Prøvekjørt: Mercedes GLE

Nærmest som en prisbombe

Den ladbare versjonen med 442 hk må kunne karakteriseres som et varp i norsk målestokk.

SUV: Vi har prøvekjørt Mercedes GLE som ersatter ML. FOTO: Daimler AG
SUV: Vi har prøvekjørt Mercedes GLE som ersatter ML. FOTO: Daimler AG
Først publisert Sist oppdatert

Det er ikke bare gangstere som bytter navn. Mercedes-SUV-en som tidligere var kjent som ML, var kanskje ikke noe forbilde, men den var ikke kriminelt dårlig. Men den skal nå altså hete GLE. Nytt navn, men mye av det samme som før.

Så dette er altså mer eller mindre en ansiktsløftning. Dessverre er dette, slik jeg ser det, den minst attraktive og mest overpyntede av alle de tre generasjonene av ML som er produsert. Den har riktignok et innbydende interiør, og det er det som teller i den daglige trafikken til og fra jobb. Og dersom du ønsker noe som virkelig pynter opp i nabolaget ditt, kan du også få en GLE Coupe.

Mercedes begynner å gå tom for bokstavkombinasjoner, og foretar nå en ommøblering av betegnelsene. GL er den nye forstavelsen for SUV-ene, og etterfølges av en bokstav som angir størrelsen. A-klassen i crossover-versjon heter dermed GLA. En GLC (C-klasse) kommer snart, og så har du altså denne GLE-en og GLE Coupe, (og endelig GLS for GL når den får en ny styling om noen måneder).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KUPP: Prisene på den ladbare versjon som yter kraftfulle 442 hk og 650 Nm starter i underkant av én million kroner. Det er nærmest et kupp i Norge med tanke på ytelsene. FOTO: Daimler AG
KUPP: Prisene på den ladbare versjon som yter kraftfulle 442 hk og 650 Nm starter i underkant av én million kroner. Det er nærmest et kupp i Norge med tanke på ytelsene. FOTO: Daimler AG

Motoren høres knapt

GLE-serien begynner med en 250d firesylindret diesel, og øker deretter til en V6 350d til rundt millionen som jeg testet.

Motoren høres knapt, gir trøkk når du trenger det, og har en godt integrert nitrinns automatkasse. Luftfjæring er standard, og alt dette gjør bilen til en avslappende og behagelig opplevelse.

Prøver du å kjøre barskt, slår den tilbake. Da merkes vekten og det høye tyngdepunktet. Den trives dermed best innenfor grensene. Men da er den også svært avslappende og myk, og likevel overraskende sprek – altså slik de beste Mercedesene vanligvis oppfører seg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GLE: Førermiljø byr på kjente takter. Konservativt og solid. FOTO: Daimler AG
GLE: Førermiljø byr på kjente takter. Konservativt og solid. FOTO: Daimler AG

Den mest interessante modellen

Toppmodellen er AMG S-versjonen med 585 hk, men GLE 500e er mer interessant. Dette er en ladbar hybrid med en 333-hesters V6, samt en elmotor. 500e yter totalt 442 hk og 650 Nm.

Med fullt batteri klarte jeg å kjøre tre mil på ren eldrift, unntatt ved forbikjøringer. Da tro V6-motoren til sterkt og sømløst. På en 6,5 mils tur drakk den 0,48 liter på mila.

Bilen bruker batteristrømmen på en effektiv måte, og benytter GPS-en for å regne ut når det er best å velge bensinmotor kontra strøm. Overgangen mellom de to er så myk at du knapt nok merker den. Og med et utslipp på bare 78 g/km, kommer den gunstig ut avgiftsmessig i Norge.

Den er like rask som 500 4Matic, men en halv million kroner rimeligere.

DOMMEN:

Komfortabel og ustoppelig også utenfor veien. Prisgunstig og ytelsessterk hybrid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SUV: Mercedes GLE 250d koster fra 789 000 kroner. FOTO: Daimler AG
SUV: Mercedes GLE 250d koster fra 789 000 kroner. FOTO: Daimler AG

Tekniske data

GLE 250d 350d 400 500 500e
Motorvolum 2143 2987 2996 4663 2996
Nm 500 620 480 700 650
Hk 204 258 333 435 442
0-100 km/t 8,6 7,1 6,1 5,3 5,3
Toppfart 210 225 247 250 245
Forbruk 5,9-5,7 6,6-6,4 9,2-8,8 11,5-11,0 3,7-3,3
CO2-utslipp 156-149 179-169 215-209 269-258 85-78
Pris: 789.000 925.000 1.073.000 1.480.000 961.000