Prøvekjørt: Alfa Romeo Giulietta QV

Fin kombinasjon av komfort og GTI

Navnet høres ut som en pastarett, og den er like heftig som arrabiata.

Først publisert Sist oppdatert

Den firkløver-merkede Alfa Romeoen er tilbake, med det fulle navnet Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde. I hvert fall dersom du snakker italiensk, siden Alfa har omdøpt det historiske merket til Quadrifoglio Verde, altså «Grønn firkløver».

Quadrifoglio Verde høres mer ut som en pastarett enn en bil, og stavekontrollen liker slett ikke navnet, så vi tar like godt og kaller den for bare QV.

Giuliettaen er den første som gjennomgår den nye behandlingen, og den har fått 1,7-litersturboen fra fantastiske Alfa Romeo 4C.

Den er en imponerende plugg. For til tross for den beskjedne størrelsen, yter den 240 hk og 340 Nm 80 prosent av dreiemomentet kommer fra bare 1800 o/min, så den er grei å håndtere.

Rask akselerasjon

I likhet med 4C kommer Giulietta QV med Alfas dobbelkløtsjede girkasse og en launch control-funksjon, så den sprinter til 100 km/t på seks sekunder blank. Forbruket er oppgitt til 0,7 liter på mila. Også dette er et helt akseptabelt tall.

Men de store nyhetene er ikke disse tallene, men oppførselen og stilen, og særlig motorlyden. Som er lettere episk.

Jada, vi hører hva du tenker; at vi kommer med de vanlige Alfa-klisjeene om følelser.

Tøff konkurranse

Dette er synd, siden QV er en likandes bil fra en likandes produsent. Alle ønsker å elske en Alfa.

BJEFF: Motorlyden blir sendt inn i kupeen, men den høres ikke ut som juks, du får til og med et fint «bjeff» når du skifter gir. FOTO: Produsent
BJEFF: Motorlyden blir sendt inn i kupeen, men den høres ikke ut som juks, du får til og med et fint «bjeff» når du skifter gir. FOTO: Produsent

Herlig gneldring

Tekniske data

  • Motor: 1742 ccm 4-syl
  • Drift: Forhjulsdrift
  • Hk: 240
  • Dreiemoment: 340 Nm
  • 0-100 km/t: 6,0 sek
  • Toppfart: 245 km/t
  • Oppgitt forbruk: 0,7 l/mil
  • CO2-utslipp: 162 g/km
  • Vekt: 1320 kg
  • Pris: Fra 530 000 kroner

Italienerne skal ha ros for at de har jobbet hardt med å gjøre lyden så stemningsfull som mulig. Motorlyden blir sendt inn i kupeen, men den høres ikke ut som juks - du får til og med et fint «bjeff» når du skifter gir.

Det høres riktig nok ikke like rått ut som en GTA fra 1960-tallet, men det er en imponerende jobb.

Kombinert med en iherdig turbo og aggressive girskift, er dette en veldig fin drivlinje.

Legger du til at kjørefølelsen ligger et sted mellom ren komfort og en ren GTI, blir Giuliettaen en enkel og tilfredsstillende bil å tilbakelegge flere mil i.

Reagerer ikke raskt nok

Men den er ikke så underholdende som den burde være. Kjører du QV på 70 prosent, er alt greit. Men øker du på, kommer den til kort.

Hovedsakelig fordi den ikke er fleksibel nok. Et eksempel: Når du slipper gassen midt i svingen, reagerer ikke motoren raskt nok, og holder turtallet for lenge, slik at nesa ikke trekker seg inn igjen.

En livløs styring hjelper heller ikke til.

Men sterke kompaktbiler er et marked med mer konkurranse nå enn før, og andre klarer å takle de ulike egenskapene med å være både komfortable og underholdende bedre enn QV.

ITALIA: Interiøret har en fin touch av italiensk stil. FOTO: Produsent
ITALIA: Interiøret har en fin touch av italiensk stil. FOTO: Produsent

DOMMEN:

Den råeste Guiliettaen er komfortabel, men ikke morsom nok. Det finnes bedre biler i kategorien.

RIVALEN:

Ford Focus ST. Flere hestekrefter, bedre kjøreegenskaper. Slik Alfa burde vært.

Les også:

De 12 beste SUV-ene vi har testet

Ni av ti av bruktbilene er feilfrie

Nå er dette verdens råeste familiebil