Prøvekjørt: Ford Kuga

Merkbart bedre Kuga

Den heter Escape i USA, men blir den nye Kuga når den kommer til Norge. Uansett navn – den er merkbart bedre.

I NORGE: Ford Escape er allerede på plass i USA. Europa-versjonen Kuga er ventet til Norge tidlig neste år. FOTO: Ford
I NORGE: Ford Escape er allerede på plass i USA. Europa-versjonen Kuga er ventet til Norge tidlig neste år. FOTO: Ford
Først publisert Sist oppdatert

Nye Ford Escape/Kuga blir lagd i USA. Den kan kanskje virke ganske lik modellen som er på vei ut. Men ser du litt nærmere på den, vil du merke at hele uttrykksformen er endret. Den er lavere, smalere og lengre.

Men akselavstanden er den samme, så den føles mindre høyrøstet og mer moden i både oppførsel og spesifikasjoner. Snarere en mini-flerbruksbil enn en krympet SUV.

Endringene har den ikke hatt vondt av. Firehjulstrekket er bankers, og den ser målrettet ut, så det finnes ingen kosmetisk grunn til å styre unna. Og det finnes mange grunner til å styre rett på.

Kupékvaliteten til denne Titanium-toppmodellen er ganske enkelt utmerket. Spesielt instrumentene, som er bedre - mye bedre - enn noen av dashbordene til Audi som jeg har sittet bak i det siste.

Men du trenger nesten gorilla-armer for uanstrengt betjening av hoved-pekeskjermen. Men det gjør ikke så mye.

Med det oppgraderte stemmestyringssystemet Sync trenger du egentlig ikke å peke i det hele tatt. Bare trykk på knappen på rattet, og si hva du vil skal skje, så gjør bilen det 99 av 100 ganger. Det har jeg aldri opplevd før.

Dagens Kuga begynner å dra på årene, men det er solgt 578 Kuga-er i Norge så langt i år. I fjor ble det solgt 1295 stykker, mens det i 2010 ble solgt 1716 Kuga-er. FOTO: Ford
Dagens Kuga begynner å dra på årene, men det er solgt 578 Kuga-er i Norge så langt i år. I fjor ble det solgt 1295 stykker, mens det i 2010 ble solgt 1716 Kuga-er. FOTO: Ford

Den er en vinner

Bagasjeluka har også en fiffig løsning. Så lenge du har nøkkelen i lomma, kan du bare veive med foten midt under støtfangeren bak, så åpner den seg - og lukker seg - automatisk. Det finnes noen biler med dette systemet nå, men jeg har bare sett det på en Mercedes, og det funket ikke så bra som her.

Nye Kuga har 82 liter større bagasjerom enn utgående modell, mens baksetene kan felles flatt ved å trykke på en knapp.

Motorutvalget i USA er en 1,6- eller 2,0-liters direkteinnsprøytet turboladet EcoBoost-enhet. Tilgjengelig motorer i Norge fra lanseringsdatoen er 140- og 163 hk-versjoner av Fords 2,0-liters TDCi dieselmotorer, med mulighet for å bestille Ford Powershift automatgirkasse. Kuga vil også kunne leveres med 1,6-liters EcoBoost bensinmotor, som allerede er tilgjengelig i Ford Focus og C-MAX.

Kjøreegenskapene er like bra som før. Det var litt mer krenging i vår firehjulsdrevne testbil enn vi husker fra den europeiske Kugaen, men ellers hadde den akkurat samme Ford-flyt som vi har lært oss å forvente. Flott veigrep og betjening, pent balansert styring og kontroller som snur det som ofte er en plage til en glede.

Kombiner alt dette med god sittekomfort og et interiør som lett kan endres og, så kan bilen hete hva den vil. Den er en vinner.

Spesifikasjoner:

FOCUS: Interiøret minner om Ford Focus. FOTO: Ford
FOCUS: Interiøret minner om Ford Focus. FOTO: Ford

Ford Kuga Titanium

Motor: 2000 ccm, 4 syl,

Drift: Forhjulsdrift

Hk: 243

Nm: 366

Forbruk: 1,09 l/mil,

0-100 km/t: 7,5 sek

Toppfart: 193 km/t

Vekt: 1590 kg

Pris: Ca 220 000 (i England - pris i Norge ikke klar)

DOMMEN: Neste versjon av Kuga får bedre utstyr og høyere kvalitet.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om Ford-biler?

BEDRE: Ford Kuga er merkbart forbedret. FOTO: Tim Wren
BEDRE: Ford Kuga er merkbart forbedret. FOTO: Tim Wren

Alle firehjulstrekkerne vi har testet i år

Test: Best på sikkerhet og komfort

Her er Volvos nye nesten-SUV