Pickup

Galskap fra Down Under

Tenk deg en pickup med 431 hk. Møt en super-ute.

OLJEGLATT ÅPNING: Bakluka går på hydrauliske armer, mens lasteplata vippes ned. ALLE FOTO: David Shepherd/Produsent
OLJEGLATT ÅPNING: Bakluka går på hydrauliske armer, mens lasteplata vippes ned. ALLE FOTO: David Shepherd/Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Det begynte der nede i 1932. En australsk bondekone var lei av å bli fraktet rundt i gårdens lastebil. Og siden bankene nektet å gi lån til fine personbiler, skrev hun til Ford. Hvorfor kunne de ikke lage noe som kunne kjøre henne til kirken på søndager, og grisene til markedet på mandager, spurte hun.

Det virket. Sjefsdesigneren til Ford i Australia tegnet litt på tavla si, og ett år etterpå ble den første flerbruksbilen - eller "ute" som den kalles lokalt - født. I utgangspunktet en vanlig bil hvor hekken er erstattet av et enormt trau. Og ideen spredte seg som en buskbrann inntil omtrent hver eneste grisebonde hadde en fin pickup og fornøyd kone.

Det varte ikke lenge før Fords rival, Holden, begynte å lage sine egne "ute"-biler, som uunngåelig måtte trimmes og kjøres mot Ford. Og 80 år senere er vi her - med en gul Maloo.

Holden Special Vehicles tredje satsing på en pickup med høy ytelse har kodenavnet E3, og som den forrige er den basert på VXR8 (den før dette var en Monaro med nytt karosseri). Vauxhall er Holdens engelske kusine, og vil gjerne importere denne til England, og bare endre bilmerket og kanskje til og med lime det riktig på.

At vi vil se denne i Norge er nok heller tvilsomt, siden den neppe vil komme med venstreratt. Men som bil betraktet er den likevel interessant, med en ny "sjokkbølge-grill", LED-lys og ny hekk. Ikke minst har den en oppstæsjet kupé med skinnseter og nytt infosystem for føreren med digital stoppeklokke. Med den kan du se hvor lang tid du bruker på å gjøre en griselast om til en kasse skinke på boks. Nyttig, alt sammen.

SUPERUTE: En 431-hesters varebil med motor fra en Corvette.
SUPERUTE: En 431-hesters varebil med motor fra en Corvette.

6,2 liters V8-er

Akkurat som den forrige versjonen kommer denne med en 6,2-liters V8 på 431 hester. Den gjør 0-100 km/t på 4,9 sekunder, og fortsetter til 250 (sperret).

Altså akkurat som en VXR8 sedan. Og ut over det endrede utseendet, er det ikke store mekaniske forskjeller mellom Maloo og den firedørs slektningen.

Det magnetiske dempersystemet er skrudd ut, hovedsakelig fordi fjærene er stivere for å kunne takle en potensiell last på 500 kilo på planet.

To bakdører og et helt bakseteområde er borte vekk, men på tross av dette veier den 1831 kilo - det samme som sedanen.

Det skyldes naturligvis forsterkning av chassiset og nye karosseridetaljer rundt midtpartiet, samt det store lasteplanet. Dermed blir akselerasjonen ganske nådeløs, men ikke helt skrekkinngytende.

Hard røkt bacon og USB

SUPERSIZE ME: Seteputer er lagd for store rumper og ikke veldig mye støtte. Ikke mye rom bak setet heller men nok til en liten bag
SUPERSIZE ME: Seteputer er lagd for store rumper og ikke veldig mye støtte. Ikke mye rom bak setet heller men nok til en liten bag

Da er det mer imponerende hvordan kraften blir levert. Du skulle tro at den med mindre vekt rett over bakakselen, med stivere fjærer og uten smarte dempere ville virre rundt på veien.

Vauxhall Maloo

Spesifikasjoner

Motor: 6162 ccm, V8

Drift: Bakhjulsdrift,

Hk: 431

Nm: 549

Forbruk: 1,35 l/mil,

CO2-utslipp: 320 g/km

0-100 km/t: 4,9 sek,

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1831 kg

Pris: Ca 460 000 NOK (i England)

DOMMEN

En råsterk pickup fra den andre siden av kloden, basert på en av mest solide sedanbilene der nede. Den er sprø, men ikke helt klar for galehuset.

Men selv om kjøringen blir litt hardere enn i sedanen, holder bakhjulene seg nede på bakken og griper, delvis takket være et ganske avansert veigrepssystem pluss en velfungerende differensial.

