Prøvekjørt: Ford Fusion
En forsmak på nye Ford Mondeo
Ford fusjonerer USAs Fusion og europeiske Mondeo. Det er gode nyheter.
Fords enhetlige planer på verdensbasis sier at den tilårskomne USA-Forden Fusion og den fremdeles greie europeiske Mondeoen smeltes sammen til én ny bil.
De beholder navnene sine, men den USA-utviklede nye bilen vil bli ganske lik i begge verdensdeler. Dette er flotte nyheter for amerikanerne, som nå faktisk vil få en dobbel oppgradering.
Det er også godt nytt for europeerne, siden bilen - som kommer neste år - gir den funksjonelt imponerende Mondeoen noe den alltid har manglet: Skikkelig, egen design.
Men selv om det meste av diskusjonene rundt bilen vil dreie seg om formgivingen (hovedendringen på Mondeo er at den store grillen nå sitter over den smale), er fronten langt fra det langt fra den eneste oppgraderingen. Også alt eksteriøret og interiøret er totalt omarbeidet. På utsiden innebærer dette en litt utvannet versjon av stilen og uttrykket til konseptbilen Ford Evo.
Inni betyr dette at det finnes masse myke materialer, finish med høy kvalitet og hauger av teknologi. Du får alt fra varsel om at du forlater kjørefeltet til automatisk parkering.
Og på hybridversjonen får du i tillegg aktiv lyddemping. Dette er gjort fordi ingeniørene ville kjøre den firesylindrede motoren på et lavt og rumlende turtall for lavest mulig forbruk. Systemet renser vekk uønskede basstoner, og du sitter der uten å ane noe om det. Smart.
Turboladet EcoBoost
I Norge skal Ford Mondeo bli tilgjengelig som femdørs kombikupé og stasjonsvogn. En firedørs sedan blir klassens første bensin/elektriske hybrid, der en spesialutviklet 2.0-liters bensinmotor er kombinert med en 35 W litium-ionbatteri.
Modeo kommer også med den prisbelønnede 1,0-liters EcoBoost-bensinmotoren. En ECOnetic Technology-modell med 1,6-liters dieselmotor vil også være tilgjengelig, samt 1,5- og 2,0-liters EcoBoost-motorer med turbo og direkteinnsprøyting - og en 2,0-liters TDCi dieselmotor. For første gang vil også en dieseldrevet Mondeo med firehjulsdrift være tilgjengelig.
Vi fikk kjøre EcoBoost-motorer på 1,6 og 2,0 liter. Begge er ganske så entusiastiske, ganske stille og siviliserte, og er med på å opprettholde inntrykket av litt høy klasse.
Og girkassene - særlig den sekstrinns manuelle - er mesterverk i brukervennlighet og presisjon. Noe av det beste vi har opplevd på lenge.
Prøvekjøringsbilene satt opp for amerikanske veier, hvilket betyr at de var myke. Men de hadde rikelig med rattfølelse og karosserikontroll, så det lover godt for bilen når den kommer med europeisk utstyr.
Det å finne innstillinger som gjør alle til lags, er den vanskeligste oppgaven for enhver produsent av volumbiler. Men Ford-gutta ser ut til å ha fått Fusion både komfortabel, underholdende og fin å se på.
PRISEN: Fra 125 000 kroner i USA, ikke fastsatt i Norge
DOMMEN: Stort sprang framover for USAs Fusion gir store fordeler også for neste Mondeo.
Spesifikasjoner Ford Fusion
Motor: 1596 ccm, 4 syl,
Drift: Forhjulsdrift
HK: 180
Nm: 250 Nm
Forbruk: 0,97 l/mil,
CO2-utslipp: ---
0-100 km/t: 8,0 sek
Toppfart: Ca 210 km/t
Vekt: Ca 1512 kg
Les også:
Prøv deg på en av våre bilquiz-er!
Test: Her er spylervæskene som duger i kulda
Denne enkle tabben kan koste deg 2000 kroner
En av 80-tallets aller kuleste biler
Denne saken ble første gang publisert 06/01 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.