Prøvekjørt: Mercedes-Benz G 63 AMG
Verdens råeste familietraktor
Nei, nei og atter nei. Å la AMG rote med G-klassen er ingen god idé. Basta.
En kamerat av meg husker at han ble kalt inn til rektors kontor, og rektoren sa følgende alvorsord: "Jeg er ikke sint. Bare skuffet. Du har sviktet deg selv. Du har sviktet foreldrene dine. Og viktigst av alt; du har sviktet skolen."
Jeg er ikke sint på AMG for at de har bygd den vanvittige SUV-en G 63. Men jeg er skuffet. De har sviktet seg selv. Og sviktet sin herlige V8 tvillingturbo-motor. Og G-klassen, for den saks skyld.
G-bilen er flott i terrenget. Solid som en anleggsmaskin, og med grep som ei geit. Utseendet er ikke endret siden den ble lansert for 33 år siden. Heller ikke prinsippet for understell og chassiset med bærebjelker. Egenskapene til disse kan faktisk ikke endres.
Alt AMG kunne gjøre var å tilsette enorme hjul (som sporer vilt), større bremser (som får den gamle bussen til å vri seg), og hardere fjærer og dempere (au!). Men det er god plass under panseret til den store V-åtteren i Mercedes-en. Lyden er torden. Men ytelsen er dessverre ikke som et lyn. Fysikken dikterer at selv 544 hester slåss når de må takle 2550 kilo og luftmotstand som et fjøs.
Og likevel føles den rask. Delvis grunnet støyen, og delvis det usannsynlige i at et slikt arbeidsredskap kan løfte snuten sin mot horisonten med en viss grad av overbevisning. Men mest fordi den er altfor skremmende rask for sitt eget beste.
Utsolgt
Svinging og bremsing er virkelig ei salig røre. Styringen er vanvittig omtrentlig. Dekkene kan ikke gjøre noe med vekten av bilen. Men om de kunne det, ville bilen sannsynligvis ikke gripe tak i asfalten og kjøre i vei, men i stedet tippe rundt. ESP-en treffer den som en bedøvelsespil i et neshorn, og bringer beistet til knes ved første tegn på en rask svingmanøver.
Denne G-klassen får en moderne GPS og instrumenter, og ganske harry skinnseter. Men dette klarer ikke å skjule den forklemte kjørestillingen og en orkanaktig vindstøy.
Men G 63 AMG dreier seg ikke om rasjonell dømmekraft. For godt mål finnes det også en G 65. Den har V12-eren med biturbo, og leverer 620 hester og 1000 Nm. Den vil tilbys i Norge med pris fra 3,9 millioner kroner - 1,4 mill mer enn prisen for G 63, selv om den bare er 0,1 sekund raskere til 100 km/t. Det gjør den til den aller dyreste Mercedes-en. Og likevel er den utsolgt i de to kommende årene...
Spesifikasjoner
Mercedes-Benz G 63 AMG
Motor: 5461 ccm, V8,
Drift: Firehjulstrekk
Hk: 544
NM: 760
Forbruk: 1,38 l/mil,
C02-utslipp: 322 g/km
0-100 km/t: 5,4 sek,
Toppfart: 210 km/t
Vekt: 2550 kg
PRISEN
Fra cirka 2 500 000 kroner
DOMMEN
På papiret: En skarp G-klasse med denne herlige motoren ville vært vanvittig bra. I praksis: Bare vanvittig. Og veldig skuffende
Les også:
- 71 prosent sjanse for at denne SUV-en bryter sammen
Her står fotoboksene som måler snittfarten din
Quiz: Gjenkjenner du bilene fra siden?
Quiz: Hva kan du om Mercedes-biler?
Denne saken ble første gang publisert 30/07 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.