Jaguar C-X17
Endelig skal de lage SUV
Ta en titt på Jaguaren som vil få deg til å revurdere alt du vet om Jaguarer. Jaguar C-X17 er sultent på å erobre verden
Dette er ikke den neste nye Jaguaren. Neida, det blir en konkurrent til BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4, bilen som skal fjerne alle minnene om elendige X-Type, og gi Jaguar storselgeren de trenger for å overleve. Du kan forvente at den kommer sommeren 2015.
Nei, C-X17 vil komme et stykke etter mellomklasse-utfordreren. Den er en crossover, bedriftens første og dermed ganske kontroversiell. Et konsept foreløpig, men stol på oss: Dette kommer til å skje.
Det er mange grunner til det. For det første passer den Jaguars nye chassis-strategi, iQ[Al], eller "intelligent aluminium-arkitektur". Dette er en total nytenkning innen alle de harde delene under huden på bilene, og et fullt skalerbart, modulbasert komponentsett.
Det snakkes om CO2-utslipp under 100 g/km og en toppfart på 300 km/t. Men kanskje ikke i den samme bilen.
Jaguar har over ti års erfaring med aluminium, og mener at de har funnet "det ideelle kompromisset mellom volum, konstruksjonsmulighet og fleksibilitet". Dermed vil de kunne reagere raskere på endringer, noe som betyr at vi vil oppleve lassevis med flotte, nye Jaguarer, og det lenge før vi går av med pensjon.
Den vakreste
Så mens blikket nå vandrer over det som godt mulig kan være den vakreste crossoveren til nå, er dette faktisk starten på en større og mer teknisk historie. iQ[Al] kunne hypotetisk finnes under huden på en slik bil.
Panseret til C-X17 er skreddersydd til å gi plass til dagens JLR V6- og V8-dieseler. Og den nærmest fastback-aktige profilen er blitt godkjent av produktpolitiet hos Jaguar, selv om det går ut over bagasjeplassen.
Men dersom du er ute etter en ekstremt praktisk bil, eller ekstreme terrengegenskaper, kjøper du en Land Rover. C-X17 viser Jaguars oppfatning av en Jaguar-crossover. Og det er noe helt annet.
En bil de ønsker seg
Virker ideen om en 4x4-Jaguar merkelig? Det ville den vært, en gang for lenge siden.
Selv Jaguars erfarne designsjef Ian Callum innrømmer at han for bare fem år siden ikke bifalt denne ideen.
Han påpeker at Jaguarer alltid har vært ganske lave og flate biler. Men verden endrer seg. I de voksende asiatiske markedene er ikke sportsbiler så in.
- C-X17 er en type bil som en en stor del av den nye generasjonen ønsker seg, forteller han og gestikulerer mot C-X17.
- Dette er hva de vil ha. I noen land er dette faktisk det eneste de kjenner til
Så bra som det går an
Basert på slike realiteter, samt det faktum at det som før var kommende markeder nå har blomstret for fullt, slutter SUV/crossover-debatten å være filosofisk og blir hyperkommersiell.
Når man har en flunkende ny aluminium-arkitektur å leke med - som er utviklet med tanke på fleksibilitet - hvorfor skulle man ikke gå løs på mulighetene til å gjøre Jaguars grasiøse designspråk om til en form som de tradisjonelt har unngått?
Callum insisterer alltid på at første gang vi ser på en bil, skal det være i naturlig lys. Den C-X17 vi i hemmelighet får se, har en ordentlig motor.
Dermed får vi oppleve hvordan sola speiler seg i lakken der den kjører rundt i atriumet.
Dette førsteinntrykket er viktig: Noen biler avslører utseendet sitt gradvis, mens andre slår deg i mageregionen eller får det til å kile i underlivet. C-X17 gjør alt dette.
Ingen bildesigner ville velge en crossover for å vise hva han kan lage, men denne er så bra som det går an. Den ser bare riktig ut. Akkurat slik du forventer at en Jag-SUV vil være. Bare bedre.
Fine proporsjoner
Den er imponerende, men ikke brautende. C-X17 er 4,7 m lang og 1,63 m høy, så den synes godt. Den er fremtredende med fine proporsjoner. Overhenget foran er merkbart kort.
Den nye Jaguar-grillen er nå etablert, og dermed ikke endret: Men der XJ bærer sin grill med verdighet, er denne mer selvsikker og kraftig. Frontruta heller en del, men ikke vanvittig mye.
Og glassflatene til bilen er omtrent så smale som du kan forvente av en bil med denne størrelsen og bruksområdet. Men hekken er noe for seg selv.
Uthevingen over de bakre hjulbuene gir skulpturtakter, og går over i et baklys-oppsett som gir sterke og tilsiktede minner om F-Type.
- Dette er en meget bevisst avgjørelse, bekrefter Callum.
En krevende oppgave
Lakken på C-X17 er i en koboltblå versjon kalt Caesium. Den har en blank, svart ramme omkring vinduene, samt fem-eikers felger i grafittfarget lettmetall.
De er forresten 23 tommer i diameter, noe som gjør dem litt brautende - noe vi tilgir. Tenk deg heller at denne bilen har 20-tommere.
- Jeg innrømmer gjerne at bilen har representert en utfordring, sier Callum med sin vante ærlighet.
