Prøvekjørt: Range Rover SDV8 Long Wheelbase
Kjører du denne betyr det antakelig at du ikke eier bilen
Når du skal være luksuskongen på veien.
Hva forteller det om deg dersom du kjører en Range Rover med lang akselavstand? Det forteller at du kun er sjåfør. Æren for eierskapet er forbeholdt den som sitter i baksetet. Han kan strekke seg ut med 18,6 cm ekstra beinplass utover standardversjonens hav av plass. Noen ganger er det rett og slett best å sitte i baksetet.
Det er det samme med S-klasse med lang akselavstand, og det illustrerer hvilke sirkler denne Range Roveren nå befinner seg i.
Offroad?!
Det finnes sikkert en eller anner pedantisk ingeniørtype der ute som nå vil mase om at bilen har fått svakere breakover-vinkel og dermed dårligere terrengeegenskaper, siden akslingene er ytterligere 20 cm fra hverandre. Men svekkelsen av terrengegenskapene grunnet lengden er minimal.
Og hvilke andre bilprodusenter tilbyr en serieprodusert luksusbil med slike egenskaper? Nei, Mercedes G63 AMG 6x6 teller ikke. Og hvem i huleste drar offroad med en RR LW?
Her er det viktigste: Den kan fås med 339 hk diesel eller 510 hk bensin, begge V8-ere, og senere i år kommer en hybrid. Den kommer også i fire utstyrsnivåer, fra Vougue til Autobiography Black. For øyeblikket er det bare Autobiography som finnes.
Siden rike kinesere bestiller RR Long Wheelbase som gale, vil de ikke bli levert til Norge på noen år ennå - om noen gang.
Sjefsseter bak
Tekniske data
Range Rover SDV8 Diesel Long Wheelbase
- Motor 4367 ccm V8 diesel, twin-turbo,
- Trekk: 4WD
- Hk: 339
- Dreiemoment: 700 Nm
- Oppgitt forbruk: 0,87 l/mil
- Oppgitt Utslipp: 229 g/km CO2
- 0-100 km/t: 6,6 sek
- Toppfart: 217 km/t
- Vekt: 2488 kg
- Priser:
- Vogue Long Wheelbase: 1 710 850 kroner
- Autobiography Long Wheelbase: 1 825 850 kroner
De som kjøper den, legger gjerne til noen tusen for å bytte ut sofasetene med separate sjefsseter bak. Noe som ironisk nok er den gunstigste løsningen dersom du vil holde kranglevorne søsken fra hverandre.
Med den ekstra plassen klarer de heller ikke å sparke i forseteryggen. Jeg vet at 186 mm ikke virker enormt når du holder fingrene dine så langt fra hverandre, men setene er virkelig langt fra hverandre, og beinplassen er eksepsjonell - og slår Mercedes S-klasse.
Ikke helt ustraffet
Lange-Rangie er helt herlig innvendig ikke minst fordi du i motsetning til i Mercedes S-klasse er hevet over andre. Det er også gardiner foran vinduene, og velger du de elektriske luksusstolene, heller de nå 17 grader i stedet for ni.
Tiden fra null til 100 går ørlite tregere, og det er lignende marginale endringer i dynamikken - et hint av skjelving har krøpet inn i chassiset. Du kan ikke strekke noe som er så stort og tungt helt ustraffet.
Nok til å irritere deg? Neppe. Vi snakker om bagateller. Dette er fremdeles en massiv, sikker og staselig sak med herlig interiør, ruvende oppførsel og eminent oppførsel på veien.
DOMMEN:
Mer plass bak for en beskjeden sum. Akkurat det nyrike kinesere trenger på dårlige veier. Kommer neppe til Norge.
RIVALEN:
Mercedes S-klasse - Enda bedre seter, men du sitter der nede blant bermen.
Les også;
Hva er likheten mellom en Rolls-Royce Phantom og en Skoda Superb?