Peugeot 205 GTI

Puristene vil mene at denne Peugeot-en er ødelagt

205 GTI var 1980-tallets fineste, lille kompakt. Her er den er tilbake, bare enda bedre.

KONGEN AV 80: Fra en lykkeligere og enklere tid. Med dans på lokalet. FOTO: Matthew Howell
KONGEN AV 80: Fra en lykkeligere og enklere tid. Med dans på lokalet. FOTO: Matthew Howell
Først publisert Sist oppdatert

Tidligere i år var vi i Frankrike og prøvekjørte Peugeot 208 GTI - en potent bil med en 1,6-liters bensinturbomotor med 200 hestekrefter under panseret og masse utstyr for øvrig.

Slik var det ikke med grunnleggeren.

Ingen servo. Husker du den tiden? Gjør du det, er det godt mulighet du fortsatt har høye tanker om Peugeot 205 GTI.

Selv om du aldri kjørte en, vedder jeg på at du vet det grunnleggende: Ryktet om hard overstyring, valget mellom 1,6 eller 1,9-liters motorer, 106 eller 128 hester (i de første årene), 0-100 på 8,9 eller 8 sekunder (disse tallene er hentet rett fra steder i hodet mitt, uten noen som helst konsultasjon med Wikipedia).

Og framfor alt hadde du en perfekt styring, samt måten den lille Peugeoten skulle rase nedover landeveien. Det var dette som skapte legenden om 205.

Og det er derfor vi fremdeles blir opprømte over den, 23 år etter at den for første gang satte sine 15-tommere i asfalten.

Samt at den er en vanvittig pen liten bil. Som regel vil det å kjøre en 23 år gammel kompaktbil være det samme som en tur av skuffelser. Fra null til hundre på 8 sekunder virker ganske slakt i dag.

Og du vil sikkert også merke at den tidligere «presisjonen»er blitt borte underveis. Og hvor lunefull styringen føles etter alle disse årene. Og kanskje hvordan chassiset knaker og bøyer på seg på en uvant måte.

PIMPA PUG: Den ser helt oroiginal ut, men her har det skjedd ting. FOTO: Matthew Howell
PIMPA PUG: Den ser helt oroiginal ut, men her har det skjedd ting. FOTO: Matthew Howell

Pug1off er dette

Men slik er det ikke her. GTI-en føles og kjøres akkurat slik man forventer at en helt ny 205 ville. Faktisk bedre. Men det kostet eieren 200 000. Og den har faktisk 198 hester.

Vet du hva Singer gjør med gamle Porsche 911-biler? Pug1off (merkelig navn, som kom etter altfor mange øl i Thailand da eieren Matt Jobling var i sine yngre år), gjør det samme med gamle Peugeoter.

Så det du ser her begynte sitt liv i 1989 som en 1,6 GTI, men har fått en transplantert toliters motor og en sekstrinns girkasse fra en 306 GTi-6.

I tillegg har den spesiallagde kamaksler for høyere ytelse, en fintunet ECU og et totalt annerledes inntaks- og eksossystem.

Og så har du rallymonteringer av motorfestene, en Quaife differensial, Bilstein dempere, og triangelarmer fra en Peugeot 309.

Irriterer puristene

EN SVUNNEN TID: Radioen spiller bare Bon Jovi, XTC og a-ha. Samtidig. FOTO: Peugeot
EN SVUNNEN TID: Radioen spiller bare Bon Jovi, XTC og a-ha. Samtidig. FOTO: Peugeot

Dette vil irritere mange purister, men vet du hva? Det skiter jeg i, fordi denne oppfører seg fremdeles som en 205. Bare bedre.

Og dessuten er det rikelig med originale elementer for dem som vil ha det. Ta for eksempel de papirtynne dørene, eller kanaler tynne som et håndledd. Sikkerhet var ikke noe som bilene fra den tiden var flinke til. Heller ikke god kjørestilling; noe jeg merker nå.

Førsteinntrykket? Den føles som en bil i skalaen 7:8. Eller kanskje er det veiene som på magisk vis virker bredere med tannpirkere som A-bjelker.

Uansett har du plass å leke deg på. Og det er like greit, for en 205 liker å veive rundt. Ikke helt skremmende, men der moderne biler klarer å kompensere for feildoseringer, dumper, sprekker og hull, påvirker de her retningen til bilen.

Slikt bryr vi oss om i dag, siden slike påvirkninger fra utsiden ofte blir slitsomme, og noen ganger rent skremmende. Og det liker vi ikke (tydeligvis). Men på den tiden oppførte alle biler seg sånn, og det geniale med Peugeot var at de sørget for at deres bil funket bedre enn de andres.