- Det tok lengre tid enn jeg forventet å komme til det punktet hvor den var så spennende som den overhodet kunne bli. Nøkkelen var å få forholdet mellom glass og karosseri helt riktig. Vi jobbet også hardt for å skape en følelse av fart og bevegelse, selv i en bil som er så pragmatisk som denne. Glassflatene er omtrent så smale som vi kunne gjøre dem. Men dette er ingen vill fantasi. Det er ingenting her som vi ikke kan gjøre i en serieprodusert bil.
Laserbrent i setene
Men på innsiden er det en annen historie. Der har designfolket virkelig tatt den helt ut. Callum innrømmer at han er besatt av å minimere massen til setene, og de i C-X17 er mer skulpturer enn funksjonelle sitteplasser.
De er også montert lavere enn det de vanligvis er i en crossover, for å understreke bilens sporty egenskaper.
Et pepitarutet mønster er blitt laserbrent inn i setene; en behandling som inntil nylig ikke var teknisk mulig. Den skulpturaktige følelsen i kupeen blir understreket av de vifteformete takslissene. De sender lys inn i kupeen, men ser også ut som et lite stykke samtidskunst.
Kunstig interiørbelysing er et annet element som utvikler seg raskt, og i likhet med dørkanalene og dørene, har også setene innebygd belysning.
Det finnes lover og regler for hvor langt man kan gå med slike saker. Men det ignorerer C-X17 elegant, og satser på maksimal visuell underholdning, med lys som viktig element.
Sosial medier? Check
Multimedia-pekeskjermen - som kalles Interactive Surface Console på Jaguar-språket - kommer etterhvert. Men ikke slik den framstår i denne bilen.
I C-X17 går systemet langs hele lengden av overføringskanalen som en serie av sammenkoblede skjermer som funkler under gjennomsiktig akrylglass og som er koblet til bilens wi-fi.
Både Facebook, Twitter, Instagram - alle de viktigste mediekanalene - er på plass.
En morsom sak er hvordan innholdet kan overføres mellom for- og baksetet med en vri på håndleddet. Høres dette ut som sci-fi-filmen Minority Report med Steven Spielberg og Tom Cruise, er det et ganske riktig inntrykk.
Fantasi, luksus og fremtid
Den britiske lydspesialisten Meridian står bak de digitale lydbehandlingsprogrammer i bilen. Høyttalere finnes i dashbordet, gjemt i A- og B-bjelkene, samt i forsetene.
Girspaken er enda mer teatralsk; ikke minst fordi den er produsert i noe som kalles ruthenium. Dette er et sjeldent biprodukt av platina som brukes i slitesterke elektriske kontakter.
TFT-instrumentene finnes i to bakbelyste kapper, og naturligvis head-up display. Selv som konseptbil er C-X17 virkelig enormt imponerende, og en herlig blanding av fantasifulle luksusmaterialer og framtidsteknologi.
Callum påpeker at det finnes omkring åtte ganger flere elektronikkeksperter i bedriftens forsknings- og utviklingsavdeling nå enn for fem år siden.
Når vi nå ubønnhørlig, og litt deprimerende, beveger oss mot biler som kjører selv, blir underholdning og kommunikasjon de store slagmarkene hvor produsentene skal slåss.
Og Jaguar har bestemt seg for å ligge helt i frontlinjen i denne krigen.
SUV som kan kjøre
Alt tyder også på at dette kan bli en overlegen kjøremaskin. Den har, til å begynne med, en monocoque i aluminium. Samt helt ny fjæring med doble triangelarmer foran og delt oppheng i bak.
Innstillingsmulighetene blir også mangfoldige, alt etter versjon. Fabrikkens erfaring med drift på alle hjul er verdensledende, og denne mulige Jaguar-fusjonen vil ha momentfordeling og mange andre dynamiske løsninger.
- Hvis den skal ha terrengegenskaper, bør vi være i stand til å levere det. Men når det er sagt, dreier ikke dette seg om betegnelser, men om veigrep, sier Callum.
Og selv om det vil være klare skiller mellom merkene, viser Range Rover Sport hvordan man kan få en høy SUV til å oppføre seg pent.
Skrytepaver
En Jaguar-tilnærmet crossover, med en elegant konstruert alu-arkitektur, drevet av en helt ny motorserie (som vil bli produsert på et nytt anlegg i Midlands), høres slett ikke umulig ut.
Men den nye sedanen kommer først. Jaguar sier at den vil bli den mest avanserte, mest effektive og mest raffinerte bilen i sin klasse.
Dette er skryteprat; spesielt når vi vet hvem de skal slåss mot. Men basert på denne bilen ser det ut til at Jaguar endelig har verktøyene for å gjøre jobben.
Alle gjør det
Selv de mest ihuga sportsbil-produsentene begynner å bevege seg mot crossover
Det virker som om ingen bedrifter er immune mot fristende crossover-fortjenester. Lamborghini vil komme med sin slanke Urus i 2016, med mål om et doblet salg.
Maseratis bil med det rare navnet Kubang kommer neste år, med ting fra Jeep Grand Cherokee under panseret
Og Porsche har naturligvis allerede sin enorme Cayenne, men nå er også mindre Macan lansert.
Les også:
Så dyr blir Porsche Macan i Norge