Prøvekjørt: Aston Martin V12 Vantage S
Raskere enn noensinne
Så stappet med testosteron at det blir rent for meget, sir.
Ekstrem er ikke et ord du vanligvis forbinder med Aston Martin - om du da ikke snakker om mangel på mulighet for at du skal eie en. Men du vil høre ordet ofte når noen snakker om den nye og ombygde Vantage V12 S.
Dette er nå den raskeste Aston Martin du kan få for penger, med en toppfart på 330 km/t og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Dette er ingen superlett og superflink superbil, men snarere en karbonfiber-armert boksehanske. Og slag under beltestedet er tillatt.
Med en oppgradert versjon av en AM28 6,0-liters V12-motor har effekten blitt økt til 573 hk, og dreiemomentet til 620 Nm. Girkassa av typen Sportshift III er fremdeles en automatisert manuell, men har nå syv i stedet for seks gir, veier 25 kg mindre enn den forrige, og girer enda raskere enn noen gang før.
Dessuten har chassiset fått adaptiv demping med tre innstillinger, Normal, Sport og Track. Chassis-innstillingene fungerer samme med den forbedrede elektriske servostyringen som justerer motstanden i rattet proporsjonalt med kjøremoduset.
På toppen av dette kan du velge Sport-modus, via en knapp på dashbordet. Da blir ting straks mer interessante. Gassresponsen blir kvikkere, girskiftene raskere og eksosventilene settes på vidt gap.
Gentlemen-ytelse
Kosmetisk har nå Vantage S en karbonfiber-grill som ble inspirert av konseptet CC100 Speedster, nye eikefelger og en diskré grafikkpakke som går over taket og deler av bagasjelokket. Men det er egentlig hele greia. Og det er greit nok.
Forrige gang jeg kjørte en Vantage, for noen år siden, lurte jeg på hva alt oppstyret dreide seg om. Bilen kjørte greit nok, men ble fullstendig utklasset av Porschen, Lamboen og Ferrarien som også var med.
Så i stedet for å jage etter de andre i klassen, har Vantage S nå tydeligvis satt sin egen kurs; inn i noe som muligens kan kalles "Britisk gentlemans-ytelse".
Dette er et parallelt univers hvor du innbiller deg at ingen av de andre bilene eksisterer, og at din bil er den beste som finnes. Og fordi andre biler ikke finnes i dette universet, blir det sånn.
Det morsomme er at det fungerer med Vantage S. Girskiftene er raske, presise og aggressive, kraften er endeløs og kjøreegenskapene er forbløffende lineære. I tillegg har den en fantastisk lyd, ser flott ut, og har bransjens kuleste navn.
Ikke den beste i klassen, men...
Den er ikke den letteste bilen, og den kjører ikke best av alle bilene du kan kjøpe i denne klassen.
Men den er den mest britiske. Og det holder egentlig lenge.
DOMMEN:
Aggressive-Aston har mye fart, krefter og kjøreegenskaper. Men den vil slite deg ut ved daglig bruk.
RIVALEN:
Porsche 911 GT 3 - Ekstrem tysk stil. Billigere og raskere, men ikke så kul.
Tekniske data:
Aston V12 Vantage S
Motor 5935 ccm V12 bensin, RWD
Trekk: Bakhjulsdrift
HK: 573 hk
Dreiemoment: 620 Nm
Oppgitt toppfart: 330 km/t
0-100 km/t: 3,7 sekunder
Forbruk: Ikke oppgitt
Utslipp: Ikke oppgitt
Vekt: ca 1665 kg
Pris ca 1,32 mill (i England)
Les også: