Prøvekjørt: Audi A3 Sportback e-tron

Like rask, men billigere

Audi melder seg på i hydridkampen for alvor - og lykkes.

KOMFORTABEL: Vekten til de elektriske komponentene gjør den noe sløvere, men veiegenskapene er likevel flotte. FOTO: Produsent
KOMFORTABEL: Vekten til de elektriske komponentene gjør den noe sløvere, men veiegenskapene er likevel flotte. FOTO: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Riktignok er det et oppgitt tall, men et CO2-utslipp på 35 gram per km er ikke akkurat det tallet man forvente seg av en kvikk bil med over 200 hk. Heller ikke et forbruk på 0,15 liter per mil - et forbrukstall som man må på moped for å finne. Også dette tallet er oppgitt, vel og merke

Audi A3 Sportback e-tron er den første serieproduserte bensin-elektriske, nettladede bilen fra Audi, og den blander moderne teknologi med det velkjente.

Tre kjøreinnstillinger

For det første har den MQB-plattformen, som mange andre biler fra VW-konsernet. På den sitter en 1,4-liters TFSI-motor på 150 hk som kobles sammen med en elektromotor på 75 kW og automatgirkassen S tronic. Totalt er effekten 204 hk med et dreiemoment på 350 Nm. Et batteri under baksetet forsyner elmotoren med strøm.

Standard modus er EV, så du starter alltid på ren elektrisitet. Og så har du Hybrid Hold, som bruker bare bensinmotoren og sparer på strømmen, og en tredje modus som utnytter hybridsystemets totale 204 hester og 350 Nm.

Bruktbare ytelser

Når både bensinmotoren og elmotoren jobber sammen blir resultatet ganske brukbare ytelser. Fra null til 100 bruker du bare 7,6 sekunder, og den klarer 222 km/t.

LADBARE HYBRID: Over 700 nordmenn har allerede bestilt Audi A3 e-tron Sportback som kommer i november. Det betyr at Audi har solgt over 40 biler om dagen siden salget startet 12. august. FOTO: Audi
LADBARE HYBRID: Over 700 nordmenn har allerede bestilt Audi A3 e-tron Sportback som kommer i november. Det betyr at Audi har solgt over 40 biler om dagen siden salget startet 12. august. FOTO: Audi

50 km rekkevidde

Tekniske data

Motor: 1395 ccm 4-syl, pluss elmotor

Drift: Forhjulsdrift

HK: 204

Dreiemoment: 350 Nm

Oppgitt forbruk: 0,15 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 35 g/km

0-100 km/t: 7,6 sek

Toppfart: 222 km/t

Vekt: 1574 kg

Pris: Fra 339 500 kroner

Den føles også kjapp nok - i EV-modus gir dreiemomentet deg en tilfredsstillende følelse som tar deg til 130 km/t. Forbikjøringer går som en lek.

Og når batteriet begynner å tappes - eller om du går til lademodus - er overgangen til bensin helt sømløs. Batteriet på 8,8 kWh lover deg en rekkevidde på opptil 50 km. På vår korte testrunde der vi prøvde ut EV- og hybridmodusen, fikk vi 69 prosent elektrisk drift og 31 prosent på bensin som resultat. På bensindrift ligger forbruket på mellom 0,4 og 0,45 liter per mil.

Nesten like flotte egenskaper

Kjørefølelsen er avslappende. Vekten til de elektriske komponentene gjør den noe sløvere, men veiegenskapene er likevel flotte.

Også prisen er i orden. Med en liten utstyrpakke kommer den på knapt 340 000 kroner. Det er noe rimeligere enn den omtrent like raske, men tørstere A3 1,8 TFSI med 180 hk.

DOMMEN:

En solid og tiltalende hybridbil som heldigvis ikke er en miljøfantast.

RIVALEN:

VW e-Golf: Den er langsommere, men også billigere. Og helt elektrisk. Og helt eminent.

SPEKULASJON:

Neste e-tron-modell blir Audi Q7 som kommer neste år. E-tron-modellen er ventet til Norge i 2016. Vil etter alt å dømme ha over 50 kilometers rekkevidde på ren eldrift og et CO2-utslipp rundt 50 g/km ved blandet kjøring.

Les også:

Alle de viktigste bilnyhetene denne høsten

Endelig! Vi har fått prøvesitte Volvos nye SUV

De råeste bilene vi har kjørt