Prøvekjørt: Honda CR-Z
En liten knapp gir belønning
En liten knapp gir deg belønning når du har kjørt snilt.
Dette er den siste versjonen av det som Honda kaller «verdens første sporty hybrid». Honda CR-Z har fått 13 hk mer, ny støtfanger foran, og en Plus Sport-knapp som øker ytelsen rett fremover.
Og de ekstra musklene, som kommer fra en oppjustert motorstyring og ventilstyring samt batteribytte fra nikkel til lettere litiumionbatterier, kutter tiden fra 0 til 100 med 0,6 sekunder til 9,5 - eller 0,9 sekunder til 9,1 i den lettere Sport-versjonen. Og det er jo - slett ikke så bra.
Men 2013 CR-Z har en ny leke. Plus Sport-knappen frigjør et KERS-lignende trøkk i 10 sekunder når batteriet er ladet. Den vil ikke akkurat bli til en hjulspinnende villmann, men dytten er grei belønning for vettug kjøring.
For øvrig er den uendret: En morsom, liten sak med god vektfordeling, skarp styring, rikelig med greier og en forfriskende direkte styling. Men den holder ikke akkurat hva den lover: Tross de ekstra kreftene, finnes det ikke nok sportsegenskaper. Og med et forbruk på 0,52 liter på mila, er den heller ikke fornuftig nok.
Vil du ha noe lite og vanvittig gøyalt? Kjøp deg en Ford Fiesta ST. Den er dyrere, men mye kulere.
Vil du ha rar styling? Kjøp deg en Hyundai Veloster Turbo i stedet.
Det finnes ingen rasjonelle grunner til at vi skal anbefale at du får deg en CR-Z. Men gjør det gjerne uansett.
Spesifikasjoner
Honda CR-Z Sporty Hybrid
Motor: 1497 ccm, 4 syl
Trekk: Forhjulsdrift
HK: 137
Dreiemoment: 190 Nm
Forbruk: 0,52 l/mil
CO2-utslipp:122 g/km
0-100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 200 km/t
Vekt:1210 kg
Pris: Fra kr 278 000 kroner i Norge
Les også:
Nye Peugeot RCZ er mer forlokkende og morsom enn man skulle tro
Klonekrigen: Subaru BRZ eller Toyota GT86?