Prøvekjørt: Fiat 500L
Kaffetørst? Da er dette bilen for deg
Fiat 500L kan utstyres med en egen espressomaskin.
Har du ønsket deg en Fiat 500, men ikke klart å forene plassbehovet med den lille kupeen? Nå kan du prøve en gang til - Fiat har ordnet sakene.
Er den nye Fiat 500L et kynisk markedsføringstriks, eller en naturlig utvikling for en ikonisk bil?
Vel, Fiat har gjort det samme før: Allerede i 1956 lagde de 600 Multipla, en persontransportør basert på en liten kombikupé (det vil si: den hadde hekkmotor, men likevel). Akkurat som den bilen endret utseende sammenlignet med originalen, har denne nye 500L gjort det: Den smiler vennlig, og virker litt klønete. Og stor.
En espresso i køen
Og dersom du tvilte på om den faktisk var italiensk, så kommer bilen med egen espressomaskin, bygd av Lavazza, med eget oppbevaringssted. Italiensk nok for deg? Med tanke på at det på verdensbasis bare er finnene som drikker mer kaffe enn nordmennene, så må dette være den ultimate bilgadgeten - med mindre man sverger til filtermalt.
Amerikanerne skal ha uttrykt bekymring for muligheten for brannskader grunnet skvalpende kaffe, men Fiat skal ha forsikret om at espressomaskinen bare fungerer når bilen er stanset, og at det her er snakk om små doser espresso, ikke Big Gulps med Americano.
Espressomaskinen fungerer på samme vis som en espressokanne ved at kaldt vann kokes i det nedre kammeret i kannen og deretter presses opp gjennom filteret til kannens øvre del.
Merkbar krenging
Selv om Fiats nye "transporte persone" har forbindelser til ombyggingen av den berømte bilen som definerte mye av Italias gjenoppbygging etter krigen, er den faktisk større. Mye større. I klasse med Citroën C3 Picasso/Ford B-Max/Opel Meriva.
Den er bygd på en bredere og lengre Punto-plattform, komplett med spesiallagd fjæring og elektrisk servostyring som skal kunne kjøre rett fram på rette strekninger for å unngå for mange korrigeringer underveis. Bare det alene bør gi noen hint om kjørestilen.
Fiat fortalte Vi Menn Bil Top Gear at de hadde jobbet utrettelig med å begrense krenging. Men når bilen er så høy, kan selv ikke et italiensk geni endre fysikkens lover. Du får merkbar krenging når du raser den entusiastisk inn i svinger, noe som gir deg et klart råd om ikke å bånne gassen.
22 oppbevaringsrom
Men kjøreegenskapene til en bil som dette er et spesielt tema. Dette er tross alt ikke det mest interessante for kjøperne. Bilen er mykt fjæret og føyelig, og styringen er lett nok til at du enkelt sveiver rattet med én hånd.
Spesifikasjoner
Motor: 875 ccm, 2 syl
Trekk: Forhjulstrekk
Hk: 106
Dreiemoment: 145 Nm
Forbruk: 0,48 l/mil,
CO2-utslipp: 112 g/km
0-100 km/t: 12,3 sek
Toppfart: 180 km/t
Vekt: 1260 kg
PRIS: Ca 145 000 kroner i England, norsk pris ikke klar
Den er ikke fullstendig blottet for kommunikasjon, og for en rolig tur i byen fungerer den helt greit. Sammen med den livlige og fantastiske lille TwinAir-motoren får 500L et rolig og behagelig miljø.
Inni er det mulig å mekke sammen et utall plasskonfigurasjoner, takhøyden er stor og den har 22 oppbevaringsrom. Bagasjerommet kan svelge unna en velassortert samling av løsøre. Utformingen av dashbordet er mer Fiat Panda enn 500, men det er pent og velvoksent. Du har en fin 5-tommers pekeskjerm som styrer telefon, stereo og bilinnstillinger, mens selve lydprogrammet er utviklet av Dr Dre's Beats.
Fiat ønsker inderlig å overbevise oss om at minivan er fremtidens biltype, og 500L er en fullvoksen 500. På et eller annet punkt i nærmeste framtid vil "500-familien" kunne utvikle seg til noe som konkurrerer med en krysning av Nissan Juke og Mini Countryman. Fram til da har vi enda en kommentar: Denne bilen kan virke fornuftig for moderne, unge mødre som ønsker seg litt italiensk stil, men nå kommer hovedkonkurrenten: nye Ford B-Max.
Og vi er fristet til å mene at Forden gir deg mer for pengene. Bilbransjen begynner å ta denne typen biler stadig mer på alvor, så dette er neppe noe kynisk trekk fra Fiat.
DOMMEN: En naturlig videreutvikling av Fiat 500. Utseendet kan diskuteres, men den er voksen, og svært praktisk - i likhet med Ford B-Max.
RIVALEN: Ford B-Max - med skyvedører og et Fiesta-chassis er B-Max teknisk overlegen i forhold til 500L. Men kanskje ikke så sjarmerende?
Les også:
2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene
Nye og strengere varebilregler