Duell: Audi RS6 Avant mot Mercedes E63 AMG
Gigantenes møte
De har begge masse bagasjeplass. Men de har litt annet å by på også.
Turboene hyler og eksosen buldrer når 1116 hester detonerer i mørket. Mens en Audi RS6 Avant og en Mercedes-Benz E63 AMG fyker østover sammen, kommer en annen tanke sigende: Er egentlig downsizing så veldig ille?
Downsizing. Ordet virker litt komisk og malplassert når vi bånner gassen på en 558-hesters dobbeltturbo V8 «familiebil» på verdens raskeste offentlige veier, med en annen dobbeltturbo V8 hakk i hæl. Men dypt, dypt inne i de rå bilene finnes det grønne tanker som de fleste miljøbevegelser ville godkjent.
Det er sant. Nye RS6 har slanket seg 100 kg, og er mer økonomisk. Og den er - noe som virker uhørt innen tysk teknologi - faktisk mindre kraftig enn bilen den erstatter: V10-eren, den Audi-trimmet utgave av twinturbo V8, som for øvrig gjør en utmerket tjeneste i Bentley Continental GT. Og V8-motoren blir, takket være sylinderkutt, til en firesylindret motor under lav belastning.
AMG-avdelingen til Mercedes har ikke blitt fullt så grønne. Men selv om nye E63 er kraftigere enn forgjengeren, har også den forbedret økonomi og utslipp takket være den mystiske magien som turbolading gir - et trekk som må få selv de mest innbitte tilhengerne av naturlig pustende motorer til å gå i seg selv.
Den gamle 6,2-liters selvpustende V8-eren er borte, og erstattet av en 5,5-liters twinturbo som er cirka 32 hester kraftigere. Og dette gjør de to stasjonsvognene skummelt like: Audien yter tre hester mer enn Mercedesens 558 hk, men har 20 Nm mindre moment enn AMGs 720 Nm. Begge bruker offisielt 1,01 l/mil og spytter ut 240 g/km CO¿. Det gir ikke julekort fra Al Gore, men det er en begynnelse.
Men mens de følger omtrent lik oppskrift for å skaffe krefter, står de to tyskerne på hver sin side av en enorm filosofisk - eller kanskje moralsk - kløft: Drift på to eller fire hjul? RS6 har, som alle andre spreke Audier, firehjulsdrift (selv om vi må innrømme at dette er en ganske avansert firehjulsdrift, med kraftfordeling og sportsdifferensial), mens E63 dytter all kraften ut via bakhjulene. Dette er en forskjell som definerer disse to bilene, og en som representerer den største ulikheten blant dagens überbiler.
Absurd hastighet
Er 2WD bra og 4WD bedre, eller tvert om?
Tja. Dersom du ønsker full fart fort, er firehjulstrekk tingen. Det gir best veigrep. 0-100 km/t er oppgitt til 3,9 sekunder på RS6. Under fire sekunder. For en stasjonsvogn på nesten to tonn. Det er like raskt som Ferrari F40 noensinne klarte.
Og vet du hva? Det føles sånn. Ingenting mindre enn en Ariel Atom kan slå RS6 når det gjelder å få deg til å bli en rallende gærning når du bånner gassen og gjør ditt beste for å holde tritt med overbelastningen av inntrykk omkring deg.
Forskjellen er at der Atom-opplevelsen blir røffere når farten øker - målt i aerodynamikk, samt at du blir stadig mer opptatt av ikke å bli most inn i landskapet - drar RS6 bare videre og videre med den samme vanvittige effekten. Det stopper ikke før du treffer 304 km/t, hvis du fjerner fartssperren. Og det gjør du nok. Det finnes ikke mye på planeten som får en E63 til å virke som en fotgjenger, men Mercedes takler ikke RS6 hva gjelder überschnell akselerasjon.
Det finnes heller ikke mye på planeten som gjør forbikjøring på landevei så utrolig enkelt som RS6. Luke, gass, ferdig. Luke, gass, ferdig. Gjenta til all trafikk er bak deg.
Selv på fuktige veier med belegg av grus og kumøkk og høstløv kommer RS6 fra A til B, C, D og resten av alfabetet i en absurd hastighet. Uansett hvilken fart og hvilken sving, og uansett om du skulle finne på å hogge inn bremsene eller stå på gassen, klarer Audiens mange differensialer og elektroniske magi brasene.
