Prøvekjørt: BMW XD3 Bi-Turbo
Heldigvis kan du få den i annen farge
Synes du BMW X3 mangler det lille ekstra? Det synes Alpina.
Visuelt er ikke dette noe for meg. En tannkremhvit oppstæsjet SUV på 21-tommers hjul med noen gummiremser til dekk? Nei, ellers takk.
Jeg synes at en Alpina skal være diskré. Den fås naturligvis også i mørkeblått, og du sparer litt penger om du begrenser deg til basisversjonens 20-tommere. Det er slik jeg skal forestille meg at bilen er, for da har jeg en bil som ser ut slik den føles. Altså slik den oppfører seg på veien.
Så da begynner vi med motoren i XD3 Bi-Turbo, som ikke akkurat mangler dreiemoment. Den har den velkjente trelitersdieselen med to turboer, som Alpina har gjort større. Alpina har kort og godt sørget for mer luft. Større luftinntak, større turbooer og intercooler.
Resultatet er et maks dreiemoment på 700 Nm, som er mer enn i en Ferrari F12 Berlinetta.
Føles veldig rask
Greit, en BMW X3 er nok litt tyngre enn du kanskje trodde (og jeg vedder på at den er litt større enn du antar). Men likevel: Under fem sekunder til 100 km/t? Ikke dårlig det.
XD3 føles grunnleggende og ordentlig kjapp, og gir deg den typen knusende fart framover som gjør at man legger merke til en skinnende hvit terrengmaskin som dette.
BMW tilbyr allerede denne motoren i sin X3. Men her har du 36 flere hester og 70 Nm mer bånndrag.
Det som virkelig gjelder
Men når det gjelder hvor bra den er har vi ikke kommet til den beste delen ennå: Nei, det er ikke den utvendige utsmykningen.
Heller ikke førermiljøet, med sin Alpina-plakett og en midtkonsoll som merkelig nok er trukket i alcantara.
Det som skiller Alpinaen fra resten, er ikke den ekstra turbo-plystringen, 38 prosent større intercooler eller en ny manifold som takler høyere eksostemperaturer.
Nei, det som virkelig hever Alpinaen over røkla, er kjøreegenskapene.
Hvordan klarer Alpina å gi sin XD3 en så ekstraordinær oppførsel på veien? Kanskje skyldes det at den ikke har såkalte punkteringsfrie Run-Flat-dekk?
Dette er jo en SUV, så litt krenging må man regne med. Men takket være den svært direkte styringen, entusiasmen og trøkket, kan denne lett måle seg med en Porsche Cayenne.
Når vi ser på prisen, må det være hva Alpina håper på.
DOMMEN:
Er veldig kjapp og kjører bra. Hvem vil bruke så mye på en X3? Ikke veldig mange. Og det betyr at XD3 vil bli sjelden.
RIVALEN:
Porsche Cayenne S Diesel - Koster litt mer, men er større og har en 382 hk diesel. Vi ville valgt den i stedet.
Tekniske data Alpina XD3 Bi-Turbo
Motor 2993 ccm 6 syl. I rekke, diesel, dobbelt turbo, 4WD,
Dreiemoment 700 Nm
Forbruk 0,69 l/mil
Utslipp 180 g/km CO2
0-100 km/t 4,9 sek
Fabrikk 350 hk
Vekt 1910 kg
Pris: 56 000 euro - cirka pris i Norge: 1 090 623 kroner
Les også: