Prøvekjørt: Renault Zoe

Grønn, men ingen Hulk

Mens andre produsenter dytter penger inn i hybridteknologi, går Renault for en helt elektrisk løsning. Her er batteribilen Zoe.

TIL NORGE: Renault Zoe er ventet til Norge, men det er foreløpig uklart når den kommer. FOTO: Renault
TIL NORGE: Renault Zoe er ventet til Norge, men det er foreløpig uklart når den kommer. FOTO: Renault
Først publisert Sist oppdatert

Der mens andre bilfabrikker skygger unna helelektriske biler til fordel for ladbare hybrider, legger Renault løypa utelukkende mot 100 prosent elektriske løsninger. Strategien er like fleksibel som Maginotlinjen, og det finnes ingen alternativer eller en plan B.

Den siste lanseringen er denne - Zoe - og burde være den beste el-Renaulten siden den er laget fra bunnen av som en elbil. Det vesle kjøretøyet har en enkel motor som driver forhjulene, og leverer 89 hester og 220 Nm. Rekkevidden i den virkelige verden er 145 km - slett ikke dårlig for en ren elbil.

Siden Zoe ble utviklet som en elektrisk bil, har Renault kunnet montere batteriene under gulvet. Dette innebærer at alle de 290 kiloene ligger lavt og pent, noe som er med på å senke tyngdepunktet. Men man kommer likevel ikke utenom at de veier 290 kilo. Og det er veldig mye vekt i en småbil. Totalvekten ender på hele 1468 kilo, så det er ikke særlig rart at den ikke klarer 0-100 på mindre enn 13,5 sekunder.

Men fordi det maksimale dreiemomentet til Zoe er umiddelbart fra null omdreininger (som alle elbiler), føles den raskere enn tallene burde tilsi. Og det er ikke bare under bykjøring at Zoe føles kvikk. Det sliter heller ikke på motorveien, og er mye mer villig enn du skulle tro.

Problemet er at Zoe ikke er særlig komfortabel: Den harde fjæringen gjør at små humper gir gjenlyd i hele kupeen. Den lar deg ikke riste i filler, men siden den er elektrisk og tilsvarende stille, merker du disse skavankene bedre enn i en vanlig bil.

BRUKBART: Batterienes smarte plassering har gitt et bagasjerom med brukbar størrelse. FOTO: Renault
BRUKBART: Batterienes smarte plassering har gitt et bagasjerom med brukbar størrelse. FOTO: Renault

Bruktbart med plass

Men den er i det minste praktisk. Batterienes smarte plassering har gitt et bagasjerom med brukbar størrelse. Baksetene er også romslige nok for små voksne. Bilen har også Renaults nye multimediesystem som standard. Du kan laste ned apper til det, TomToms siste GPS er inkludert og bilen forteller også hvordan forurensingsnivået utenfor bilen er. Fint for de som vil kjenne at den grønne samvittigheten blomstrer.

Alt i alt er dette en god jobb fra Renault. Zoe er billig - prisene starter på cirka 14 000 pund i England, men den er fremdeles ikke tilgjengelig i Norge grunnet noen ladeutfordringer med det norske nettet. Batteriene leier du for en fast månedspris. Foreløpig kan ikke Renault svare på når bilen kommer til Norge eller hvor mye den vil koste.

Men er dette en revolusjon?

Nei. Til tross for at Renault noen steder inkluderer gratis installering av lading hjemme, løser ikke Zoe noen av de større problemene med ladeinfrastruktur. Rekkevidden er også et problem som hybrider ikke har. Så vi ville valgt en slik dersom vi skulle satset grønt.

Spesifikasjoner

MODERNE: Zoe har Renaults nye multimediesystem som standard. FOTO: Renault
MODERNE: Zoe har Renaults nye multimediesystem som standard. FOTO: Renault

Renault Zoe dynamique ZEN

Motor: En elmotor

Hk: 89

Dreiemoment: 220 Nm

Maks rekkevidde: 210 km

CO2-utslipp: 0

Maks ladetid: 9 timer

0-100 km/t: 13,5 sek

Toppfart: 135 km/t

Vekt: 1468 kg

DOMMEN: Til å være en ren elektrisk bil, er den blant de beste: Praktisk, pen og billig. Men vi ville likevel valgt en hybrid.

RIVALEN: Toyota Yaris hybrid - Ikke like ren og billig som Zoe, men du slipper rekkevidde-angst

Les også:

Pendlerbil til 100 000 kroner

Drammen 15082012 Toyota Yaris Hybrid
Drammen 15082012 Toyota Yaris Hybrid Foto: Egil Nordlien HM Foto

BMWs elbil blir billigere enn antatt

Straks klart for Ford Focus Electric

Han ble Europas første eier av Tesla Model S