Prøvekjørt: Range Rover Sport V6
Fornuftig luksus
V8-eren med turbo er sjefen, men det er denne som vil selge.
Vi har testet V8 turbo-bensinversjonen av denne før, fordi dette er den beste motoren å teste Sports-delen av navnet med. Men du vil se flest V6-dieseler på veien.
Dette er en bra motor. Når den bare holder følge med trafikken på veien, er den forbausende stille og bruker det voksne dreiemomentet uten at du hører mer enn en dempet brumming.
Dersom du nettopp har gått ut av bensinbilen med 517 hk, vil jo det å ha "bare" 292 dieselhester i en V6 gjøre det mer vrient med spontane, kjappe forbikjøringer. Men planlegger du litt, kommer du forbi. Den pludrer sivilisert av sted på motorveien i åttende gir..
Bedre enn vanlige Range Rover
Range Rover Sport har også en mer behagelig kjørestilling enn den vanlige Range Roveren, og den har seter som støtter deg bedre. Bare dette er nok til at du føler deg mer i ett med maskinen, og dermed også veien.
Styringen er herlig presis og har god progresjon. Selv om dette er en monsterbil, føler du deg trygg nok til å presse den, uansett hvor smal veien er. Chassis-systemet (med momentstyring via bremsene, aktiv antikrengning, aktiv differensial, adaptiv demping) gjør den overraskende kjapp og lar deg justere sporet via gassen. Den kjører altså bedre enn en vanlig Range Rover.
Dessverre blir kjøringen mer ujevn enn i den dyrere broren, selv i Comfort-modus. Så en pris må betales for Sport-merket.
Ekstra for lavserie
Og det er en pris til. For å få de mest sporty svingegenskapene, må du ha en med Dynamic i modellnavnet. Uten det, mister du alle de chassis-greiene som er nevnt ovenfor.
Jeg har ikke kjørt den uten Dynamic, men teknikerne innrømmer at den ikke er like bra i svingene, og også kjører dårligere fordi stabilisatorstagene må være stivere på normalversjonen.
Men den ganske kostbare Dynamic-pakken får du også lavgirserie som ikke modellene uten Dynamic ikke har.
Men dersom du ikke har planer om å ta Sport-en utenfor allfarvei så kan du antakelig greie deg uten den ekstra vekten som slik fører med seg.
Oppgitt vekt for de to modellene er den samme; 2115 kg. Men jeg antar at de ekstra chassis- og lavseriesakene plusser på 200 kilo.
Og det er før du plusser på hengerfeste, glasstak, syv seter - det er ytterligere 300 kilo. Plutselig har den fine V6-eren et halvt tonn mer å dra på.
Tekniske data
Motor: 2993 ccm turbodiesel V6
Drift: 4WD
HK: 292
Dreiemoment: 600 Nm
Oppgitt forbruk: 0,75 l/mil
CO2-utslipp: 199 g/km
0-100 km/t: 7,2 sek
Toppfart: 210 km/t
Egenvekt: 2115 kilo
Pris: Fra kr. 1 119 000 kroner
DOMMEN: Selv med diesel er den mye sportsligere enn vanlige Range Rover. Og mye bedre på veien enn den gamle versjonen
RIVALEN: Porsche Cayenne Diesel S - Med en V8 på 387 hk er den raskere
Les også: