Første tur: Chevrolet Camaro
Jøss, den kan svinge!
Få andre biler illustrerer drømmen om Amerika bedre enn en Camaro-kab. Og denne kan svinge som en gatebil!
Er vår forståelse av ingeniørkunst bortimot riktig, kan det å fjerne taket på en bil gjøre kjøreturen litt...,fluktuerende. Særlig dersom bilen er enorm og amerikansk. Men den nye Europa-spesifiserte Camaroen med tøytopp forbløffet oss. Den oppfører seg flott.
Noe som sannsynligvis skyldes at det ikke er en dollardrevet attpåklatt. Denne cabrioleten ble konstruert ved siden av blikktak-bilen, så mye av stivheten er massert inn i skallet, og ikke boltet på i ettertid. Det holder vekten nede, og lukker gapet mellom en cab og en coupé.
Lekker lyd
SPESIFIKASJONER
Motor: 6162 ccm, V8
Trekk: Bakhjulsdrift,
Hk: 438 hk,
Nm: 569
Forbruk: 1,3 l/mil,
CO2-utslipp: 304 g/km
0-100 km/t: 5,2 sek
Toppfart: 250 km/t
Vekt: 1920 kg
PRISEN
Ca 360 000,- (i England!)
DOMMEN
USA-muskelbil med kjøreegenskaper, men overraskende dyr og vanvittig tung. Altfor lett å motstå.
Men med 1920 kg (125 mer enn takversjonen) har den fremdeles pondus.
Massen blir flyttet av to motorer; begge 6,2-liters V8-ere. Du får en 438-hesters LS3 som kommer med sekstrinns manuell kasse, og en 411-hesters L99 med sekstrinns automat.
De er raske nok, men begge sliter med å føles så gøyale som hestene antyder. De er tørste også - tross et Active Fuel Management-system i L99 (som stenger av fire sylindere under lav belastning), bruker den nesten 1,3 liter på mila. Men de lager en pen lyd; noe som du får mye mer av i den skalperte versjonen.
GT-aktig på veien
Så langt om musklene - under blir det mer interessant. I stedet for bladfjærer og stiv aksel bak, har den et uavhengig oppsett med avstivede dempere (bare i Europa) og et par omplasserte og omgjorte stabilisatorstag. Noe som gjør at den gjør det utenkelige: Den klarer å svinge. Som en skikkelig sportsbil.
Den er ikke akkurat dønn stødig, men krenger minimalt og er GT-aktig når den ruller på landeveien.
Likevel er det et problem. Bilen koster over 40 000 pund (ca 360 000,-) i England, noe som er drøyt priset for noe som selges og kjøpes for å ha billig moro.
For en bilmodell som en nyere Camaro ligger avgiften gjerne på drøye 700 000 kroner i Norge.
Les også: 72 prosent dyrere i Norge enn i Sverige
Det blir verre når du legger merke til den myke setepolstringen og dårlige pynten - noe du ikke finner på andre Euro-biler fra GM. Og så har du i tillegg dårlig beinplass bak, og et dustete bensinforbruk¿
Men la oss innse det: Å kjøpe en muskelbil som dette er aldri fornuft - det har å gjøre med visuelle feromoner og kulturelle overtoner. Og av alle de overprisede og underkonstruerte bilene som finnes, kan denne faktisk kjøre.
Les også:
Bilen som sier "pell deg vekk" til alle andre
Får naboens Porsche til å virke litt stusselig