Prøvekjørt: Bentley Mulsanne Mulliner Driving Specification

Supertanker uten baktanker

Tørst som et russekull og med et CO2-utslipp som et polsk kullkraftverk.

SPORTY: Bentley Mulsanne Mulliner Driving Specification - en sporty versjon av et bilverdenens absolutte blylodd. FOTO: Bentley
SPORTY: Bentley Mulsanne Mulliner Driving Specification - en sporty versjon av et bilverdenens absolutte blylodd. FOTO: Bentley
Først publisert Sist oppdatert

Å kalle en spesialutgave for Driving Specification ville i de fleste sammenhenger virke litt unødvendig. Hva vil standardmodellen da være - en modell uten kjørespesifikasjoner?

Men Bentley Mulsanne er ikke som de fleste biler. Fordi eieren av en Mulsanne sannsynligvis vil befinne seg behagelig plassert i baksetet sitt.

Dermed er Mulliner Driving Specification en sjelden utgave: Et kjøretøy for de millionærene som liker å ha et fast grep om rattet og foten på gassen, i stedet for å brøle ordre bakfra mens man nipper til sjampis og kaviar.

For å fikse dette har MDS (som Bentley sikkert vil hate at den kalles) fått ny sportstrimmet fjæring og styring. Den aktverdige V8-eren er ikke endret, men alvorlig talt: Trenger du flere enn 512 hester i en enorm limo til mange millioner, er du neppe ute etter en slikt bil i det hele tatt.

TUNGVEKTER: Med sport-modus stives fjæringen opp og gjør styringen resolutt. Men med en vekt på over 2,5 tonn kan du ikke akkurat styrte inn i svingene, tross sportsinnstilling. FOTO: Bentley
TUNGVEKTER: Med sport-modus stives fjæringen opp og gjør styringen resolutt. Men med en vekt på over 2,5 tonn kan du ikke akkurat styrte inn i svingene, tross sportsinnstilling. FOTO: Bentley

Eller villa på Vindern?

Til å være en bil som er 5,5 meter lang og med en vekt tett oppunder 2600 kilo, er ikke dette en bil som akkurat tusler beskjedent av sted.

Kobler du inn Sport-modus på skruknappen ved siden av girspaken, stives fjæringen opp og gjør en imponerende jobb med å styre den enorme massen til Mulsanne i riktig retning. Med et dreiemoment på imperialistiske 1020 Nm går den i riktig retning raskt så det holder: Null til 100 tar litt over fem sekunder, og et lite svømmebasseng med blyfri super.

Det vil neppe overraske deg at denne bilen ikke tar svingene som en lav sportsbil. Men har du hele tiden i bakhodet at du kjører noe som koster og veier mer enn en villa i Oslo-området, takler Mulliner kurver og svinger med imponerende kontroll og veigrep.

Trenger kjøling nedentil

MULSANNE: Slik kan du få førermiljøet i Mulsanne. Mer treverk enn i Stiftsgården. FOTO: Bentely
MULSANNE: Slik kan du få førermiljøet i Mulsanne. Mer treverk enn i Stiftsgården. FOTO: Bentely

Men la oss være realistiske. Selv Trond Schea kunne fått problemer med å presse en Mulsanne gjennom hårnålssvinger, og det er ikke fordi han er over 80 år.

Den er riktig nok "kjørespesifisert", men det sentrale er fremdeles den svære kupeen. Rundt de nye dørhåndtakene og de utfreste aluminiumpedalene ligger det flere mål med spesielt prangende lær med stikninger, med noe som virker som en ny perforeringsprosess for å få en enhetlig enhet. I tillegg sørger hullene for ventilasjon i setene.

Og én sak kan vi garantere deg: Når du peiser av sted i en 2,5-tonns supertanker til unevnelige millioner, trenger du all den kjølingen som du kan få nedentil.

Spesifikasjoner

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Motor: 6752 ccm, V8

DRINK, SIR: - Hva behager?! Er vi tomme for energidrikke?. FOTO: Bentley
DRINK, SIR: - Hva behager?! Er vi tomme for energidrikke?. FOTO: Bentley

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 512

Dreiemoment: 1020 Nm

Forbruk: 1,7 l/mil

CO2-utslipp: 393 g/km

0-100 km/t: 5,1 sek

Toppfart: 296 km/t

Vekt: 2585 kg

Pris: Ca 2,35 mill NOK (i England)

DOMMEN: En Bentley Mulsanne for seriøse bilførere. Litt som en sporty cabincruiser. Men en fantastisk sak.

Les også:

Drømmebiler med plass til hele familien

De som kjøper denne SUV-en er svært heldige

Et monster i familien

Men denne knuser alle familiebiler når den kommer