Mercedes C63 AMG Black Edition vs BMW M3 GTS
- Giret opp som finansanalytikere før Birken
- Den ene er en katt, den andre en flodhest
Det du ser her er en BMW M3 GTS og en Mercedes-Benz C63 AMG Black Edition. Begge er små todørs tyske kompaktbiler. Begge er giret opp som en finansanalytiker før Birken. Begge går som juling. Begge har lynkjappe sjutrinns girkasser. Og begge bilene er ekstremt flotte.
Så da tenker du kanskje at disse bilene er ganske like. Og det er de. På samme måte som en kinesisk lunsj er lik en indisk lunsj.
Begge kommer fra Asia. Begge inneholder ting du kanskje ikke vil vite hva er. Og begge kan gjøre deg uvel.
Men likevel er de totalt forskjellige.
Akkurat nå bør jeg erklære meg litt inhabil. Jeg eier for tiden en CLK Black, og den er en fantastisk greie. Den skriker både mot øyet og øret, og er både seriøs og helt idiotisk i like store porsjoner. Jeg elsker den.
Men inne i denne herligheten finnes det noen skikkelig plagsomme feil. Tur-retur London er ikke mulig på én bensintank. Lydsystemet er ynkelig. Full gass er bare en teoretisk mulighet, og den triste turen er aldri verd fordelene som du kan oppleve på en bane.
Det finnes faktisk så mange bommerter at jeg i de siste månedene har vurdert, helt alvorlig, å bytte den i en denne heftige M-versjonen av BMW 3-serie.
Jeg har dermed en fot i begge leire. Jeg er like interessert i utfallet av denne testen som jeg håper at du er.
En vegg av lyd
La oss begynne med BMW-en. På undersiden er den egentlig overhodet ingen M3. Oppsettet for styringen er forskjellig, opphenget er forskjellig, og eksosen er forskjellig.
Innsiden er forskjellig den også. I stedet for bakseter er det noen stillaser, og i stedet for glass er vinduene lagd av Perspex.
Og så er det motoren, da. Den har en 4,4-liters V8, noe som innebærer mer kraft, mer dreiemoment og mer fart. Null til 100 tar 4,4 sekunder, sier BMW. Toppfarten er rundt 305 km/t.
BMW M3 GTS
Motor: 4361 ccm, V8, selvpustende
Hk: 456
Nm: 439
Gir: 7-trinns dobbelkløtsj
0-100 km/t: 4,4 sek
Toppfart: 306 km/t
Vekt: 1530 kg
Pris: 990 000 kr (i England)
Oppskriften på å gjøre en vanlig AMG C-klasse om til en Black Edition er i det store og hele den samme som den til BMW. Mindre vekt. Og mer krefter. Men så er det altså sånn: Standardbilen begynner med 487 hestekrefter - nesten 30 flere enn BMW har dradd ut av sin GTS.
Black Edition derimot byr på 524 hk. Rundt på Ascari-banen i det sørlige Spania er en standard M3 fem sekunder raskere per runde enn en standard AMG C63. Men jeg mistenker at resultatet ville blitt motsatt mellom disse to.
Men ikke la deg lure av tallene og spesifikasjonene. Jo, Mercedesen har kanskje bredere sporvidde, små aerodynamiske vinger i karbonfiber, coilover-fjæring med justerbare dempere, lettvektsstempler, differensial som i en anleggsmaskin, karbonkeramiske bremser og en million andre deler med motorsportstas, men som forgjengeren er den egentlig ikke en banefavoritt.
Fire runder på banen til Top Gear med ESP-en avslått, og bakhjulene var ikke bare slitt ned til tekstilen. De var slitt helt ned i metallet under tekstilen. Fire runder. Det er ikke særlig mye mer enn 10 kilometer, og 10 000 kroner med formodentlig racingproduserte dekk har blitt konvertert til en sky av røyk og en vegg av lyd.
Katt vs flodhest
Det er her BMW-en er forskjellig. Du kan selvfølgelig slenge med rumpa og kjøre den som en dust, men GTS-en er også i stand til ikke å gjøre dette. Den føles mye mer nøyaktig i alt den gjør. Måten den kjører på, måten den svinger på. Og særlig måten den stopper på. Bremsene - slik de er hos så mange BMW-er - er ganske enkelt fantastiske.
Mercedes C63 AMG Black Edition
Motor: 6208 ccm, V8, selvpustende
Hk: 524
Nm: 618
Gir: MCT 7-trinns automat
0-100 km/t: 4,2 sek
Toppfart: 299 km/t
Vekt: 1710 kg
Pris: 890 000 kr (i England)
Selv motorlyden er som om du skulle spille et finstemt instrument. Der Mercedesen bjeffer og skriker og lager røyk, høres BMW-en ut som om den konsentrerer seg om jobben den skal utføre. Og blippet under nedgiringer er så vakker og så teknisk at du tar deg selv i å skifte gir - ikke fordi du ønsker å kjøre raskere eller å sakke ned, men fordi du trenger det lydmessige kicket.