Styringen er lett; kanskje litt for lett for en så svær sak. I motorveihastighet vil du knapt nok høre motoren eller noen vindstøy. Den er faktisk veldig personbilaktig, og bortsett fra den harde girspaken (finnes også som automat) er det lett å glemme at ryggen din er rett foran noe på størrelse med en skipscontainer.

Men det er før du slår av antiskrenssystemet. Da begynner den å vise fram den ville siden av seg selv, og burner med dekkene helt til grisetransporten din blir til hardt røkt bacon.

Med så stor avstand mellom akslene - omkring tre meter, pluss en god del overheng - blir skrensingene elegante og forutsigbare, og krever mindre mot enn med en smånervøs superbil.

Denne sminkede versjonen har til og med launch control. Trykk på den nye EDI-knappen på rattet, så blir det liv i pekeskjermen. Trykk på en kort serie av ikoner for å legge inn Competition-modus, dytt inn gassen så hardt du klarer, og slipp ut kløtsjen. Og enda en gang skyter den av gårde på en måte som egentlig er mer, ja tysk.

Når du er ferdig med å rive asfaltstriper løs fra veien, kan du koble en USB-plugg inn i en port i hanskerommet og hente ut en full logg over ugjerningene dine, inkludert detaljerte lister over overstyringsvinkler.

Større enn Hilux

Men pass på. Dette er en pickup. Den har et 1208-liters lasterom under det ujevne lokket bak, og mye mer dersom du fjerner det helt (noe du bør gjøre, for det er upraktisk, selv om det reduserer uønskede luftstrømmer).

USB: Når du er ferdig med å rive asfaltstriper løs fra veien, kan du koble en USB-plugg inn i en port i hanskerommet og hente ut en full logg over ugjerningene dine, inkludert detaljerte lister over overstyringsvinkler.
USB: Når du er ferdig med å rive asfaltstriper løs fra veien, kan du koble en USB-plugg inn i en port i hanskerommet og hente ut en full logg over ugjerningene dine, inkludert detaljerte lister over overstyringsvinkler.

Du får også et større lasterom enn i en Toyota Hilux, selv om vi må innrømme at dette gir mindre rom for folk foran.

ANSIKTSLØFT: Mer pyntestæsj denne gangen, inkludert nye kjørelys med LED-pærer
ANSIKTSLØFT: Mer pyntestæsj denne gangen, inkludert nye kjørelys med LED-pærer

Men takket være røttene den har i en saloon, er lastehøyden mye lavere enn for andre pickuper. Hvis du skulle kaste opp lam eller trille inn motorsykler dit, ville det vært mindre anstrengende enn å bakse dem opp på et høyere lasteplan.

Vauxhall sier at bilen er utformet som en jobbmaskin, og skulle du importere en og bruke den som en slik, forsvinner jo både moms og en del andre ekle avgifter - selv om den ikke er tung nok til å klassifiseres som lastebil her på berget.

Men du får uansett en 431-hesters varebil med motor fra en Corvette og mer beinplass enn i de fleste stasjonsvogner.

Flott utenfor søndagsskolen

Men om du forteller noen dette, vil de kanskje le deg rett opp i ansiktet. Går det an å ta en fyr alvorlig dersom han dukker opp i noe så dumt som dette? Og likevel, på mange måter er ikke Maloo så teit som den kan virke.

Den er ikke et utemmet villdyr som brøler vilt og gjør deg brydd overfor naboene. Den kunne gjerne blitt dradd lengre. Noen større rør ville forsterket den store åtteren til australsk torden. En kompressor ville fått jorda til å spinne i feil retning.

ALT DU TRENGER: Nytt fører-infosystem viser deg alt fra g-krefter til overstyringsvinkler
ALT DU TRENGER: Nytt fører-infosystem viser deg alt fra g-krefter til overstyringsvinkler

Men akkurat nå, når fornuften kanskje ennå har litt tak i deg, kunne du kanskje overbevise deg selv om av dette er den neste håndverksbilen din. Sånn omtrent. Ikke overbevist? Spør kona. Maloo vil ikke møkke til kjolen. Og den vil se flott ut utenfor søndagsskolen.

Rivalen: Ford F-150 Raptor - For raske bondetamper er det egentlig bare ett alternativ. Eller kanskje en topfuel-traktor kan gjøre susen.

Les også:

Første pickup med toppscore i sikkerhetstest

Porsches beste familienbil

BARSKING: Ford F-150 Raptor. FOTO: Ford
BARSKING: Ford F-150 Raptor. FOTO: Ford

Nå skal denne vanvittige familiebilen produseres