Top Gear: Lamborghini Gallardo LP 570–4 Super Trofeo Stradale
Lambo med vinger
Pust dypt inn – og si Lamborghini Gallardo LP 570–4 Super Trofeo Stradale
LAMBORGHINI TAR DEN HELT UT
"DET VIL ALDRI SKJE", sa de fleste da Lamborghini viste fram Elemento under Paris-utstillingen i fjor. Feil. På Frankfurt-showet for noen måneder siden bekreftet Lambo-sjefen Stephan Winkelmann at de - etter å ha blitt bønnfalt av ivrige kjøpere - vil lage 20 biler som skal leveres en gang i 2013. Med et helkarosseri i karbonfiber og en totalvekt på bare 999 kg blir Elementoen ganske kvikk. Hopp inn, fyr opp den 578-hesters V10-eren, gi jernet, og 2,5 sekunder senere gjør du 100 km/t. Og Veyron-eieren ved siden av deg vil lure på hva pokker det var som skjedde.
NAVNET ER LANGT SOM HELE alfabetet. Men ser vi bort fra den tungeøvelsen, finner vi her en Superleggera med en sabla stor vinge. Den er inspirert av Lamborghinis egen spesialbygde racingserie - Super Trofeo - og er sannsynligvis den siste Gallardoen vi vil se før den helt nye kommer (med unntak av Sesto Elemento - se høyre spalte).
Så dette er en hardere, strippet og nedkokt versjon av den vanlige Gallardoen, men vingen i karbonkompositt betyr at den har et tre ganger høyere bakketrykk. Vingen er manuelt justerbar, så du kan fortelle kameratene dine at du har stilt den selv, før du spinner av gårde i en røykdott fordi vinkelen din ble litt feil.
Se også: Her finner du masse gromt fra Top Gear.
Det er et nytt motordeksel med hurtigutløser, og under finner du en 5,2-liters V10 med 570 hester og 540 Nm dreiemoment. Toppfarten er 320 km/t - som ville vært høyere om det ikke hadde vært for suget fra vingen - og 0-100 er likt med Superleggera: 3,4 sekunder. Med sine 1340 kg er den 70 kg lettere enn den vanlige Gallardoen, men - riktig - den veier nøyaktig det samme som - en Superleggera.
Setene, dashbordet og panelene er dekket med Alcantara, og du kan få med deg hauger av karbonfiberdeler, hvis du betaler for det. De som lar seg friste til banekjøring vil bli glade for at ekstrautstyret også omfatter et sikkerhetsbur, firepunkts seler og brannslokker. Eller, dersom du ikke vil på banen, kan du gå for en løftemekanisme som hjelper deg over fartshumper.
Priser finnes ikke ennå, men den blir omkring 1,6 millioner - i EU-verdenen. Og det vil lages bare 150 biler, så det er usannsynlig at du vil treffe en annen. Men dersom det virkelig eksklusive er din greie, kan du ta en titt på den grå godsaken under.