Jeg har ikke nevnt styringen ennå. Oi, den er god. Den er tyngre enn på en standardbil, og har en presisjon som jeg ikke kan huske å ha opplevd i noen annen bil. Noen gang.
Mange ser på GTS som bare en oppspritet M3, i samme støpeform som den gamle CSL-en. Men det er så mye mer enn det. Den store, sprø Mercedesen har alltid kraft å komme med, men GTS er bedre i svingene. Den bilen er storslått. Fengslende.
Dersom vi skulle sammenligne bilene med kjæledyr, ville BMW vært en katt. Kul. Klinisk. Skarp. Listig. Mercedesen ville være en flodhest. Skikkelig sinna, og med en hale som raser rundt og rundt hver gang den skiter.
Så hvis du velger mellom disse bilene på grunnlag av hvordan de klarer seg på banen, da blir det BMW hver gang.
Poeng til Mercedes
Men - og dette er viktig - hvis du ønsker deg en bil å kjøre løp med, hvorfor kjøpe en modifisert kompaktbil som alltid vil være tyngre og mer vrien enn for eksempel en Caterham eller en BAC Mono?
Og dette bringer meg til det neste problemet. For at selgerne i BMW skal kunne si til de 50 kjøperne av M3 GTS at de driver seriøs business, er alt standardutstyret fjernet. Ikke bare baksetene, men også dørlommene, aircondition, GPS-en og stereoen.
Du kan naturligvis sette alt dette inn igjen, og ofte uten ekstra kostnader, men bilen som jeg kjørte var ganske spartansk. Uten GPS på plass var det litt vanskelig å nyte turen, fordi jeg alltid hadde inntrykk av at jeg var på feil vei, og på feil vei mot feil by.
Det er her Mercedes får poeng. Fordi den ikke er designet for å være desperat seriøs, får du alle lekene som i en vanlig bil. Du får til og med skikkelige setebelter, og ikke de underlivsfarlige fempunkts seletøyet som BMW har montert.
Bygd for å få frem gliset
Jo, å kjøre Mercedesen er jævlig, mens BMW-en er overraskende medgjørlig. Men de andre problemene som CLK-en min plages med (Zippo-lighter bensintank, setebelteklips nede i selve setet og så videre) har vi allerede tatt opp.
Du kan egentlig bruke Mercedesen hver dag. Men gjør du det, må jeg gi deg noen advarsler. Gi aldri full gass, med mindre a) veien er totalt knusktørr, og b) du allerede har 140 km/t. Gjør du noe annet, vil du krasje.
Tenk på denne bilen som et svært dyrt armbåndsur. Du kan bruke det når du er 1000 meter under havoverflaten. Men drar du ned for å sjekke, blir du en liten og veldig tung valnøtt.
Dersom du husker på at kraften - og særlig dreiemomentet - er der, men ikke skal brukes, kan du brumme rundt i en Black med Chris Evans på radioen, en dame som forteller deg hvor du skal kjøre og cruisekontrollen på. Og du vil være mye lykkeligere enn i en GTS.
Dette blir verre med drømmemaskinen fra BMW, for hekkspoileren, karbontaket og de dustete setebeltene gir de andre folkene på veien inntrykk av at bilkjøring er en hobby for deg. Og folk med hobbyer vet vi er svært mistenkelige. Mange av dem er mordere.
Mercedesen med sine utbuede hjulbuer ser dum og storslått ut. Det er en komisk bil; en maskin som er pønsket ut, designet og bygd bare for å få deg til å smile.
Heller mitraljøse enn skarpskytterrifle
Som jeg sa i begynnelsen av denne artikkelen, er bilene veldig ulike.
BMW-en er litt som en McLaren MP4-12C. Den er utrolig dyktig, men litt klinisk. Dette er ren ingeniørkunst fra bedriften som forstår behovet for balanse. Den har til og med en haug med hester som kan brukes. I stedet for noen hundre som du ikke kan bruke. Den er briljant.
Men jeg vil likevel ha Mercedesen. Mest fordi den er bedre til daglig bruk, men hovedsakelig fordi - om jeg skulle velge hvilket våpen jeg ville like å fyre av - ville jeg tatt en stor, bråkete tolvsju-mitraljøse fremfor en ren og effektiv skarpskytterrifle når som helst.
Det er også en annen grunn. Standardversjonen av BMW M3 er allerede så bra at det virker litt dumt å bruke dobbelt så mye på en bil som ikke på noen som helst måte er dobbelt så bra.
Med Mercedesen er ting annerledes. Den vanlige C63 fortjener ikke spesiell oppmerksomhet, noe som betyr at det er verdt å betale litt ekstra for the Black One.
Les også:
Mercedesen som danker ut luksus-SUV-ene
Test: Nye BMW 3-serie - Toppscore
Vi savner kun én ting ved BMW-en
Denne saken ble første gang publisert 04/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.