Prøvekjørt: Skoda Superb stasjonsvogn
Skal du ha stor stasjonsvogn har du garantert lyst på denne
Dette en en skikkelig "sleeper".
Skoda Superb har alltid vært en stor bil, som stasjonsvogn er den enorm. Her snakker vi om andre generasjon Superb stasjonsvogn, og den er en utmerket maskin. Faktisk.
For det første, den ser bra ut, uavhengig av dekkdimensjon, felger, farge eller ekstraustyr. Superb stasjonsvogn har en slank og linjelekker fremtoning som kan minne om en Audi, noe som er flatterende.
Noe bare E-klasse kan matche
Innvendig gir den en enorm romfølelse. Fire høye voksne kan lett dra på ferie med denne. Her er plenty med både ben- og bagasjeplass. Plass til tre barneseter i bredden? Null problem.
Bagasjerommet svelger unna 660 liter, hele 1950 liter med baksetene nedfelt. Bare Mercedes E-klasse kan matche denne plassen dersom vi forholder oss til de oppgitte tallene.
Å beskrive plassen som enorm føles som en underdrivelse. Materialkvaliteten er høy. Det samme er graden av ekstrautstyr. Når det gjelder estetikken er det dermed lite å klage på.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
En skikkelig "sleeper"
Akkurat denne bilen som vi har prøvekjørt er litt en en "sleeper", en ulv i Skoda-klær. Under panseret sitter en turboladet 2,0-liters TSI-motor som yter 280 hk og 350 Nm som er tilgjengelig allerede fra 1700 omdreininger. Musklene blir sendt til firehjulsdriften via en sekstrinns dobbeltclucth DSG-kasse.
Dette resulterer i noen oppsiktsvekkende ytelser for en Skoda på 1635 kilo, som på ingen måter er stylet noe annerledes enn de andre versjonene. Den gjør 0-100 km/t på 5,8 sekunder, og den svære stasjonsvogna gir seg ikke før nåla på speedometeret viser 250 km/t.
Den føles så rask som tallene antyder, men den er ikke gnistrende når det kommer til selve kjøredynamikken. Styringen er presis, men uten tydelige tilbakemeldinger, DSG-kassa er fin, uten å være knivskarp og chassiset er vektet mot det trygge og forutsigbare, mer enn sporty og underholdende.
Ikke at det spiller så stor rolle, for dette er en bil med raffinement. Størrelsen til tross, så er den lett å kontrollere og kjøreopplevelsen er behagelig. Støy fra dekk, vind og motor er holdt på et absolutt minimum.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Starter på 318 500 kroner
2,0 TSI-motoren fås kun med de øverste utstyrsnivåene Style og Laurin & Klement i Norge. Det betyr at den koster enten 648 500 kroner eller 686 500 kroner, noe som innebærer at den er den dyreste versjonen i utvalget.
Dersom du synes det er et problem kan du alltids anse den som en lavbudsjett S4 Avant. Eller du kan velge en av de andre alternativene som starter på 318 500 kroner - fordi Superb utvilsomt er superb (det måtte komme).
DOMMEN:
Superb stasjonsvogn har alltid vært massiv, nå er den også vakker og rask.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data
Motor: 1984 ccm, 4 syl turbo, 4x4
Hk: 280
Dreiemoment: 350 Nm
Forbruk: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 160 g/km
0-100 km/t: 5,8 sek
Toppfart: 250 km/t
Egenvekt: 1635 kg
Priser:
Bensin: Fra 318 500 med 1,4 TSI 125 hk
Diesel: 323 500 med 1,6 TDI 120 hk