Range Rover
Hybrid-giganten skal greie 0,64 liter på mila
Range Rover blir miljøbil. Ja, du leste riktig.
Range Rover Hybrid er Land Rovers første forsøk på å lage en serieprodusert hybrid. Oppgaven var å lage en bil som er like god utenfor veien som en vanlig Range Rover, men med lavere utslipp. Du skal altså kunne redde isbjørnene samtidig som du besøker dem.
Range Rover-en har et vanlig hybridsystem slik du finner det i en Toyota Prius. Men i motsetning til bensin-Toyotaen, jobber Range Rovers el-system sammen med en dieselmotor, samme motor som du finner i Range Rover SDV6.
Dermed har hybrid-Roveren samme kraft og fart som SDV8-modellen. Det vil si 340 hk og 700 Nm, som inkluderer 48 hk og 170 Nm fra elmotoren.
Ikke mindre plass
Den skal dermed greie 0-100 km/t på 6,9 sekunder, samtidig som CO2-utslippet reduseres med 26 prosent til 169 g/km, sammenlignet med SDV8. Land Rover hevder at hybriden skal klare 0,64 liter på mila. Det er i hvert fall teorien. Og praksis ligner ganske mye.
På veien føles den avslappet og komfortabel. Bortsett fra en plagsom hoste når dieselen fyrer opp, er overgangen fra ren strøm til hybrid jevn. Siden batteriene er elegant plassert på undersiden av chassiset, har man ikke mistet plass inni.
Det er til og med rom til et reservehjul i full størrelse.
Ingen ble stekt
Og i terrenget?
Dette er i utgangspunktet litt mer bekymringsfullt, siden batteriene ligger utvendig og utsatt for elementene. De er riktig nok kapslet inn i et solid stålskall, men likevel går tankene til dem når du pløyer inn i et gjørmete tjern for første gang.
Heldigvis ble ingen stekt i forsøket.
Noen ankepunkter
Men vi har et par andre ankepunkter mot denne hybriden. Det mest plagsomme er mangelen på el-rekkevidde. Land Rover hevder at den kan kjøre halvannen kilometer på bare batteriet, men selv dette virker overdrevent - grensen da vi kjørte var på ca 400 meter.
Det mangler også klare indikasjoner på hvilken modus du er i. Land Rover sier at de ønsker at hybridsystemet skal jobbe mest mulig i bakgrunnen, uten mye komplisert grafikk som forteller deg hva som skjer. Men det resulterte i at vi aldri fant ut hvor grønne vi faktisk var.
Til Norge til høsten
Dette er Land Rovers første el-forsøk, og slike barnesykdommer kan fikses. Men jeg vil ikke anbefale hybriden fremfor en vanlig diesel. Den er bra, men innsparingen på drivstoff og avgifter rettferdiggjør ikke den høyere prisen (i England) og vekten. De vanlige motorene er rett og slett for gode.
Produksjonen av Range Rover Hybrid starter i februar. Den er ventet til Norge til høsten. Prisen er ikke klar ennå.
DOMMEN:
Mister ingen av de mange egenskapene til bilen, men den gir ingen overbevisende grunner til å velge den framfor en vanlig diesel.
RIVALEN:
Mercedes S-klasse Hybrid - Mer strøm, og rekkevidde på tre mil, 69 g/km og 0,3 l/mil (anslått fra produsent).
Tekniske data
Range Rover Hybrid
Motor: 2993 ccm, V6 diesel-hybrid
Drift: 4WD
Hk: 340
Dreiemoment: 700 Nm
Oppgitt forbruk: 0,64 l/mil
CO2-utslipp: 169 g/km
0-100 km/t: 6,9 sek
Toppfart: 217 km/t
Vekt: 2394 kg
Pris: Ikke klar
Les også:
De 20 beste SUV-ene vi har testet
Flotte terrengegenskaper og masse teknologi til tøffingene
Nå blir den enda vanskeligere å stoppe
Denne saken ble første gang publisert 16/01 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.