Første tur: Chevrolet Camaro

Jøss, den kan svinge!

Få andre biler illustrerer drømmen om Amerika bedre enn en Camaro-kab. Og denne kan svinge som en gatebil!

THE AMERICAN DREAM: Chevy Camaro Convertible er drømmen om State Route 1 (Highway 1), Route 66, Drive-In-moteller og neonlyspyntede diners
THE AMERICAN DREAM: Chevy Camaro Convertible er drømmen om State Route 1 (Highway 1), Route 66, Drive-In-moteller og neonlyspyntede diners Foto: Dingo
Først publisert Sist oppdatert

Er vår forståelse av ingeniørkunst bortimot riktig, kan det å fjerne taket på en bil gjøre kjøreturen litt...,fluktuerende. Særlig dersom bilen er enorm og amerikansk. Men den nye Europa-spesifiserte Camaroen med tøytopp forbløffet oss. Den oppfører seg flott.

Noe som sannsynligvis skyldes at det ikke er en dollardrevet attpåklatt. Denne cabrioleten ble konstruert ved siden av blikktak-bilen, så mye av stivheten er massert inn i skallet, og ikke boltet på i ettertid. Det holder vekten nede, og lukker gapet mellom en cab og en coupé.

SOUNDMACHINE: Med taket kappet får du full utbytte av motorlyden.
SOUNDMACHINE: Med taket kappet får du full utbytte av motorlyden. Foto: Dingo

Lekker lyd

SPESIFIKASJONER

Motor: 6162 ccm, V8

Trekk: Bakhjulsdrift,

Hk: 438 hk,

Nm: 569

Forbruk: 1,3 l/mil,

CO2-utslipp: 304 g/km

0-100 km/t: 5,2 sek

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1920 kg

PRISEN

Ca 360 000,- (i England!)

DOMMEN

USA-muskelbil med kjøreegenskaper, men overraskende dyr og vanvittig tung. Altfor lett å motstå.

Men med 1920 kg (125 mer enn takversjonen) har den fremdeles pondus.

Massen blir flyttet av to motorer; begge 6,2-liters V8-ere. Du får en 438-hesters LS3 som kommer med sekstrinns manuell kasse, og en 411-hesters L99 med sekstrinns automat.

De er raske nok, men begge sliter med å føles så gøyale som hestene antyder. De er tørste også - tross et Active Fuel Management-system i L99 (som stenger av fire sylindere under lav belastning), bruker den nesten 1,3 liter på mila. Men de lager en pen lyd; noe som du får mye mer av i den skalperte versjonen.

GT-aktig på veien

Så langt om musklene - under blir det mer interessant. I stedet for bladfjærer og stiv aksel bak, har den et uavhengig oppsett med avstivede dempere (bare i Europa) og et par omplasserte og omgjorte stabilisatorstag. Noe som gjør at den gjør det utenkelige: Den klarer å svinge. Som en skikkelig sportsbil.

Den er ikke akkurat dønn stødig, men krenger minimalt og er GT-aktig når den ruller på landeveien.

Likevel er det et problem. Bilen koster over 40 000 pund (ca 360 000,-) i England, noe som er drøyt priset for noe som selges og kjøpes for å ha billig moro.

For en bilmodell som en nyere Camaro ligger avgiften gjerne på drøye 700 000 kroner i Norge.

Les også: 72 prosent dyrere i Norge enn i Sverige

Det blir verre når du legger merke til den myke setepolstringen og dårlige pynten - noe du ikke finner på andre Euro-biler fra GM. Og så har du i tillegg dårlig beinplass bak, og et dustete bensinforbruk¿

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Men la oss innse det: Å kjøpe en muskelbil som dette er aldri fornuft - det har å gjøre med visuelle feromoner og kulturelle overtoner. Og av alle de overprisede og underkonstruerte bilene som finnes, kan denne faktisk kjøre.

Les også:

DYR: Motorstørrelsen medfører at bilen blir uhorvelig kostbar i Norge.
DYR: Motorstørrelsen medfører at bilen blir uhorvelig kostbar i Norge. Foto: Dingo

Bilen som sier "pell deg vekk" til alle andre

Tidenes villeste Mustang

Får naboens Porsche til å virke litt stusselig

MEN: Vi vil helst ha denne, Chevrolet Camaro ZL1.
MEN: Vi vil helst ha denne, Chevrolet Camaro ZL1. Foto: GM