Prøvekjørt: VW Golf GTI Cab
Nesten for perfekt VW Golf
Er dette den nye GTI-kabrioleten, eller er den den første GTI-kabrioleten noensinne?
Det avhenger av om du er tysk eller ikke. Dette er, ifølge The Official Volkswagen History of Volkswagen, den første Golf GTI Cabriolet noensinne.
Denne opplysningen kan nok komme som en overraskelse på dem som har sett en MkI Golf GTI kabrio. Men VW kaller ikke den bilen - bygd fra 1983 til 1993 - for en «offisiell» GTI. Den ble bare solgt i Storbritannia, og er på mystisk vis slettet fra arkivene deres. Fornekter VW eksistensen av Birmingham også?
Siden forfatteren av denne artikkelen er engelsk, ville Vi Menn Bil Top Gear gi et britisk sleivspark til denne garantert ikke-første GTI kabrio. Men det kan vi ikke, for den er sabla bra.
Ja vel, det var forventet. Den nye Golf GTI er en kanonbil, og den vanlige Golf kabrioleten er plettfri. Å blande dem sammen vil dermed gi masser av GTI-fart og presise egenskaper, gjennomsyret av en finere forståelse av din lokale råner og hans ulike vaner.
Tolitersturboen med 210 hk er myk og medgjørlig - du kan klare deg med bare andre og sjette gir. Det er plass til fire personer i full størrelse. Den er rask. Den er topp.
Deprimerende bra
Spesifikasjoner:
Motor: 1998 ccm, 4 syl
Drift: Forhjulsdrift
Hk: 210
Nm: 279
Forbruk: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 177 g/km
0-100: 7,3 sek
Toppfart: 237 km/t
Vekt:1533 kg
Men VW fornærmet England. Må. Finne. Feil. Aha! Fant en. Når den kjøres hardt, føles kabrioen litt slappere i hekken enn GTI med tak, og litt mindre ivrig. Men du kjøper en kabrio: Du må forvente lite grann kompromiss, og det er ingen åpenbar vimsing eller vridning fra den forsterkede nedre halvdelen.
Kabrioleten bruker et enkelt foldetak av lerret i stedet for et i stål, noe som gjør den bare 180 kg tyngre enn tredørs-GTI-en. Og taket legger seg ikke ned i det dyrebare bagasjerommet. Vi er motstrebende imponert.
Raffinement? Deprimerende bra. Lokket på, uansett fart, så kommer det knapt en hvisking av vind eller veistøy gjennom de mange tøylagene i taket. I forskningens navn alene tok vi bilen opp i 225 km/t på Autobahn, og kupeen var fremdeles like ubråkete og isolert som, tja, en Golf takbil.
Tom for argumenter
Noe som perverst nok er vår eneste virkelige klage på GTI cab: Den er kanskje litt for avrundet, for voksen. VW har jobbet så hardt for å fjerne skarpe kanter, at noen ganger, bare noen ganger, vil du ønske litt mer sprut.
Vi forventer ikke at en firsylinders turbo skal bjeffe som en italiensk V12-er, men utover et dempet, bassaktig «boff!» fra eksosen, avslører ikke det å senke taket noen interessante lyder. Er ikke lyden fra eksosrørene halve grunnen til å kjøpe en kabriolet?
På den annen side kjørte vi bare den manuelle versjonen: Kanskje DSG-giret ville gitt mer bulder bak.
Og så var det slutt på argumentene mot. Som en ferdig voksen, rask alt mulig-kabriolet er GTI nesten feilfri. Den er riktignok dyr - i Norge ville den ha kostet drøyt 500 000 kroner hvis importøren tok den inn - men det er jo faktisk to biler for prisen av én: En raffinert kabrio-cruiser med supert tak. God idé, godt gjennomført. Husk bare at England gjorde dette først, VW.
PRIS: Drøyt kr 500 000 i Norge (men tas ikke inn, bu-hu)
DOMMEN: Den har riktignok et mykt tak, men Golf GTI Cabriolet er like allsidig og dyktig som takversjonen. Men vi ville gjerne hatt mer støy - og en korrekt historiebok.
RIVALEN: MINI Cabriolet - John Cooper Works-kabrioleten har like mye krefter som GTI-en, men er virrende og desperat å kjøre. Men 40 000 kroner billigere.
Les også:
71 prosent sjanse for at denne bilen bryter sammen