Bugatti Galibier
Ikke for å drive gjøn med naboens Porsche....
Bugatti Galibier har 1000 hk og 4x4. Så da kommer du fram til barnehagen og hytta.

Den "firedørs Veyronen" ble opprinnelig vist som Bugatti 16C Galibier Concept helt tilbake i 2009.
Men i år vil vi få se en produksjonsversjon, komplett med en dobbelt turboladet versjon av Veyrons mektige W16-motor.
Siden motoren er plassert i fronten, burde det ikke være noe problem å kjøle den - noe som har gitt ingeniørene hodepine med den midtmonterte firedoble turbo-motoren i Veyron - og dette innebærer også at det er rikelig med plass til baksetepassasjerer i den velutstyrte kupeen.
Den har også en stor bakluke, så her vil det være bra med rom for store kofferter full av de pengene du vil trenge for å kjøpe en - den enorme Bugattien vil nok komme på over en million pund - i England.
Men det ser ikke ut til å være et problem i de markedene som gjør det bra for tiden - særlig Kina og Brasil - hvor produsenter av superbiler har opplevd utrolig vekst i takt med en økonomi i voldsom vekst..

4x4 og 1000 hk
Ser vi på ytelsen, er den helt i Bugatti-stil: Raskest i verden. Ytelsen vil ligge i området rundt 1000 hester, og 0-100 vil gå unna på omkring tre sekunder, med en toppfart på 385 km/t gjennom det vanlige firehjulsdrift-systemet og en åttetrinns automatkasse.
Vekten er holdt ganske lav (2100 kg) ved å bruke strukturer i karbonfiber, med karbon i front, karbon i hekk og karbonpaneler, og vinger i aluminium.
Men det er fremdeles en stor bil: Konseptet målte ikke uvesentlige fem og en halv meter i lengde, og med bredde som en liten buss.
Garantert raskest

Det er sannsynlig at Galibier ikke vil begynne produksjonen før de siste bilene i Veyron-serien er ferdig bygd i bedriftens fabrikk i Molsheim (du kan fremdeles kjøpe en GranSport kabriolet), ganske enkelt fordi det ikke er plass nok til å lage begge bilene samtidig.

Raskeste firedørs i verden? Det kan du banne på.
Les også:
Bilen er 72 prosent dyrere i Norge enn i Sverige