Jeep Cherokee
Hva har skjedd med trynet til Jeep Cherokee?
En ny Jeep kommer til Norge til høsten med en ny og rar fremtoning. Vi forklarer.
- Du verden, hvorfor ser nye Cherokee så overrasket ut?
- Designerne ville vise at den er en annerledes Jeep, men like fullt en Jeep. Nye Cherokee er langt mer sofistikert, både på og utenfor veien, enn noe annet som Jeep har bygget i denne størrelsen (Freelander-ish). For å demonstrere bilens nye karakteristikk, glemte de i farta at det er noe som heter "less is more". Hvilket betyr? Slik uttalte Mark Allen seg, sjefen for utvendig design: "Vår visjon har vært å skape en øvre del av karosseriet som er smidig og flytende, med typiske Jeep-elementer, paret med en tøff nedre del". Støtfangerne, kanalene og de uthevede hjulbuene er i svart plastikk. Her skal man tåle å bli skitten. Over den svarte plastikken handler det om linjelekker aerodynamikk.
- De skjønner vel at den er noe kontroversiell?
- Joda, Jeep-boss Mike Manley sa det slik: "Designet gir tydelig polarisering. Man enten elsker eller misliker det.
- Den ser ut som en sint, mekanisk ugle. Blir den noe bra?
Jeep har mistet grepet i dette segmentet, men Cherokee mener alvor. Den benytter en bredere og sterkere versjon av Alfa Giulietta-plattformen, både Jeep og Fiat-gruppen er som kjent en del av Chrysler-familien, så kjøreegenskapene på vei bør være ivaretatt. Den har til og med nitrinns automatkasse. Og siden det er en Jeep, kan du få den med både vanlig firehjulsdrift, firehjulsdrift med lavserie eller med full pakke inkludert differensialsperre bak og høyere bakkeklaring. Den ser du her, og den heter Trailhawk.
- Yii-ha. I en bransje som er blitt fullstendig SUV-gal, hvorfor har vi ikke hørt mer fra Jeep?
Vel, Grand Cherokee-en er temmelig ny og temmelig bra. I løpet av de neste to årene vil Jeep toppe med Grand Wagoneer, en syvseters luksusbil som skal utfordre Mercedes GL. I den andre enden kommer en innstegsmodell basert på Fiat 500L, som også kommer som offroad-versjon. Den blir ganske unik i det raskt voksende baby-crossover-markedet.
Les også:
Får Audi Q7 til å virke puslete