Prøvekjørt: Fiat 500e

En helt super bybil

Fiat ble tvunget til å lage en elbil. Resultatet ble veldig bra.

JA TAKK: Fiat 500e er en veldig vellykket elbil. Bare synd at utbredelsen foreløpig er svært begrenset. FOTO: Fiat
JA TAKK: Fiat 500e er en veldig vellykket elbil. Bare synd at utbredelsen foreløpig er svært begrenset. FOTO: Fiat
Først publisert Sist oppdatert

500e er en elbil som Fiat egentlig ikke ville bygge. Men de hadde egentlig ikke mye valg, siden de trenger noen biler med null utslipp for å oppveie for Jeepen og de andre tørste bilene sine, slik at bedriftens gjennomsnitt blir holdt under grensene myndighetene setter. Men du ville neppe klandre dem om de ikke hadde jobbet så mye med saken.

Men det har de. På utsiden er det bare noen dørpaneler som skiller den fra de bensindrevne modellene. Men ikke la deg lure, for dette er en gjennomført ombygging.

De grunnleggende tallene, som 140 km rekkevidde, batteri på 24 kWh og fire timers ladetid, er bare en del av historien. Bortsett fra Abarth-modellene er dette muligens den morsomste 500 du kan kjøpe. Den har ekstra vekt fra batteriene, men den er plassert så dyktig at bilens vektfordeling foran/bak er forbedret fra 64:36 til en mye mer effektiv fordeling på 57:43.

I tillegg bruker motoren ikke mer enn ni sekunder på å komme opp i 100 km/t, men det er måten den kommer til 50 som er gøyal. Med et moment på 199 Nm fra null, skriker hjulene solid i bytrafikken, og holder dem helt på grensen av hjulspinn i flere meter.

I motsetning til mange andre elektriske biler, stopper denne mykt og fint. Slik er det også med resten av 500e. Instrumentene i midten er nå et infosenter som viser alle de statistikker du kan tenke deg om bilen og reisen din.

Så dersom du bor i California - som er det eneste stedet denne el-Fiaten finnes for øyeblikket - har du gode grunner til å kjøpe en 500e.

For denne er morsom, ser søt ut, koster det samme som å lease en bensinversjon, og du får gratis leiebil når du ønsker det. Fiat ville kanskje ikke lage denne bilen, men vi skal være veldig glade for at de gjorde det.

MORSOM: Bortsett fra Abarth-modellene, er dette muligens den morsomste 500 man kan kjøre. FOTO: Fiat
MORSOM: Bortsett fra Abarth-modellene, er dette muligens den morsomste 500 man kan kjøre. FOTO: Fiat

Tekniske data

Motor, 84 kW

Drift: Forhjulsdrift

Hk: 113

Dreiemoment: 199 Nm

Forbruk: 0 l/mil

CO2-ustlipp: 0 g/km

0-100 km/t: 9 sek

Vekt: 1355 kg

Pris: 32 500 dollar

DOMMEN: En super bybil, men de eneste byene du vil kunne kose deg med den finnes i California. Få den til Europa, Fiat.

RIVALEN: Nissan Leaf - bortsett fra at den har bedre plass i baksetet, gjør Leaf ingen ting bedre enn 500e.

Les også:

Romteknologi gjør Tesla supersikker

BMWs elbil blir rimeligere enn antatt

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Ford-en gjør konkurransen blant elbilene tøffere

Slik blir Tesla Model S fulladet på 90 sekunder