Prøvekjørt: Mercedes S300 Hybrid L

Du vil ikke tro hva S-klassen har under panseret

Flaggskipet med firesylindret motor?! Jo, det er mulig. Og resultatet er slett ikke verst.

NORGES-KLASSE: Grunnet den lille motoren blir Mercedes S 300 BlueTec Hybrid den rimeligste S-klassen i Norge. FOTO: Daimler AG
NORGES-KLASSE: Grunnet den lille motoren blir Mercedes S 300 BlueTec Hybrid den rimeligste S-klassen i Norge. FOTO: Daimler AG
Først publisert Sist oppdatert

En hybrid Mercedes S-klasse høres ut som en slags stilig Prius...?

Langt ifra. Men selve drivverket høres ikke ut som det på en S-klasse. S 300 BlueTec Hybrid kommer med en 4-sylindret toliters diesel som yter 500 Nm. Denne motoren jobber samme med en liten elektrisk motor på 20 kW som yter 250 Nm. Overføringen skjer med en 7G-Tronic Plus-girkasse, og hybriden er naturligvis bakhjulsdrevet.

En firesylindret diesel i en S-klasse?

Før vi går inn på det smertefulle med fire sylindre i bilen som har bygd selve ryktet til Mercedes, kan vi gå gjennom tallene som gjelder her. Dieselmotoren dytter ut 204 hester, elmotoren gir ytterligere 27 hk. Og i en bil som veier 1940 kilo, er det et lite under at den kan akselerere fra null til 100 km/t på 7,6 sekunder og ha en toppfart på 240 km/t.

Og "hybrid"-biten av dette regnestykket?

Så lenge det er nok strøm i batteriet, dytter du på med elektrisk kraft. Dieselen kobles inn med en gang du trenger litt ekstra trøkk. I visse hastigheter slår den automatisk av dieselen, og suser av sted på ren eldrift. Det er sømløst.

Da er den vel ikke så tørst?

Det er magi. Denne store, luksuriøse Mercedes-flåten har et oppgitt forbruk 0,44 l/mil på blandet kjøring (vi fikk 0,64 da vi kjørte den). Det innebærer et CO2-utslipp på 120 g/km. Dette er den mest sparsommelige og miljøvennlige i S-klassen som produseres nå.

MERKES: Det er lett å savne en V6-er eller en V8-er, men den firesylindrede motoren i kombinasjon med elmotor fungerer overraskende bra. FOTO: Daimler AG
MERKES: Det er lett å savne en V6-er eller en V8-er, men den firesylindrede motoren i kombinasjon med elmotor fungerer overraskende bra. FOTO: Daimler AG Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Men bryr kjøperne av S-klasse seg egentlig om slikt?

Tekniske data

Motor: 2143 ccm 4 syl

Hk: 204

Dreiemoment: 500 Nm

0-100 km/t: 7,6 sek

Oppgitt forbruk: 0,44 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 120 g/km

Egenvekt: 1940 kg

Pris fra: 909 900 kroner

Når man i noen land kan få avgiftslettelser, samtidig som man kan kjøre opptil 150 mil på én tank, gjør noen det. Forøvrig er den litt brysomme firesylindrede motoren det eneste vi kan klage på. Den er voldsomt imponerende, men under hard akselerasjon, føler den ganske spinkel i en S-klasse Farten er aldri et problem - du vil aldri finne på å kappkjøre med en S-klasse om du da ikke har S63 AMG eller überråskinnet S65 AMG. Drivverket byr jevn og fint trøkk, ikke dynamitt. Men det vil du ikke ha i denne bilen. De vanlige dynamiske nyansene finnes her som i de andre: Herlig kjøring og lett styring.

Og den koster?

Du må ut med 909 900 kroner i Norge for denne bilen, og det er ca 120 000 kroner mindre enn den kraftigere versjonen uten hybrid (S 350 BlueTec ), med 258 hester og en vekt som er 60 kilo lavere enn hybridens.

Dommen

En bra bil, men den røffe motoren ødelegger noe for den som luksusbil.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Les også:

Drømmebilen etter en lang dag på jobb

Kanskje ser du din neste SUV her?

Kvalitetsrapport: De mest pålitelige SUV-ene

PRØVEKJØRT: Mercedes S300 BlueTec Hybrid.
PRØVEKJØRT: Mercedes S300 BlueTec Hybrid. Foto: FOTO: Daimler AG