Prøvekjørt: Jeep Cherokee
Flotte terrengegenskaper og masse teknologi til tøffingene
De store endringene av utseendet har vakt oppsikt. Men de fleste nyhetene er på innsiden.
Det er ingen vits i å snakke om nye Jeep Cherokee før vi har tatt for oss det nye utseendet. Jeep har alltid hatt en Porsche-aktig filosofi om at endringer skal skje på millimeter-nivå, og har alltid hatt den samme kantete silhuetten med den karakteristiske grillen. Den nye 2014-versjonen med de mysende øynene og V-formede snuta er i så måte et sjokk.
Avhengig av ståsted, og hvilken vinkel du ser den fra, er ikke dette nødvendigvis så ille. Kravene vi stiller til en kompakt-SUV har endret seg siden siste versjon av Cherokee ble solgt i 2008.
Det å være bra i terrenget og lene seg på tøffe, amerikanske symboler er ganske enkelt ikke nok lenger. Nå vil vi i tillegg ha god driftsøkonomi, driftsikkerhet og teknologi.
Så når alt dette skal med, og du i tillegg ønsker å signalisere til kjøperne av BMW X3, Audi Q5 og kanskje særlig Ford Kuga at du er med i teten, kan et nytt ansikt være fornuftig.
Men måtte de dra det så langt?
Denne bilen er stappfull av ny teknologi, og har fått noen helt nye egenskaper, så det er kanskje greit. Jeep ønsker åpenbart ikke at noen skal tro at den er som forrige generasjon.
Mindre klønete i virkeligheten
Men for meg ser det ut til at fronten og hekken er designet av folk som ikke likte å snakke med hverandre. Det er litt for mye Subaru B9 rundt baken, og foran ser den ut som en sedan i mellomstørrelse. Omtrent.
Det eneste som klart signaliserer til de troende at dette er en ekte Jeep, er merkingen og grillen med de syv slissene. Den ser litt mindre klønete ut i virkeligheten enn den gjør på bildene, men den er definitivt ikke noe som vil forføre gamle tilhengere.
Det er trist, for jeg er ganske sikker på at de vil like resten av bilen. De vil for øvrig ikke kjenne igjen mye der heller. Motorutvalget ved lanseringen i USA er den velkjente 3,2-liters V6 Pentastar-motoren, og en 2,4-liters rekkefirer som tidligere har gjort tro tjeneste andre steder i Chrysler-serien.
Det vil også komme en diesel når Cherokee lanseres i Europa i april neste år, sammen med en manuell girkasse.
Opptil 45 prosent gjerrigere
Men dette er ikke den store nyheten i drivverket. De store nyhetene her er en nitrinns automat fra ZF, og tre - 3 - nye 4WD-systemer.
Årsaken til at de har lagt inn en nitrinns kasse, er helt og holdent økonomi. Mens de venter på nye krav fra myndighetene om forbruk i 2017, leter alle bilprodusentene etter metoder for å gi bilene innstillinger som møter nye og strenge krav, samtidig som litt av moroa beholdes under kjøringen.
Dette er en ny type girkasse. Mye mer kompakt, lettere, og med mye mindre intern friksjon.
Den har 40 ulike girinnstillinger for å gi deg det du vil ha. Dersom du ikke er krevende, er den grei: Den gir opptil 45 prosent bedre drivstofføkonomi enn forrige generasjon.
Når den presses i manuell, er den ikke like grei. Da bruker den litt for lang tid på å velge gir - eller velger å se på valgene dine som teite, og dropper å skifte.
Kan gå løs på det tøffeste terrenget
Den nye Cherokeens 4WD-system er mye mindre klønete, men ikke mindre komplisert. For å holde på terreng-egenskapene har den innstillingene Jeep Active Drive 1, 2 og Lock.
Dette er kombinert med en Selec-Terrain-bryter som kan stilles til Auto, Sport, Snow, Sand/Mud og Rock (på Lock-utstyrte modeller).
Med dette kan Cherokee gå løs på det tøffeste og mest varierte terrenget du kan finne, mens du bare kan nyte utsikten. Dersom du velger Selec-Speed, vil bilen også passe på gassen for deg.
For de virkelig eventyrlystne, finnes det også en versjon ved navn Trailhawk. Denne har blitt ytterligere oppgradert på fem nøkkelområder: Vannkryssing, drivverk, manøvrering, bakkeklaring og trekkevne.
Trailhawk har fullført den krevende Rubicon-banen og dro gjennom Moab Rocks uten problemer.
Kjappe og moderne skjermer
Uansett hvilken modell du velger, har den et nytt interiør. Fra rattet (som den deler med Grand Cherokee) og hele veien rundt, er dette en vinner. Det er store, klare og lettleste knapper og brytere, og enkel tilgang til USB, iPod og andre koblinger. I tillegg har den noe som har blitt et varemerke for Chrysler-produktene: En 8,4-tommers kontrollskjerm.
Skjermen kjører den siste versjonen av Uconnect, som for tiden er best i klassen. Den takler både manuelle og muntlige instruksjoner raskt og korrekt, har en klar og tydelig grafikk og en prosessor som er rask nok til å ta imot instruksjoner uansett hvor raskt du måtte kjøre. Det er litt overraskende at systemet ikke har noe terrengmodus, men det er kanskje noe som vil komme senere.
Trådløs lading av mobilen
Andre ting som er verd å merke seg utover god bagasjeplass, er trådløs lading av alle dingsene dine, noe som kan være veldig nyttig. Du kan også få med parkeringsstøtte som ekstrautstyr, noe som automatisk burde sørge for at du mistet lappen. Klarer du ikke å parkere den, klarer du heller ikke å kjøre den.
Den nye Cherokee er en flink bil. Den er full av ny teknologi og har terreng-egenskapene vi forventer oss av en Jeep, og veiegenskaper som er i nærheten av de beste i klassen. Men sannsynligvis er det utseendet som virkelig vil avgjøre om dette blir en suksess eller ikke.
DOMMEN:
Ny design er distraherende og helt ulik den gamle klassikeren. Flotte terrengegenskaper og tonn med teknologi til tøffingene.
Tekniske data
Motor 3239 ccm 6 syl bensin
Trekk: 4WD
HK: 275
Dreiemoment: 316 Nm
Oppgitt forbruk: 1,28 l/mil
CO2-utslipp: Ikke oppgitt
0-100 km/t: Ikke oppgitt
Vekt: Ca 1834 kg
Pris ca 270 000,- (i England)
TIL NORGE: Jeep Cherokee er ventet til Norge i mai. Den komme med toliters diesel med 9-trinns automat fra ZF
(ZF Friedrichshafen AG er stor produsent av girkasser)
Les også:
De beste bilene vi testet i 2013
De 25 viktigste bilnyhetene i 2014