Prøvekjørt: Jaguar XF
Jaguar med "norgesmotor"
Jaguar XF kommer med nedtrimmet dieselmotor som gjør den betydelig billigere.
Glem F-Type. Den firesylindrede dieselen i XF med mindre krefter er fremtiden til Jaguar. Tallknusende og økonomivennlige biler som 2,2-literen er der salget ligger. Hvis biler som XF ikke selger, vil ingen få en F-Type.
Så Jaguar tilbyr nå en liten diesel-XF med to styrkenivåer. Vi har allerede sett versjonen med 190 hester, men denne nye har blitt frastjålet 27 hester, og dreiemomentet er nede på 400 Nm (fra 450 Nm). Resultatet er at 0 til 100 km/t øker til 10,5 sekunder, fra 8,5, og at toppfarten går ned med 16 km/t til 210.
Ingen svært imponerende tall, med andre ord. Men du vil ikke merke det på veien, fordi det er akkurat nok bånndrag til å gjøre unna forbikjøringer helt greit, og den raffinerte dieselen gjør reisen avslappende.
Men: tallene for CO2-utslipp og forbruk har ikke blitt bedre. Så den mindre kraftige motoren spytter fremdeles ut 149 g/km og drikker 0,54 l/mil - greit for en 190-hester, men ikke for en 163-hester. Og ser du på BMW 520d, koster den omtrent det samme, og klarer 119 g/km og 0,45 l/mil.
Sparer over 70 000 kroner
Likevel, i Norge er dette så absolutt en god nyhet. For mens 190-hesteren koster 591 800 kroner, ber den norske importøren kun om 519 900 kroner for versjonen med 163 hk. Når du kan spare over 70 000 kroner og fremdeles ha krefter nok i massevis for norske fartsforhold, er saken klar.
Da velger du 163-hesteren, så bruker du i stedet det du sparer på utstyr.
Spesifikasjoner
Jaguar XF 2,2 Diesel
Motor: 2179 ccm, 4 syl,
Hk: 163
Dreiemoment: 400 Nm
Forbruk: 0,54 l/mil
CO2-utslipp: 149 g/km
0-100 km/t: 10,5 sek
Toppfart: 210 km/t
Vekt: 1745 kg
Pris: Fra 519 900 kroner
DOMMEN: Over 70 000 kroner å spare avgjør saken. Enkelt.
Les også:
700 nordmenn har bestilt denne bilen usett
Nye VW Golf med firehjulstrekk under 300 000 kroner
Dette er bilen vi helst bruktimporterer