Prøvekjørt: Honda Civic Type R
Hondas herligste bil
En familiebil med mye plass - og mye moro.
Honda har lenge antydet at de har en helt ny Civic Type R på trappene; blant annet med noen eminente reklamefilmer. Bilen har vært praktisk talt den samme i en god del år, men endelig er en ny toppmodell på trappene. Og tydeligvis ikke en hvilken som helst en.
Den ser og høres ut som en spinnvill turbo-bombe av den gamle skolen. Den har en racingtrimmet firesylindret motor som hyler slik bare en firesylinder kan det. Og her finnes det ikke noe hybrid-hokus-pokus i det hele tatt. Dette er en blanding av 80- og 90-tallet, med gammeldags analog spenning så det holder.
Imponerende bedrift
Likevel finnes her åpenbare markedstilpasninger til 2014, og adressen er Tyskland. Ingeniørene i Honda vil ikke gi seg før den nye Type R har blitt den raskeste kompaktbilen rundt Nürburgring. De vil faktisk ikke reise hjem før den har rundet Nordschleife på en tid under åtte minutter.
Og da vil den ha kuttet minst åtte skunder fra rundetiden til den nåværende rekordholderen, som er Megane RenaultSport 265 Trophy.
WTCC-kjører Gabriele Tarquini er tydeligvis nær dette målet; noe som må sies å være litt av en bedrift for en toliters forhjulsdrevet kompaktbil.
Rundt 300 hk
Motoren er en helt ny direkteinnsprøytet toliters rekkefirer med VTEC og enkel turbo, samt variabel tenningskontroll som yter (og dette er det viktige) minst 284 hk.
Siden den ferdige bilen er omkring 16 måneder unna lanseringsdatoen, er de nøyaktige tallene litt i tåka. Men den bør runde 300 hk.
Vi oppsøker prosjektleder Suechiro Hasshi for litt klargjøring av sakene:
- Hvor mange hester? Den har 284. Faktisk vil det bli litt mer. Folk sier at dette er grensen, grunnet dagens fjæringsteknologi og ytelsen. Men at det kan bli mer er ikke umulig, sier han.
Dette vil fansen like
Vi er på den ovale banen på Hondas Tochigi-testområde under en svært tidlig prøvekjøring med ingeniørene, og vi har ingen ting som ligner Ringens vanvittige svinger å leke oss med.
Men den nye Type R er en av de bilene som virker helt riktig det sekundet du setter foten på kløtsjpedalen - ikke minst fordi den faktisk har en slik pedal i stedet for padleårer.
Oppførselen, samt motstanden i alle de andre primærkontrollene, er også skikkelig bryske. Type R-fans vil også like å se at girspaken igjen har en titankule, og setene støtter eminent opp for en løpsjobb på landevei. Det føles riktig.
Herlig turbotrøkk
Det kreves en solid mengde mekaniske ferdigheter for å få Type R til å sette i gang relativt jevnt - et annet tegn på at dette er en skikkelig ytelsesfokusert bil. Girkassa er hard i neven, om ikke like mekanisk som et repetergevær. Den er dog litt treg på lavt turtall.
Tekniske data
Honda Civic Type-R prototyp
Motor: 1998 ccm 4-syl turbo
0-100 km/t: Ca 5,5 sek
HK: +/-300
Toppfart: Ca 260 km/t
Dreiemoment: 407 Nm
Oppgitt forbruk: Ca 0,71 l/mil
Oppgikk CO2-utslipp Ca 170 g/km
Vekt Ca 1400 kg
Pris Ca 280 000,- (i England)
Men så våkner den, og griper tak. Mellom 2000 og 5000 omdreininger har du over 400 Nm dreiemoment, og den røde streken kommer farende på skikkelig, herlig turbo-vis i form av en stripe med lys som går fra grønt til rødt i displayet. Det er også lite antydning til torsjonsutslag på rattet, så uansett hva de har gjort med frontfjæringen, så funker det. (Hassi fortale oss hva). Denne har virkelig trøkk og kraft.
Type R har beholdt standardbilens torsjonsbjelke i hekken - sannsynligvis for å nekte den i å oppføre seg så balansert som Ford Focus ST eller VW Golf GTI med delte aksler.
Men nye Civic Tourer får et Sachs-utviklet adaptivt dempersystem med tre modus på bakfjæringen. Og dette, pluss løfter om en mekanisk LSD (limited-slip differential), bør kunne forandre Type R.
Føles ekstremt stiv
Den føles superstiv, selv på den jevne overflaten på Tochigi-banen. Så gudene vet hvordan denne vil oppføre seg på europeiske vinterlige landeveier. Men fronten peker fabelaktig rett fram, den svinger dit du vil, og føles skikkelig sammensatt.
"R"-knappen som sitter ved siden av rattstammen gir mer belastning på styringen, skarpere gassrespons, mindre hissig ESP, elektronisk veigrepskonttrol, og til og med mindre svikt i demperne. Plutselig skjønner du hvordan det kan være mulig å runde Ringen på under åtte minutter.
Droppet hybriddrift
Type-R ser også ut til å mene alvor: Haisnute, aggressiv, og nesten ond; særlig i den svarte matte lakken på testbilen.
Det har åpenbart blitt gjort noen skikkelige aerodynamiske grep, og jobben med å finne den optimale balansen og stabiliteten fortsetter, ifølge Hasshi-san.
Det endelige utseendet og formen på hekkvingen er fremdeles ikke klar, og der testbilen har 235/35 Continental-dekk på 19-tommers felger, blir nye dekk utviklet for produksjonsbilen.
Her er noen andre tilfeldige etterretningsbiter: Hybrid-drift ble aldri vurdert, tross Hondas ekspertise på dette. Den endelige bilen vil ha mer aluminium for å prøve å redusere vekten, og Civic Type R skal bli best på CO2-utslipp i denne klassen.
- Og den vil bli enda mer aggressiv, tilføyer Hasshi med et smil.
Vi er faktisk ikke sikre på om den trenger å bli det. Vi ville fokusert litt mer på ujevnhetene, og å få opp gassresponsen. Hvis ikke kan denne Nürburgring-dreperen bli litt vel røff for en tur over Hallingskarvet.
DOMMEN:
Førsteinntrykket av R virker veldig lovende - så lenge de ikke blir altfor mye revet med.
RIVALEN:
VW Golf R - 300 hk, samme pris?, 0-100 på 5,3 sek. Gigantenes kamp.
Les også:
Du trodde kanskje BMW-en din var rask