198 hk, 950 kilo

Dermed plasserer 205 seg på veien like elegant som den siste puslespillbiten, og skvetter av sted, oppmerksom og likevel så vennlig at det ikke blir plagsomt. Helt til du tar en sving som krever skikkelig ratting. Man må være forberedt på å ratte med alle de kreftene du har.

MOTOR: 1,9-skiltet lyver. Det er en toliters 306-motor som brummer under panseret. FOTO: Matthew Howell
MOTOR: 1,9-skiltet lyver. Det er en toliters 306-motor som brummer under panseret. FOTO: Matthew Howell

Noe skyldes det eneste jeg ville endret på bilen: Banehjulene fra Toyo. Men den øyeblikkelige belastningen kommer som et sjokk sammenlignet hvor lettkjørt denne bilen er for øvrig.

Dermed blir du sittende lent framover mens du presser 205-eren rundt. Men du er likevel så bevisst alt som skjer, at du kan merke øyeblikket da kreftene i svingen når punktet der det indre bakhjulet mister bakkekontakten. Og når du deretter lar rattet spinne tilbake, kan du bånne gassen igjen og fyke videre av sted mot neste sving.

Og med 198 hester som drar på omkring 950 kilo er det lite å si på hastigheten. Den er rask på en helt moderne måte, og rask nok til at den skrøpelige kollisjonsstrukturen er noe du hele tiden har i bakhodet.

Måten motoren stadig jager mot grensen på 7800 o/min er berusende. Men like vanedannende er den herlige gassresponsen, og de raske girskiftene. Og når en motor låter så bra som denne (tenk på Mk2 Escort rallybil eller sint Caterham), kommer det rå adjektiver ved hvert eneste girskift.

Enkelt valg

208 har lite til felles med en gammel 205. Nå er det andre tider, og i disse dager virker 205 som om den har tettere bånd med Caterham Seven eller Lotus Elise enn sin egen slekt.

Og jo, 20 000 pund (i England!) er mye for en «lekebil». Men angående 208 og 205, spør deg selv: Hvilken av de to bilene tror du vil vise seg å være den beste investeringen om en tjue års tid? Hvilken vil ha levert mest moro for pengene? Svaret gir seg selv

ORIGINALEN: Peugeot 205 GTI - her med 1,9-liters motor. FOTO: Peugeot
ORIGINALEN: Peugeot 205 GTI - her med 1,9-liters motor. FOTO: Peugeot

205-familien

Peugeot solgte over fem millioner 205. Her er høydepunktene

205 GTI 1.6

Det var her alt begynte. Tilbake i 1984 med bare 106 hk (117 senere, takket være en ny sylindertopp) og noen av den fineste chassisdynamikken som har vært i en kompaktbil. Kjøper du en bra versjon nå, vil du ikke tape penger på den

205 GTI 1.9

To år senere kom 1,9 med 128 hk. Mer dreiemoment, mer fart, og fremdeles med tendensen til å sende en uforsiktig fører ut av en rundkjøring med hekken først. En mer solid sak enn 1,6, og muligens mer morsom, om ikke like renraset.

205 Rallye

En røff liten rakleboks. Helt strippet ned, og veide dermed bare 794 kg og hadde ingen lydisolering. Hadde en 1,3-liter med doble forgassere og 103 hk på hylende 6800 o/min. GTI-fjæring. Sjelden nå, og stadig mer etterspurt.

205 T16

UTGANGSPUNKTET: Peugeot 205 1,6 GTI. FOTO: Peugeot
UTGANGSPUNKTET: Peugeot 205 1,6 GTI. FOTO: Peugeot

Peugeot bygde 200 av disse 4WD-bilene for å få den godkjent som Gruppe B rallybil, som hadde ca. 500 hester. Denne måtte klare seg med 203 hk fra en midtmontert firer med turbo. Men det er jo likevel noe, eller hva?

Les også:

Disse bilene har størst bagasjerom

OPPJUSTERINGEN: Peugeot 205 1,9 GTI. FOTO: Peugeot
OPPJUSTERINGEN: Peugeot 205 1,9 GTI. FOTO: Peugeot

Her er bilene med best bakseteplass

Her står UP i sommer

Derfor koker det over for syklister og bilister

RALLY: Peugeot 205 Rallye. FOTO: Peugeot
RALLY: Peugeot 205 Rallye. FOTO: Peugeot
RÅSKAP: Peugeot 205 T16. FOTO: Peugeot
RÅSKAP: Peugeot 205 T16. FOTO: Peugeot