Første tur: Mercedes SLS AMG Roadster
Råere cab får du ikke
Greit, så er måkevingene borte, men SLS Roadster er fremdeles et mesterverk og en briljant superbil.
Som produsenter av superbiler ofte gjør, valgte Mercedes Monaco da de skulle låne oss SLS Roadster. Dette er ikke et sted å kjøre fort - kanskje bortsett fra to timer en søndag hvert år - og da bare for et begrenset antall kjørere. Vanligvis beveger trafikken seg som sirup.
Her finnes det hauger med dyre og raske biler, men alle sammen er klemt sammen som geparder i en altfor liten zoologisk hage. Hvis superbiler kunne vise følelser, ville disse vært grinete og rastløse i blikket.
Dette gjelder spesielt for sportsbilene til Mercedes. SL-ene og AMG-ene har alltid hatt et rykte for å være favorittransporten for en spesiell type rikinger i Monte Carlo.
Ham: Værbitt og med halstørkle. Henne: En femme med ubestemmelig alder som kler seg for ungt og utfordrende, og med rynkene gjemt bak enorme designersolbriller med masse bling - et glitrende panser som skjuler en motor med stort behov for service.
Hyggelig Comfort-modus
Selv før vi kjører den, vet VI MENN TopGear av SLS Roadster utvilsomt vil være en pokker så mye bedre sportsbil enn den trenger å være for disse kjøperne.
I disse omgivelsene trenger den bare å være stilig og luksuriøs, en grei og elegant kjøretur, og med evnen til å gli gjennom trafikken på auto uten å hakke og hoppe. Til dette formålet finnes et nytt fjæringsmodus med justerbar sportsfjæring med tre innstillinger, inkludert en hyggelig Comfort-modus.
Med dette utstyret blir ikke turen så spesiell som i en McLaren MP4-12C, men den er ikke ujevn eller rystende. Og overføringen med dobbel kløtsj er pen og myk under kjøring i auto-modus - de irriterende tingene kommer merkelig nok fram når du kjører hardt.
Bulgaria-stæsj
Og den andre jobben til bilen i Monte Carlo er naturligvis å imponere alle på fortauskafeene.
Ikke noe problem. Roadsteren vet, tross de manglende måkevingedørene, nøyaktig hvordan den skal gjøre det aller meste ut av hva den har å skilte med: Langt panser og en avsmalnet hekk som på en speedbåt.
Det finnes nok dekorasjoner for de som liker Bulgaria-stæsj, men de store hjulene og det store antallet luftinntak og innsug får det til å se ut som om den faktisk mener alvor.
Den største løven i jungelen
Så gjør den det? Farvel til den stappfulle Rivieraen. På tide å ta med det laaange panseret opp mot fjellene.
Og jada, alvor er så absolutt på timeplanen. Motoren er nesten komisk selvsikker og hissig. På veien opp gjennom omdreiningene ligger alt det kolossale dreiemoment, du venter deg av en stor 6,2-liters klump.
Så kommer det en for jævlig hast når gassen jager nåla til den røde linjen, som er på 7500, men føles lavere fordi du kommer dit så raskt.
Og fordi den gjør det så elegant uten en turbo, ellers takk, er det aldri noen tvil om at den kommer til å gjøre sakene sine akkurat nå, nesten før du har spurt.
Alt dette får du naturligvis i Måkevingen, men Roadsteren gjør det enda mer sinnssykt og magisk dynamisk, fordi den setter deg i hjertet av lydbildet.
Når du akselererer, er det som om du har funnet den største løven i jungelen og dradd den skikkelig hardt i halen. Når du drar den over streken kommer nyttårsaften ut av eksosrørene.
Ikke helt perfekt
Men drivverket er ikke helt perfekt. Tross den raske responsen på gassen, har kassa en irriterende tendens til å være et halvt sekund forsinket når du drar i padleåren og girer i manuell. Dårlig. Ferrari og McLaren unngår dette.
Den nye justerbare fjæringen i Sport-modus, som absolutt er tingen for rask kjøring på vei, er omtrent det samme som et vanlig chassiss-oppsett, sier ingeniørene.
Og Roadsteren er bare 40 kilo tyngre enn måkevingen. (Karosseriet til Roadsteren var faktisk det første av de to som ble utviklet, fordi dersom denne var stiv nok, ville kupeen helt sikker også være bra.)
Spesifikasjoner Mercedes SLS AMG Roadster
VI LIKER: All lyden og raseriet
VI LIKER IKKE: Litt bred, på begge måter
DOMMEN: En skikkelig og ren superbil, og nyttig. Stemmerpå alle måter.
YTELSE: 0-100 km/t på 3,6 sek, maks 317 km/t, 1,35 l/mil
TEKNISK: 6208 ccm, V8, bakhjulsdrift, 579 hk, 650 Nm, 1660 kg, 308 g/km CO2
KJØP DETTE EKSTRAUTSTYRET: Justerbar sportsfjæring, 20 000,-
OG UNNGÅ DETTE: Bang & Olufsen stereo, ca 6000,-
Pris: Fra kr 3 000 000,-
Vektfordelingen er også uendret - ganske baktung, fordi V-åtteren er bak forhjulene og girkassa ligger langt bak. Så du vil ikke føle særlig forskjell på måten de oppfører seg på.
Alt jeg kan ønske meg
Til å begynne med var jeg ikke helt sikker på om det passet meg: Dette er en biltype som ser ut til å fjerne vekt fra forhjulene. (Greit, racerførere liker det, men jeg liker meg på veien).
Styringen er rask, og hakket før litt nervøs, og med en gang du ønsker det jager den inn i svingen og legger all aktiviteten over på bakhjulene.
Dette er hvordan du vet hvor mye grep du har: Hekken forteller deg det hele tiden. Den slipper ikke - har du ESP stilt på Sport holder den seg trygg. Men den spreller hele tiden, og er levende. Og der er du også.
Til slutt var jeg frelst, og ønsket absolutt ikke å stoppe. Folk sier at SLS-en er tøff helt til grensene, og jeg tvilte ikke på det eller ønsket å gå dit, men den er herlig når du holder deg innenfor dem, fordi den gir deg beskjed.
Dette er skikkelig superbil-stoff. 579 hester, all lyden, all akselerasjonen og keramiske bremser, all moroa i svingene. Jeg er trollbundet. Den er alt jeg trenger eller kunne ønske meg.
Kjører Android
Men det finnes mer som kan distrahere dersom vi vil. En ny haug med info på navigeringsskjermen er lansert her, og kommer snart på måkevingen.
Du kan hente fram sanntids måling av kraft og dreiemoment, og prosent bruk av gass og bremser. Eller g-krefter på langs og tvers. Jeg ser heller på veien, men det kan gi passasjeren din noe å tenke på.
Eller, den kan ta opp alle disse dataene på baner den kjenner igjen (du kan ikke bruke veier der du bor, og absolutt ikke Monaco), pluss rundetider, i en gruppe målinger som du kan laste ned og analysere etterpå.
Du har også en full internettforbindelse som kjører på Android, så du kan snart laste ned bilrelaterte apper.
En bestselger
Før Roadsteren kommer er SLS-en allerede den bestselgende av alle bilene i prisklassen.
Den er nyttig, men det er også karismatisk på en måte ingen annen Mercedes kan drømme om.
Den skriker høyere. Faktisk mye høyere.
Les også:
Som å kjøre en enorm luksusseng fra verdens dyreste hotell