Prøvekjørt: Range Rover Sport
Slankekuren har gjort underverker
Ekstremt bra på veien, og ekstreme egenskaper utenfor veien.
Da første generasjon av Range Rover Sport kom, skulle navnet beskrive hva dette dreide seg om. Men en vekt på over 2,5 tonn gikk ikke helt overens med sporty egenskaper.
Jo da, den gjorde noen overraskende atletiske ting, men det dunket i anstrengte pulsårer når den gjorde dem.
Den nye TDV6 Range Rover Sport har mistet vekt tilsvarende fem velfødde menn - 420 kilo - ved å bytte materialet i monocoquen og fjæringen til aluminium, og levere lavgir som ekstrautstyr.
V8-utgaven har også tatt av 300 kilo. Bilen veier fremdeles 2,3 tonn, men dette er en stor sak som klarer veldig mye. De tørre terrengtallene er best i klassen: Hjulene kan vandre mer enn 50 cm vertikalt, og den kan vade over foruroligende 85 cm dypt vann. I tillegg er det nå mulig å sette inn en tredje seterad.
Dype V8-brøl
Effekten av dette vekttapet, samt et enda større utvalg av chassisteknologi, er en fantastisk lettbeint maskin.
Dette blir åpenbart selv under vår første, og irriterende korte, prøvetur i førersetet. Den var en av de sist bygde prototypene, og prøveturen gikk på fabrikkens eget testområde ved Gaydon i Warwickshire. Så husk at de hadde fordelen av å spille på hjemmebane.
Testbilen hadde en kompressormatet V8. Ved hard akselerasjon spytter eksosen ut et skarpt og dypt V8-brøl.
Et tidlig og veldig hørbart signal om hva bilen nå mener om seg selv. Den er slett ikke treig. De hevder at den klarer 0-100 på 5 sekunder (her slår vektreduksjonen inn). På en ganske kort langside mellom svinger gikk den greit opp til 220 km/t. Automatkassa med åtte trinn jobber jevnt og smart på eget initiativ, og fungerer like fint når du tar initiativet selv med padleårene.
Bedre i svingene
Men i svingene overrasker den enda mer. V8-utgaven kommer med adaptive krengningsstag og adaptive dempere, elektronisk variable differensialbremser i midten og bak og bremsestyrt momentfordeling. Dette innebærer at ingeniørene har kunnet få RRS til å bli utrolig lettbeint inn i og gjennom krappe svinger.
Når du skyter ut av svingene, kan du føle at bakhjulene legger seg utover. Likevel holder den seg stabil i høy fart og under filbytte. Den føles transparent og naturlig - nesten som om du befant deg i en lav og lett bil og ikke fikk noen hjelp.
Behagelig på dårlig asfalt
Men her er ingenting naturlig, men mye bedre: Om du kjører som en dust, vil teknologien gjøre alt den kan for å holde denne tunge og høye innretningen på veien.
I Dynamic-modus - når alt er stivet opp - hender det iblant at fjæringen blir i stiveste laget. Bilen spretter. I Normal-modus derimot er den stramt dempet, men klarer likevel å forholde seg behagelig rolig over de vanlige asfaltskadene du finner på vanlige veier.
Denne egenskapen passer svært godt i et luksuskjøretøy som dette. For tross alt ligger det mye i navnet. Det finnes en del Sport her, men det er likevel en Range Rover.
Spesifikasjoner
Motor: 5000 ccm kompressor V8
Drift: 4WD
HK: 517
Dreiemoment: 625 Nm
Forbruk: 1,27 l/mil
CO2-utslipp: 298 g/km
0-100 km/t: 5,0 sek
Toppfart: 250 km/t
Vekt: 2310 kg
Pris: Fra 889 000 kroner (S-modell med 211 hk diesel - uten frakt og levering). Det er over 100 000 kroner rimeligere enn dagens S-modell.
DOMMEN: Utseende og prissetting ligger pent mellom Evoque og Range Rover, men er mer aggressiv enn begge. TDV6 koster fra 889 000 kroner.
PROTOTYPE: Bilen vi kjørte: Range Rover Sport 5.0 Supercharged Prototype
FORRESTEN: Den er utviklet sammen med nye Range Rover, men ca 75 prosent av delene i Sport er ulike.
Les også:
Derfor koker det over for syklister og bilister