Biler fra Kina

Nå kommer Kina-bilene

Slik vil Kina endre hva du kjører.

BARE FOR KINESERE: Slik gjør bilprodusentene seg lekre for verdens potensielt største bilmarked. Dette er VW-konseptet Cross Blue Coupé. FOTO: Picasa
FORD ESCORT: 15 år etter sin død, får Escort sin bare-Kina oppstandelse. Små sedaner er en kjedelig affære, men dette konseptet er så smakfull som Escort har vært siden 1968. FOTO: Picasa
BUICK RIVIERA: Buick har lenge vært forunderlig populær i Kina. Dette konseptet har fossefallgrill og nakkestøtter med støykansellering. FOTO: Picasa
NISSAN FRIEND-ME: Her oser det helt på nett fra alle fire setene. Dette konseptet sikter seg inn mot Kinas ettbarns yoof-generasjon. Fremtiden, ikke sant. FOTO: Picasa
GEELY SC: Volvos kinesiske eiere viser frem en bil basert på S80, designet av Volvos tidligere designsjef Peter Horbury. Plagiat på et høyere nivå. FOTO: Picasa
IKKE HELT ENNÅ: Hjemmelagde kinesiske biler virker smartere, men som disse avslører er det et stykke frem. Dette er Dongfeng X30 Cross. FOTO: Picasa
GEELY PANDA: Den kinesiske giganten Geely har et underbruk kalt¿ Gleagle. Men masse show-off, inkludert en mini-monstertruck, lurer ingen. FOTO: Picasa
HONG QI L9: En gang var det foretrukne transportmiddelet til Kinas herskende elite. Nå er denne V12-utstyrte Rolls-Royce-¿rivalen¿ mest en påminnelse om deres ko-ko venn, Kim Jong-un. FOTO: Picasa
ZX AUTO URBAN ARK: Filmen som snurret bak denne Fabia-kloningen på Shanghai-utstillingen viste Urban Ark som nærmet seg et hjørne. Spennende. HmmmM. FOTO: Produsent
BEIJING AUTO BJ212: En rar og skrudd hyllest av Toyota FJ40. Trolig lansert i 1965, er den fremdeles i salg. Designen har holdt seg svært godt, har den ikke? FOTO: Picasa
Publisert Sist oppdatert

Da Top Gear besøkte bilutstillingen i Shanghai 2007, var verdenen bare 18 måneder unna det verste økonomiske krakket i moderne tid. Kinas bilklondyke var under oppseiling, men ingen viste hvor mye kinesernes sug etter europeiske biler skulle bety. Eksperter snakket om hvor fort Kina lærer, om deres vanvittige arbeidskraft, men de nasjonale produktene var fremdeles latterlig dårlige og skamløse plagiater. Men årets utgave av bilutstillingen viste at det er mindre å le av, desto mer å tenke over.

Kina er selvsagt en statistikers drøm. Landet har over 200 byer med mer enn én million innbyggere, 10 byer har over 10 millioner innbyggere hver.

Regionen som omfatter Yangtze-deltaet på østkysten er på størrelse med Tyskland og hjem til utrolig 217 millioner mennesker.

Nesten en fjerdedel av Kinas omfattende BNP genereres fra denne delen av landet - ekvivalent til 1800 milliarder pund. Eksperter anslår at det kinesiske bilmarkedet per 2023 vil omsette rundt 30 millioner nye enheter årlig. Det enorme tallet vil likevel ikke omfatte mer enn 20 prosent av befolkningen.

Derfor gjør de store produsentene sutt ytterste for å tilfredsstille kineserne.

Bare for Kina

På Shanghai Auto Show viste VW frem konseptet Cross Blue Coupe, en syvseters konkurrent til BMW X6, utelukkende rettet mot verdens raskest voksende marked og dets appetitt på store crossovere. Nesten alle de multinasjonale selskapene viste frem Kina-spesifikke biler, fra Nissans Friend-Me til en Focus-basert Ford Escort, gjenfødt som firedørs sedan.

KUN I KINA: VW Cross Blue Coupé. FOTO: Picasa

Og om de store gutta ikke designer biler eksklusivt for Kina, så hopper de til køys med de nasjonale produsentene. Nylig kunngjorde BMW at de ville utvide samarbeidet med sin kinesiske partner Brilliance. Sammen utvikler de et elbilmerke kalt Zinoro, som betyr noe sånt som "ærefulle løfter".

TEMPO: Utvikles brukergrensesnittet i bilene raskt nok for kineserne?

Mercedes og BYD har sitt eget nye merke, Denza. Citroën bygger biler i Kina i samarbeid med giganten PSA-Dongfeng, og solgte i fjor flere biler i Kina enn i Frankrike.

Og i takt med Kinas vekst, vil disse samarbeidene utvikle seg fra å være sideprosjekter til å bli hovedfokus. Om ti år er det store muligheter for at de nye BMW eller Mercedes helt - eller i hvert fall delvis - er utviklet og bygget i Kina.

Ekstremt tempo

KJØRER PÅ: Foran BYD Si Rui. Bak: BYD S7. FOTO: Picasa

Men den kanskje største innflytelsen kineserne vil ha på resten av oss, er nasjonens besettelse av brukergrensesnittet inni bilen.

Raske fakta

12 700 000 biler solgt i Kina i 2012

200 kinesiske byer med mer enn 1M innbyggere

8 % av kineserne eier bil, 80 % av amerikanerne har bil

1 000 000 millionærer i Kina

40,6 % vekst i BMW-salget fra 2011 til 2012

I en nylig åpnet Shanghai-filial av konsulentselskapet DesignWorks, jobber nyutdannede og høyt kvalifiserte IT-eksperter med oppbyggingen av BMWs ConnectedDrive i et så forrykende tempo, at det får den tradisjonelle bilindustriens produktsyklus på fem til syv år til å virke i beste fall reumatisk.

Kinesiske konsumenter liker å være forbundet, og den yngre generasjonen ser ikke på bilen kun som et transportmiddel, men som en gigantisk smarttelefon. Ellers i verden er denne generasjonen kjent som "Millennials" (Generasjon Y), og dyrere bilhold, samt endringer i ungdomskulturen, betyr at smarttelefonen betyr langt mer enn bilen.

Men i Kina vil de unge ha begge deler, smeltet sammen. Kinas svar på Facebook heter Tencent, Twitter-kloningen heter Weibo og de bruker heller en plattform kalt QQ Music til å streame musikk enn Spotify. Og alt integreres sømløst i BMWs interiør.

Dette er konvergens hva gjelder både komponenter og software, og bli ikke overrasket om det endrer din oppfatning om hva du trodde du kunne om bil og hva du vil ha i bilen.

Ligger etter mobilteknologien

Bilteknologien ligger som regel et år eller to etter mobilteknologien. Det merker du dersom du forsøker å bruke nyeste versjon av Spotify med hvilket som helst nye infotainment-system. Det kan kineserne gjøre noe med.

VISST FREM I KINA: BMW X4. FOTO: Newspress

-De vil gjerne ha biler i Kina, men bilen må virkelig overbevise for å ha et fnugg av sjans, sier Alexis Trolin, sjef for BMWs ConnectedDrive.

Kinas enorme sosiale nettverk er stadig utsatt for myndighetens trang til å "harmonisere" innholdet. Tenk om noen skulle så kimen til den neste revolusjonen med en Weibo sendt fra MINI-en.

Les også:

Denne bilquizen får du ikke alt rett på

Disse bilene støyer mest

Dette er de mest pålitelige bilene

En kultbil fra det gamle Sovjet