen gjør at SUV-en beveger seg mye mer uanstrengt. Jeg ankom prøvekjøringen av den nye Range Roveren i en Range Rover Sport med den samme motoren. RR Sport er omkring 450 kilo tyngre enn den nye - og større - bilen.

Fjern styring

Når du spør Sport om den vil akselerere eller svinge eller bremse, gjør den det. Men ikke før den har spent musklene, fylt lungene og rynket pannen. Nye Range Rover bare gjør det, uten videre.

Det betyr ikke at den nye Range Rover TDV6 er et spesielt sporty kjøretøy. Den har ikke det aktive antikrengesystemet til V8-versjonene, så den svaier litt.

Og den nye elektriske styringen er så fjern at forhjulene gjerne kunne vært på den andre siden av Månen. En Porsche Cayenne er morsommere (og enda lettere).

TIL VANNS: Vadedybden er på 90 centimeter. FOTO: Produsent
TIL VANNS: Vadedybden er på 90 centimeter. FOTO: Produsent

Vann, søle, snø

Men TDV6 gjør det behagelig å komme kjapt fram. Den husker litt på bølgete vei, men adaptive dempere holder igjen i svingene, så det fungerer greit.

Range Rover forsvarer enda en gang kravet om å være en luksusbil - like stille og myk og behagelig som limo-rivalene. Og muligens stillere enn de fleste siden det er mindre veistøy, og mykere fordi det er færre juksesport-greier i chassiset. Og sikten ut av bilen blir naturligvis bedre.

Men det er også noe mer, som vi merket da vi kjørte den i et ganske så vemmelig vær. Når du kjører ut i terrenget, kan den komme seg gjennom terreng som ville vært vrient til fots. Det innebærer at du knapt merker at du raser gjennom vann, søle og snø på røffe veier.

Dette har du naturligvis liten bruk for i rushtiden, fordi det alltid vil være en sinke foran deg som hindrer trafikken. Men når veien er øde og vrien og natten faller på, er denne stødige upåvirkeligheten ren luksus.

Spesifikasjoner

OFFROAD: Standard kjørehøyde er 22 cm. Bakkeklaringen i terrenget er på hele 29,5 cm. FOTO: Produsent
OFFROAD: Standard kjørehøyde er 22 cm. Bakkeklaringen i terrenget er på hele 29,5 cm. FOTO: Produsent

RANGE ROVER TDV6 VOGUE SE

Motor: 2993 ccm, V6

Drift: 4WD,

HK: 262

Dreiemoment: 600 Nm,

Forbruk: 0,75 l/mil

CO2-utslipp: 196 g/km

0-100 km/t: 7,9 sek

Toppfart: 209 km/t,

Vekt: 2160 kg

PRIS: Fra 1 334 950 kroner

DOMMEN: Ustoppelig, rolig og luksuriøs, slik en Range Rover skal være. Rask nok om du ikke må kjøre forbi alle.

Les også:

Sjekk hvilket firehjulstrekk du bør velge

I GJØRMA: Lukusriøse Range Rover tåler grisete forhold. FOTO: Produsent
I GJØRMA: Lukusriøse Range Rover tåler grisete forhold. FOTO: Produsent

Tenk deg å kjøre til nærbutikken med denne

Oisann, to millioner rett i fonna

Denne SUV-en har du ikke sett før

KLASSIKEREN: Slik så den ut i 1970: FOTO: Nick Dimbleby
KLASSIKEREN: Slik så den ut i 1970: FOTO: Nick Dimbleby