Bugatti Galibier

Ikke for å drive gjøn med naboens Porsche....

Bugatti Galibier har 1000 hk og 4x4. Så da kommer du fram til barnehagen og hytta.

LITT DYR: Med norske skatter og avgifter vil Bugatti Galibier sannsynligvis koste 15-20 millioner kroner.
LITT DYR: Med norske skatter og avgifter vil Bugatti Galibier sannsynligvis koste 15-20 millioner kroner.
Først publisert Sist oppdatert

Den "firedørs Veyronen" ble opprinnelig vist som Bugatti 16C Galibier Concept helt tilbake i 2009.

Men i år vil vi få se en produksjonsversjon, komplett med en dobbelt turboladet versjon av Veyrons mektige W16-motor.

Siden motoren er plassert i fronten, burde det ikke være noe problem å kjøle den - noe som har gitt ingeniørene hodepine med den midtmonterte firedoble turbo-motoren i Veyron - og dette innebærer også at det er rikelig med plass til baksetepassasjerer i den velutstyrte kupeen.

Den har også en stor bakluke, så her vil det være bra med rom for store kofferter full av de pengene du vil trenge for å kjøpe en - den enorme Bugattien vil nok komme på over en million pund - i England.

Men det ser ikke ut til å være et problem i de markedene som gjør det bra for tiden - særlig Kina og Brasil - hvor produsenter av superbiler har opplevd utrolig vekst i takt med en økonomi i voldsom vekst..

TOUR DE FRANCE; Galibier-navnet har rot i en fordums spesialversjon av en Bugatti Type 57. Men Galibier er også navnet på en berømt (og beryktet) fjellovergang i Tour de France.
TOUR DE FRANCE; Galibier-navnet har rot i en fordums spesialversjon av en Bugatti Type 57. Men Galibier er også navnet på en berømt (og beryktet) fjellovergang i Tour de France.

4x4 og 1000 hk

Ser vi på ytelsen, er den helt i Bugatti-stil: Raskest i verden. Ytelsen vil ligge i området rundt 1000 hester, og 0-100 vil gå unna på omkring tre sekunder, med en toppfart på 385 km/t gjennom det vanlige firehjulsdrift-systemet og en åttetrinns automatkasse.

Vekten er holdt ganske lav (2100 kg) ved å bruke strukturer i karbonfiber, med karbon i front, karbon i hekk og karbonpaneler, og vinger i aluminium.

Men det er fremdeles en stor bil: Konseptet målte ikke uvesentlige fem og en halv meter i lengde, og med bredde som en liten buss.

Garantert raskest

RASKEST: Verdens raskeste familiebil? Oh yeah.
RASKEST: Verdens raskeste familiebil? Oh yeah.

Det er sannsynlig at Galibier ikke vil begynne produksjonen før de siste bilene i Veyron-serien er ferdig bygd i bedriftens fabrikk i Molsheim (du kan fremdeles kjøpe en GranSport kabriolet), ganske enkelt fordi det ikke er plass nok til å lage begge bilene samtidig.

JADA: Åtte eksospotter må til.
JADA: Åtte eksospotter må til. Foto: Nick Dimbleby

Raskeste firedørs i verden? Det kan du banne på.

Les også:

Bilen er 72 prosent dyrere i Norge enn i Sverige

Ubegripelig at denne bilen ikke selger bedre

Bilen som sier "pell deg vekk" til alle andre