Første tur: Renault Twizy
Elektriske drømmer
Er det en bil? Er det en scooter? Vil den kaste gatekreden din i en møkkete urban rennestein? Niks. Dette er framtiden.
Den kalles en Renault Twizy. Fire hjul, to aksler, med en akselavstand på omkring to skritt, og bare ett skritt bred. Plass nok til to, den ene plassert bak den andre i tandem, og et skikkelig ratt - med airbag. Og en trepunkts sele i baksetet og en firepunkts sele foran.
Pedalene består av "kjør" og "stopp", og du trykker på knapper på dashbordet for å koble inn Kjør, Fri eller Revers. Den er helt elektrisk, og kommer på ca. 63 000 kroner i England (pluss månedsleie av batterier på ca 360 kroner) når den triller inn i byene neste år.
Men er det en bil? Jo.
Og nei. På et vis.
Mer bil er det over elbilsuksessen Mitsubishi i-MiEV. Les testen.
Urban mobilitet
Renault kaller heller sin nye elektriske Twizy "en skikkelig løsning for urban mobilitet" enn en bil, og sammenligner den med scootere i stedet for vanlige firehjulere; elektriske eller andre.
Dette er det en grunn til: Twizyen er klassifisert som en elektrisk firehjulssykkel, eller mer prosaisk: En firehjuls elektrisk moped. Noe som innebærer at franskmennene sammenligner seg med den indiske mopedbilen G-Wiz, og som vil gi mange bismaker som ikke er gode.
Men det betyr ikke at ideen om en helelektrisk, skikkelig liten bybil er dårlig. Twizyen ser sånn passelig funky ut, og ser ut til å ha truffet ganske bra blink når det gjelder billig, urban elektrisk transport ved å være en stor moped eller liten bil:
Nyttig i byen, men ikke nyttig nok til å bli kritisert for dårlig rekkevidde eller dårlige landeveisegenskaper.
Du vil ikke mobbe en moderne Vespa fordi den kanskje ikke ville være ideell for tretimers fartsetapper på motorveien. Og du vil heller ikke se på Twizy og anta at den er det potensielt eneste transportmiddelet for en familie.
Den er heller ingen sportsbil, som Tesla. Vi har prøvekjørt den i Oslo.
Enkel
Renault ser i stedet på denne bilen som et tillegg, noe ekstra. Slik sett er den ikke særlig komplisert, og funker omtrent som en golfbil med skilter.
Det ligger en kisteformet batteripakke (litiumion) under førersetet - bilens tyngdepunkt er lavt, slik at den oppfører seg bedre enn den burde når man ser den smale profilen - og en 20-hesters elektrisk motor med 57 Nm sitter i hekken og driver bakhjulene.
Styringen er åpenbart giret ekstremt lavt for å unngå utilsiktet understyring eller en potensielt veldig flau velting, men det finnes absolutt ikke noe utilsiktet teknologisk med dette.
Faktisk er oppsettet så enkelt at hele Twizyen bare har omkring 600 bevegelige deler. I en normal moderne bil er dette tallet nærmere tre ganger så høyt.
Dette får Twizy til å virke ganske enkel, og det er med vilje: Her er det lite som kan gå galt, og det er bra.
Halv p-plass
Det finnes et tak, og du kan også få halvdører som sakser oppover og fram slik at de ikke tar opp plass når du har behov for å komme deg ut fra svært trange steder.
Men du får ingen full uværsbeskyttelse, siden Twizyen ikke har noen annen ventilasjon enn fart og vind. Du kan også parkere to biler med snuta inn på en normal parkeringsplass, og dermed "spare" litt - selv om mange byer i Norge lar elbiler parkere gratis uansett.
Spesifikasjoner Renault Twizy
VI LIKER
Mange smil per kilometer
VI LIKER IKKE
Ikke diff eller turbo (spøk)
DOMMEN
Billig, trygg, funky,
gøy bytransport som
gjør jobben den skal¿
YTELSE 0-50 på 4,5 sek,
maks 75 km/t, rekkevidde 10 mil
TEKNIKK 15 kW elektrisk,
bakhjulsdrift, 20 hk, 57 Nm, 450 kg
KJØP DETTE EKSTRAUTSTYRET
Halvdører og bagasjesekk
OG UNNGÅ DETTE
Den tregere 10-hesteren
PRIS ca 7000 pund (63 000 kroner)
Du kan også få en ryggsekk som kan festes på passasjersetet om du skulle shoppe og ikke har med deg noen, og rekkevidden er greie 10 mil med blandet kjøring på en 3,5-timers lading fra et vanlig 230 V uttak.
Du kan kjøre i kollektivfelt, og du vil kunne akselerere fint fra rødt lys til toppfarten som ligger på fullt akseptable - i hvert fall i byen - 75 km/t.
Elbil i mye raskere duell: Tesla møter Porsche
Pendlerredskap
Men noe som er viktigere: du kan ikke falle av. Twixyen er pendlermopeden for de som ikke liker tanken på en moped, eller en sykkel, eller et dampende pendlertog.
Den smetter inn i luker som en Smart-bil ikke kunne drømt om, og presser seg elegant forbi stillestående køer. Her gjør den smale formen sitt: Twizyen er bare 1,19 meter fra hjul til hjul.
Det finnes ingen påskudd for å kjøre på som en gærning, så vi stiller ikke noe spørsmål med rekkevidden på 10 mil. Faktisk er de fleste pendlerstrekningene på under seks mil til og fra, så om du har en sted du kan lade på jobben, kan du ta fram smilet.
Billig
Renault har til og med regnet ut at en gjennomsnittlig Twizy vil koste deg omkring 15 prosent mindre i drift, inkludert forsikring, strøm og batterileie, enn en tilsvarende trehjulet scooter som for eksempel Piaggio MP3.
Begynn å regne på det, og så argumenterer den lille Renaulten for seg selv: Har tak, men er liten. Sikker, men fikser køer. Den eneste ulempen er at folk kan finne på å legge ting inn i den. Dårlige ting.
CO2-alibi
Så den er spennende å kjøre, og smålige tilskuere vil mobbe deg fordi du kjører en litt sexy motorisert rullestol.
Men den funker, og du vil komme deg på jobb billig og i tide, i din egen privatsfære, i en bil med nesten uimotståelig humor og underholdning. Det er til å le av, og også praktisk.
Og hva som er viktigere: Twizy er priset slik at det er mulig å ha en "skikkelig" bil stående til en helgetur. Noe som betyr at denne vesle Renaulten gir deg et karbonalibi hele uka gjennom, og lar deg blåse ut på lørdagen.
Renault Twizy er med på å redde V-åtteren. Du leste det først her.
Les også: