Første tur: Chevrolet Camaro

Jøss, den kan svinge!

Få andre biler illustrerer drømmen om Amerika bedre enn en Camaro-kab. Og denne kan svinge som en gatebil!

THE AMERICAN DREAM: Chevy Camaro Convertible er drømmen om State Route 1 (Highway 1), Route 66, Drive-In-moteller og neonlyspyntede diners
THE AMERICAN DREAM: Chevy Camaro Convertible er drømmen om State Route 1 (Highway 1), Route 66, Drive-In-moteller og neonlyspyntede diners Foto: Dingo
Først publisert Sist oppdatert

Er vår forståelse av ingeniørkunst bortimot riktig, kan det å fjerne taket på en bil gjøre kjøreturen litt...,fluktuerende. Særlig dersom bilen er enorm og amerikansk. Men den nye Europa-spesifiserte Camaroen med tøytopp forbløffet oss. Den oppfører seg flott.

Noe som sannsynligvis skyldes at det ikke er en dollardrevet attpåklatt. Denne cabrioleten ble konstruert ved siden av blikktak-bilen, så mye av stivheten er massert inn i skallet, og ikke boltet på i ettertid. Det holder vekten nede, og lukker gapet mellom en cab og en coupé.

SOUNDMACHINE: Med taket kappet får du full utbytte av motorlyden.
SOUNDMACHINE: Med taket kappet får du full utbytte av motorlyden. Foto: Dingo

Lekker lyd

SPESIFIKASJONER

Motor: 6162 ccm, V8

Trekk: Bakhjulsdrift,

Hk: 438 hk,

Nm: 569

Forbruk: 1,3 l/mil,

CO2-utslipp: 304 g/km

0-100 km/t: 5,2 sek

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1920 kg

PRISEN

Ca 360 000,- (i England!)

DOMMEN

USA-muskelbil med kjøreegenskaper, men overraskende dyr og vanvittig tung. Altfor lett å motstå.

Men med 1920 kg (125 mer enn takversjonen) har den fremdeles pondus.

Massen blir flyttet av to motorer; begge 6,2-liters V8-ere. Du får en 438-hesters LS3 som kommer med sekstrinns manuell kasse, og en 411-hesters L99 med sekstrinns automat.

De er raske nok, men begge sliter med å føles så gøyale som hestene antyder. De er tørste også - tross et Active Fuel Management-system i L99 (som stenger av fire sylindere under lav belastning), bruker den nesten 1,3 liter på mila. Men de lager en pen lyd; noe som du får mye mer av i den skalperte versjonen.

GT-aktig på veien

Så langt om musklene - under blir det mer interessant. I stedet for bladfjærer og stiv aksel bak, har den et uavhengig oppsett med avstivede dempere (bare i Europa) og et par omplasserte og omgjorte stabilisatorstag. Noe som gjør at den gjør det utenkelige: Den klarer å svinge. Som en skikkelig sportsbil.

Den er ikke akkurat dønn stødig, men krenger minimalt og er GT-aktig når den ruller på landeveien.

Likevel er det et problem. Bilen koster over 40 000 pund (ca 360 000,-) i England, noe som er drøyt priset for noe som selges og kjøpes for å ha billig moro.

For en bilmodell som en nyere Camaro ligger avgiften gjerne på drøye 700 000 kroner i Norge.

Les også: 72 prosent dyrere i Norge enn i Sverige

Det blir verre når du legger merke til den myke setepolstringen og dårlige pynten - noe du ikke finner på andre Euro-biler fra GM. Og så har du i tillegg dårlig beinplass bak, og et dustete bensinforbruk¿

Men la oss innse det: Å kjøpe en muskelbil som dette er aldri fornuft - det har å gjøre med visuelle feromoner og kulturelle overtoner. Og av alle de overprisede og underkonstruerte bilene som finnes, kan denne faktisk kjøre.

Les også:

DYR: Motorstørrelsen medfører at bilen blir uhorvelig kostbar i Norge.
DYR: Motorstørrelsen medfører at bilen blir uhorvelig kostbar i Norge. Foto: Dingo

Bilen som sier "pell deg vekk" til alle andre

Tidenes villeste Mustang

Får naboens Porsche til å virke litt stusselig

MEN: Vi vil helst ha denne, Chevrolet Camaro ZL1.
MEN: Vi vil helst ha denne, Chevrolet Camaro ZL1. Foto: GM