Prøvekjørt: Audi A8 3,0 TDI quattro

Ingen bygger kupeer med mer solid følelse

Har du sett. Merkelig nok har den nye S-klassen fått en finere rival.

Først publisert Sist oppdatert

Det er helt vanlig å gjøre noe med frontlysene når en bil får en ansiktsløftning. Som regel endrer de fasong. På Audi A8 har de ikke gjort det - i hvert fall ikke mye. Men ingeniørene og designerne snakket om dem i en halvtime. Og kom tilbake til dem senere. Og jeg skjønner hvorfor.

Alle A8 har nå LED-hovedlys, men det er ikke særlig spesielt. Det som er spesielt, er de adaptive du kan kjøpe. De er koblet til et kamera og stråler ut et lysmønster som lages ved å slå av og på en samling av ulike LED-pærer. Dette hindrer at andre biler på veien blir blendet av lyset, men de lyser likevel med full styrke i alle andre retninger. For alle oss som kjører mye om natta der det ikke er gatebelysning, er dette et stort fremskritt.

Ren kosmetikk

Men det er også en annen grunn til at A8-gutta bruker timer på å fortelle om lyktene. For det var ikke særlig mye annet å snakke om.

Visuelt er dette knapt nok en ansiktsløftning - snarere en liten sminkejobb enn kosmetisk kirurgi. Men når det er sagt, er jeg ganske imponert over LED-systemet i fronten; hele haugen av lyspunkt som pulserer utover som en bølge i stedet for bare å slå seg av og på.

Har egentlig alt du trenger

Under huden på luksusbilen skjer det litt mer enn før. Alle motorene får litt ekstra krefter; egentlig ikke noe som fortjener mye oppmerksomhet, men kjekt å ha. Og de blir mindre tørste, noe som teller stadig mer. Dieselsekseren har nå 262 hester. Det finnes også en rå, og mye dyrere, V8 TDI med 390 hk.

LIMT: Audi A8 er som klistret til veien, takket være adaptiv luftfjæring og quattro. FOTO: Produsent
LIMT: Audi A8 er som klistret til veien, takket være adaptiv luftfjæring og quattro. FOTO: Produsent

LIker ikke styringen

Men V6 TDI har egentlig alt du trenger, og den bare rusler i normal trafikk. Men den sliter litt mer når du vil at den skal yte på toppen. Jeg hadde det mer moro i den 3-liters kompressormatede bensinversjonen, som drar helt fra bånn og er sugen på turtall. Men den er også en del tørstere.

En annen nyhet er helelektrisk servo for styringen, med mulighet for aktiv hastighetsjustert utvekslingen. Men jeg skjønte aldri helt hvor mye svinging som måtte til, og måtte stadig korrigere rattingen. Fjærlett betjening og dårlige tilbakemeldinger hjelper heller ikke.

Forøvrig er dette en bil som sitter klistret til veien, takket være adaptiv luftfjæring og quattro.

Fantastisk på innsiden

BUNNSOLID: Det beste er på innsiden. FOTO: Produsent
BUNNSOLID: Det beste er på innsiden. FOTO: Produsent

Og innsiden er bare fantastisk. Ingen bygger kupeer med mer solid følelse, og den avdempede smakfullheten står i kontrast til bling-pynten i den nye Mercedes S-klassen.

Problemet er at alle Audier er sånn, og da begynner du å lure på om du ikke bare skulle kjøpe en Audi A6.

DOMMEN

En mer sporty og enklere bil enn Mercedes S-klasse. Quattro-drift er en fordel, men kjøreegenskapene er ikke de beste i klassen.

RIVALEN

Jaguar XJ 3.0D: Mye mer stilig enn Audien, både utenpå og inni. Og morsommere å ratte.

Tekniske data

Audi A8 3,0 TDI quattro

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Motor: 2967 ccm V6 turbodiesel

Drift: 4WD

HK: 262

0-100 km/t: 5,9 sek

Dreiemoment: 580 Nm

Oppgitt: 0,59 l/mil

CO2-utslipp: 155 g/km

Vekt: 1955 kg

Pris: Ca 1,1 mill NOK

Les også:

Mercedes' absolutte flaggskip er mer imponerende enn noen gang

Syntes ikke Audi RS6 var rask nok

11 nye Audi-modeller kommer