Jaguar
Kjekk type
Jaguars toseter får skikkelig tak og enda mer krefter. Stuttgart får seriøs konkurranse her.
Jaguar kaller modellen den mest ytelsesfokuserte Jaguar-en noensinne. Det må den være. For dette ypperste eksemplaret på britisk skjønnhet skal ikke bare kunne parkere Porsche Cayman, men sågar selveste 911. Det er ingen liten oppgave med tanke på at vi akkurat har kåret Porsche til årets bilprodusent.
Men tegnene er gode. F-Type kabriolet er ikke akkurat noen slarkete sinke, men ifølge Jaguar er Coupé-en den mest vridningsstabile bilen de noensinne har bygget.
Tak i aluminium, glass eller karbon, i stedet for canvas, gir naturlig nok mer stivhet. Under den avstivede hatten, har Coupé-en omtrent samme base som kabrioleten, men med noe økt fjæringsvandring foran og bak.
Siden F-Type Coupé ikke har et sammenleggbart tak som opptar plass bak, er bagasjerommet på brukbare 407 liter. Jaguar hevder den har plass til to golfbagger. Har du reservehjul er det knapt plass til en tannbørste i kabrioleten.
Enda kraftigere motor
Coupeen kommer med de to V6 bensinmotorene på 340 og 380 hk, akkurat som kab-en. (Den lettere Cayman og Cayman S har henholdsvis 275 og 325 hk + en 211 hk-versjon i Norge).
Men i stedet for kab-versjonens V8 S med 495 hk, kommer coupeen med en kraftigere V8 R, der den kompressormatede 5,0-literen yter 550 hk. Den sender bilen glatt forbi Cayman, og rett i strupen på Porsche 911.
Den gjør 0-100 km/t på fire sekunder. Toppfarten er på 300 km/t.
Hardcore-versjon
I England vil V8 R koste fra 85 000 pund. Til sammenligning koster en Aston Martin V12 Vantage S 138 000 pund, men med kun 20 hk mer.
Hva V8 R vil koste i Norge er foreløpig ikke kjent, men V8 S koster 1 659 900 kroner, altså noe mer enn 400 hesters Carrera S som koster 1 487 000 kroner.
Det er også ventet at coupeen vil komme i en hardcore RS-versjon som vil tåle sammenligningen med 911 GT3, samt en firehjulstrekker som vil bruke samme drivlinje som Jaguars ventede 3-serie-rival.
Les også: