Prøvekjørt: SRT Viper TA

Fargen forteller at denne bilen er noe for seg selv

Dette er Time Attack.

Først publisert Sist oppdatert

Der Jaguar setter på GT, setter SRT på TA. Det står for Time Attack og er et svar på det faktum at over 25 prosent av alle SRT Vipere blir løpskjørt en eller annen gang.

Men i motsetning til en del andre racingfokuserte GT-biler er den ikke redusert til et skall med noen seter inni (som den tidligere spesial-banebilen Viper ACR-X). Neida, med TA-versjonen får du en rå muskebil som tar vare på både tenner og trommehinner når du ikke leker racerbil.

Endringene handler for det meste om chassis og karosseri. Pluss noen kosmetiske grep, som den oransje setesømmen og merker i stedet for skilter som skal identifisere den. For å sikre at ingen er i tvil om hva du kjører, finnes også TA i TA-oransje, hvit eller svart.

Den femtegenerasjons 650-hesters 8,4-liters motoren er den samme som før.

Massive dekk

Viktige oppgraderinger omfatter 30 prosent stivere krengningsstag foran og bak, større Brembo bremseskiver og kalipere og de samme to-modus Bilstein-demperne som sitter i GTS, men med en mindre forskjell mellom innstillingene Road og Track.

Felgene er Sidewinder II, som er lettere enn standard, og rundt dem sitter enorme Pirelli P Zero dekk som gir TA den største kontaktflaten for noen produksjonsbil i salg nå. Dimensjonene er 355/30ZR19-dekk bak og 295/30ZR18 foran

MER MARKTRYKK: Ekstra frontsplitter og spoiler på bagasjelokket lager mer marktrykk.
MER MARKTRYKK: Ekstra frontsplitter og spoiler på bagasjelokket lager mer marktrykk. Foto: FOTO: Andrew Yeadon

Mer marktrykk

TA-versjonen har også med karbonfiber: Krysstaget til motoren er lagd av karbonvev i stedet for aluminium.

Videre er det en ekstra frontsplitter og en spoiler på bagasjelokket som til sammen lager mer marktrykk på 126 kg - 700 prosent mer enn en standard Viper.

På grunn av denne ekstra luftmotstanden går toppfarten ned med 20 km/t til 310 km/t, og ekstrautstyret gjør at vekten øker med fem kilo.

Forskjellene i kjøreopplevelsen åpenbarer seg øyeblikkelig. Det føles som om du har tatt av hanskene og er mye nærmere forbundet med alt det bilen foretar seg. Det gjør at du føler deg tryggere på bilen, noe som igjen lar deg kjøre raskere. Aerodynamikken svarer med å presse bilen mot veien. Sånn burde alle Vipere føles.

RASK: Den femtegenerasjons 650-hesters 8,4-liters motoren er den samme som før. © FOTO: Andrew Yeadon
RASK: Den femtegenerasjons 650-hesters 8,4-liters motoren er den samme som før. © FOTO: Andrew Yeadon

I likhet med Jaguar XKR-S GT er denne en begrenset produksjonsserie - bare 159 stykker skal bygges.

Tekniska data

Motor: 8400 ccm V10 bensin

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 650

Dreiemoment: 813 Nm

Forbruk: 1,88 l/mil

CO2-utslipp: Ukjenr

0-100 km/t: 3,4 sek

Toppfart:310 km/t

Vekt: 1541 kg

Pris Ca 1,2 mill NOK (i England)

Men du kan gjøre om en vanlig Viper til en TA-utgave om du er nøye med konfigureringen, noe som ikke er mulig med XK. Hvis du noen gang har hatt den minste lyst til å kjøpe en Viper, er TA bilen du bør velge.

DOMMEN:

Med bedre respons, bedre grep og mindre stæsj er dette hvordan alle Vipere burde vært. Får du ikke tak i en TA, bygger du om til en.

RIVALEN:

Jaguar XKR-S GT - Britene lager råskinn for Amerika også. Men til dobbel pris.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om amerikanske muskelbiler?

Slik er nye Ford Mustang

Tre stasjonsvogner fra øverste hylle