Prøvekjørt: Infinti Emerg-E
Luksusmerket skulle etter planen vært i Norge
Lekker sak, ikke sant? Det synes vi også. Og Infiniti skulle etter planen vært etablert i Norge.
Som Toyota har også Nissan et luksusmerke. Toyotas luksusbrand heter Lexus, Nissans heter Infiniti. Flotte biler som etter planen skulle vært forhandlet i Norge. Det var planen for fem-seks år siden. Men ingenting har skjedd. Sannsynligvis er finansuroen en av forklaringene på fraværet. Synd, for Infiniti lager flotte biler. Som Infiniti Q50, M og FX. Og konseptbilen Emerg-E.
Å kjøre en konseptbil er alltid en slags parodi. Du må kjøre i ruslefart, bare så vidt fort nok til at du kan ta et bilde som kan vise litt bevegelse (naturligvis med lang eksponering).
Men ikke denne gangen. Den er riktig nok elektrisk (med hjelp fra forbrenningsmotor), men det var greit at vi kjørte i styrtregn. Så jeg hadde det gøy - ikke på et flatt asfalthav, men på den vriene banen med det treffende navnet Alpine Course på testsenteret i Millbrook, en time nord for London
Jeg spurte ikke om den hadde antiskrensprogram, men fikk svar da jeg la inn de 414 hestene i svingen og bilen hovedsakelig gikk sidelengs. Men siden styringen ikke er som på vanlige konseptbiler - altså elendig - klarte jeg å hente den inn igjen, og kunne forsette med et bredt smil.
Den har blitt kjørt skikkelig av Sebastian Vettel under Goodwood Festival of Speed. Dette er en ingeniør-utviklet prototyp, og ingen konseptbil. Men den fyller også jobben som konsept: Bilen lagde store overskrifter i Genève for det undervurderte Infiniti-merket, og den viste oss saker og ting om Infinitis designspråk.
Og visst er den vakker. Samtidig representerer den intensiv forskning på aerodynamikk. Men Nissan vil dessverre ikke masseprodusere den.
Ekstremt herlig
Nissan bruker den for å forstå mer om elektrisk teknologi for fremtidige elbiler, hybrider og brenselcelle-biler.
Den er utviklet i et samarbeid om biler med større rekkevidde mellom Nissans europeiske teknologisenter, Lotus og Jaguar/Land Rover. Den har derfor flere britiske leverandører: Overføring fra Xtrac, Lola-kompositter, Amberjac batterier og motorer fra Evo Electric.
Under huden minner den om enkeltbygde Lotus Evora 414E.
Umiddelbar reaksjon
Alu-strukturen har lengre akselavstand, noe stylistene ville ha. Men karosseriet i karbonfiber har omhyggelig utvalgte materialer, så den er 160 kg lettere enn Lotusen.
Vi har tidligere sett kjøretøy med rekkeviddeforlenger fra både Chevrolet, Opel og Fisker, men denne pakken øker rekkevidden ved å bruke en spesiallaget tresylindret Lotus-motor. Den gjør all jobben på 3500 o/min, så den trenger ikke variabel induksjon eller ventilendringer. Dermed blir den enkel, lett, kompakt og sannsynligvis billig. Den summer merkelig, uavhengig av farten, så den ville trengt aktiv lyd som i en ekte sportsbil.
Motorbremsene (som regenererer kraft) føles også trege når du slipper gassen, og motorene er ikke myke ved lav fart. Småting.
Men elmotorene har fordeler over de fleste andre framdriftsmidler: Umiddelbar reaksjon og uavhengige av giring. Når batteriene gir opp, er det flittige bensin-eselet på plass. Og siden både styring og kjøreegenskaper er ekstremt herlige, bli du fristet til å bruke strømmen ganske hardt.
Spesifikasjoner Infiniti Emerg-E
Motor: 1200 ccm, 3 syl, to motorer
Trekk: Bakhjulsdrift,
HK: 414
Dreiemoment: 1100 Nm,
Forbruk: 0,24 l/mil
CO2-utslipp: 55 g/km
0-100 km/t: 4,8 sek
Toppfart: 215 km/t
Vekt: 1598 kg
Pris: Ikke tilgjengelig
DOMMEN: Vakker og veldig morsom, og sannsynligvis økonomisk. Men viser bare potensialet: Nissan/Infiniti bygger den ikke.
RIVALEN: Mercedes SLS AMG E-Drive. Kommer i år, til rundt 2 850 000 kroner i Norge. Enda heftigere ytelser, men stopper når batteriene er flate
Les også:
Disse bilene har størst bagasjerom
Her er bilene med best bakseteplass
Derfor koker det over for syklister og bilister
Denne saken ble første gang publisert 30/07 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.