Det er en bil som propper deg med enorme mengder selvtillit, og troen på at du kan rase inn i hvilken som helst kurve i full fart og komme ut av det med æren - og livet i behold. En selvtillit som kan forsvinne når du plutselig går inn i en hårnålssving i 170 og like etterpå svever et stykke over Sognefjorden. Fysikken har sine lover.
Føles som en datasimulering
E63 er mye raskere ute med å minne deg om at du er et stakkers menneske. På tørt føre er veigrepet forbausende bra, takket være kombinasjonen av feit gummi og smart stabilitetskontroll.
Men gi bilen en sleip, gruset vei, så blir man raskt klar over begrensningene som ligger i friksjonslovene når man prøver å feste 557 hk til veien med bare to hjul. Det er smart å bruke ESP-knappen med omhu. For tar du deg friheter, vil bilen lære deg respekt på en veldig hard måte.
Belønningen er en mer intens og mye mer involverende kjøring. Der hvor man ganske enkelt peker RS6-en dit man vil, gir AMG-en muligheten til forsiktig justering av angrepsvinkelen med gassen.
I den virkelige verden kan det medføre at man justerer angrepsvinkelen midt i svingen fra «på veien» til «inn i skauen», men E63 er likevel en svært reaksjonsvillig sak til å være fem meter stål. Selv padleårene på giret - enorme metallhåndtak som reagerer litt langsommere enn vi egentlig liker - føles mer analoge enn de tynne plastklaffene på RS6. Sistnevnte hadde ikke sett fremmede ut på en PlayStation-kontroll.
Men det er jo akkurat slik Audien føles: Som en veldig bra datasimulering av seg selv. Det skyldes delvis at den er gjennomsyret av følelsen av udødelighet på veien. Men det skyldes også den merkelige fjernheten i kontrollene, og ikke minst den litt seige styringen.
Jo da, RS6-motoren er voldsomt rask, og sender nesa til Audien rett inn i svinger med hauger av energi, men det virker som om den er koblet til forhjulene med en haug av ekstremt kraftige, men ekstremt gummiaktige gummibånd.
Å bytte fra den hyper-assisterte Dynamic-modusen til Comfort-innstilling hjelper litt, men det virker likevel som om den hører mer hjemme i dataspillverdenen enn i gruppen av verdens mest eksotiske superstasjonsvogner.
Disney-soundtrack
E63 styrer helt herlig, og opplevelsen blir støttet opp av det helt riktige Alcantara-rattet, som er slankt og nøyaktig, og en velkommen avveksling fra de feite som er så moderne nå. Kalibreringen er en avstemt nytelse: Lett og rask, men likevel med følelse. Den føles mekanisk riktig, og like solid som lyden bilen lager. E63 produserer den beste lyden med få omdreininger, et stort barytonkor med smell og detonasjoner; en salve fra et slagfelt som kan virke å ligge flere kilometer unna.
Vår RS - med et sportseksosanlegg som bør være det første du bestiller som ekstrautstyr - kan ikke helt slå Mercedesens basslåt på lavt turtall. Men den tar det igjen med en helsprø brøling rundt midtre turtall, og pruster seg oppover til 5000 o/min som en hær av industristøvsugere som slåss på liv og død.
Den spraker og smeller så høyt på det høyeste turtallet at den kan få alle småunger i en mils omkrets til å sprute ut i tårer. Eksosen til RS6 er faktisk så urovekkende voldsom at du iblant tar deg i å lure på om sportsdifferensialen har eksplodert i bagasjerommet.
Det er mer enn litt, la oss si kosmetisk forbedring av Audiens lydbilde. Åpner du dørene (fortrinnsvis når bilen står stille) og gasser, vil du oppdage at masse støy har forsvunnet på mystisk vis. Det indikerer hvor mye av lyden som ikke har et organisk opphav. Vi snakker om et nøye redigert lydbilde, men det er svært effektivt.
Dette Disney-soundtracket passer også godt til Audiens overdådige utseende. Bilen vår har en svært synlig «usynlig» grå lakkering, og inni de muskuløse hjulbuene sitter de enorme valsene. Kjennetegnene på «quattro» ligger tykt utenpå alle overflater. Så RS6 er ikke superstasjonsvognen for førere som liker å bruke sine 558 hester og 300 km/t på en anonym måte.
E63 er - tross sine nye, enorme nesebor og fire eksosrør - ikke en fullt så prangende stasjonsvogn som Audien.
