Prøvekjørt Chevrolet Corvette Convertible
Glem alt du har hørt om amerikanske biler
Du har sikkert hørt at de bare kan kjøre rett frem.
Det finnes kanskje ikke mange grunner til å velge en full kabrioletversjon av en bil som allerede finnes som standard med targa-tak. Men nye Corvette Stingray med mykt tak gjør en grei jobb med å overbevise deg om det motsatte.
Den ble designet samtidig som coupeen, så alle de strukturelle forsterkningene burde ligge i muskelbilens DNA.
C7-bilen med tøytak har heller ikke vinglingen og svikten fra tidligere versjoner. Chevrolet hevder at den er 57 prosent stivere enn C6, noe som innebærer at den bør svikte mindre enn selv karbonforsterkede McLaren MP4-12C Spider. Med den magnetiske demperinnstillingen inne, er også den superjevne kjøreopplevelsen beholdt.
Fanfaren fra V8-eren
Du bruker snaue 20 sekunder på å sette på eller fjerne taket, i hastigheter opp til 50 km/t, og det ser vakkert ut enten taket er oppe eller nede. Kupeen blir greit dempet med taket oppe (kanskje bedre enn i coupeen). Når det er nede, lufter det godt, men ikke brutalt. Da hører du også fanfaren fra de fire eksosrørene til åtteren bedre.
Størrelsen på bagasjerommet er også fikset. Du kan legge inn saker og ting uten å bekymre deg for at alt vil bli klemt i filler om du glemmer deg og vil ta ned taket. Det er langt fra stort med sine 283 liter, men det er rommelig nok for en bil med så mye fart og så stort potensial.
Overbevisende pakke
Tekniske data
Motor: 6162 ccm V8 turbo
Droift: Bakhjulsdrift
HK: 455
0-100 km/t: 3,9 sek
Dreiemoment: 624 Nm
Toppfart 305 km/t
Oppgitt forbruk: 1,23 l/mil
CO2-utslipp: Ikke oppgitt
Vekt: 1524 kg
Pris: Ca 58 000 USD / ca 350 000,- (i USA).
Og det er potensial så det holder. Den veier bare 25 kg mer enn coupeen, og den går likevel opp til 100 på omkring fire sekunder. Toppfarten tipper litt over 300 km/t.
Det er veldig små forskjeller du kan føle i kjøreegenskapene under normale veihastigheter, men kanskje - bare kanskje - er den litt mindre presis når du endrer retning i høy fart der hvor overflaten ikke er helt perfekt.
Dermed er dette en ganske overbevisende pakke. Du har alt fra nye C7, kombinert med muligheten til å invitere inn mer av naturen rundt bilen.
Den koster ikke særlig mye mer enn den med blikktak i USA, noe som gjør dette til et enkelt valg. Men dersom den skulle følge med coupeen til Europa, vil nok prisen gjøre flere hopp, og særlig i Norge. Da vil den slåss med Porsche 911-kabrioleter i stedet for Boxster og lignende.
Det er trist å måtte innrømme det, men i det selskapet kan jeg ikke se for meg at mange vil velge en C7 Convertible.
DOMMEN:
C7 med tekstiltak kjører og oppfører seg slik som coupeen. Men prisen i Europa kan bli et problem.
RIVALEN:
Porsche 911 Convertible - C7 har lignende ytelser, men har ikke den samme prestisjen som den tyske rivalen.
Les også:
Billigdekk imponerer i fersk test av sommerdekk