Svelg stoltheten, velg 4WD
AMG virker som et renere stykke mekanisk ingeniørkunst. Det føles mer sannsynlig at den raser rundt om en 50 års tid - kanskje i hendene til en bensinblakk drosjesjåfør fra München med et permanent glis. Tar du det pent, er Mercedesen lettere å leve med i daglig bruk: Den er stillere på autobahn, med mye mindre veistøy.
Men Audiens større hjul (21-tommer, som er ekstra, mens Mercedesen har standard 19-tommers) har noe å si her. E63 har fin plass til tre bak. Noen versjoner av RS6 har bare to «sportsseter» bak. I Norge vil den derimot komme med fem sitteplasser.
Men hvem vil kjøpe en V8 super-stasjonsvogn for å kjøre sakte? Setter vi Mercedesen rett opp mot RS6, vil den herlige styringen og den rene mekaniske korrektheten til E63 kanskje veie opp for det langsomme giret og den dempede eksosen. Dermed blir spørsmålet: Sikkerheten til 4WD, eller sanseopplevelsene til 2WD?
Racerkjøreren et sted inne i oss skriker naturligvis etter bakhjulsdrift. Men dette er enorme stasjonsvogner, og ikke banebiler. Jeg vedder på at det finnes flere mennesker i verden som lager kakepynt som ligner på Richard Hammond enn folk som vil feie rundt på en racerbane med en E63 eller RS6. Ønsker du å ha en sportslig bil til banebruk, får du en skikkelig en til halve prisen av disse to. Den virkelige verdenen har ikke seig asfalt og sjikaner.
Og bak fernissen av en smart chassisdynamikk og idiotsikker programvare er E63 en solid stasjonsvogn som dytter nesten det dobbelte av kraften til en WRC-bil via bakhjulene. Jeg tror ikke jeg ville likt den på snø, uansett type vinterdekk. Når vi bor i Nord-Europa, med regn, frost, sølete småveier og frossen asfalt, er det quattro du ønsker deg.
Så her er tipset fra oss: Svelg rally-stoltheten og velg 4WD. Det gjør ikke nødvendigvis E63 til en taper, for nå vil Mercedes for første gang i historien tilby denne super-stasjonsvogna med firehjulsdrift, og til Norge kommer denne 4Matic S-modellen.
Autobahn truet
Men akkurat nå, ute på den tørre og tomme autobahnen i München, er det irrelevant med to eller fire drivhjul. Her dreier alt seg om brutal kraft, og begge stasjonsvognene bruker hvert gram av den mens de pisker gjennom natta på vei mot Østerrike.
Bruker man livet til å kjøre på norske veier, føles det å slippes løs på tyske veier med fri fart litt feil. I begynnelsen lister du deg over 160 km/t, og kikkert nervøst etter de første tegnene til trafikkpoliti, og mener bestemt at en sånn hastighet aldri burde vært tillatt.
Og så fyker det en sliten Passat (det er alltid en Passat!) forbi deg i venstre felt. Og da er det gjort. Du verden hvor avstandene forsvinner når man kjører fire kilometer i minuttet. Hele land blir vesentlig mindre, og hele livet blir vesentlig bedre.
En dag forsvinner kanskje autobahn. For kort tid siden truet lederen for den tyske opposisjonen med å sette en fartsgrense på 120 km/t på alle motorveiene om han får makten.
Vi håper det ikke skjer. For hvor ellers, om ikke i Tyskland med sine frie motorveier, skulle det lages så eminente biler som RS6 og E63?
Bygg gjerne ned motorene, men ikke bygg ned autobahn.
Tekniske data
|
|||
Motor |
Twinturbo 5461ccm V8 |
Twinturbo 5461ccm V8 |
Twinturbo 3993ccm V |
Effekt |
557 hk v/5500 o/min, 720 Nm |
585 hk v/5500 o/min, |
560 hk v/5700 o/min |
Dreiemoment |
720 Nm v/1750 o/min |
800 Nm v/1750 o/min |
700 Nm v/1750 o/min |
0-100 km/t |
3,7 sek |
3,6 sek |
3,9 sek |
Toppfart: |
250 km/t sperret |
250 km/t sperret |
304 km/t usperret |
Vekt |
1945 |
1945 |
1935 |
Pris: |
1 976 600 kroner |
2 029 800 kroner |
1 857 000 kroner |
Les også:
Vanskelig valg: Mercedes E 250 CDI 4Matic T mot BMW 525d xDrive