Mini Countryman John Cooper Works

Du får nabolagets særeste bil

Skaperen av Mini ville muligens ikke applaudert dette salgstrikset som trekker JCW-ikonet flere hakk nedover.

PYNT: Du får rikelig med aggressivt designede karosserideler som standard, samt et spesielt JCW-tak. FOTO: Richard Newton
PYNT: Du får rikelig med aggressivt designede karosserideler som standard, samt et spesielt JCW-tak. FOTO: Richard Newton
Først publisert Sist oppdatert

Firehjulstrekk, en super, turboladet motor, et ikonisk rallymerke, og med en arv fra WRC - hvilket merke snakker vi om? Kan det være en Subaru Impreza? Kanskje en Mitsubishi Evo? Muligens.

Men akkurat her dreier det seg om Mini Countryman John Cooper Works; en bil som er ment å høste litt ekstra PR for Minis rallyprogram, men som faktisk viser seg å ha det mer i kjeften enn i hjulene. For dette er dessverre ikke noe Evo-aktig våpen som du vil ha med deg på hullete vei.

Den er ikke engang særlig rask. Dette er den første JCW md den nye 1,6-liters turbomotoren som nå gir 218 hester og 300 Nm. Men når bilen veier 1405 kg, tar 0 til 100 syv sekunder.

Greit, men ikke veldig kjapt i dag. De gode nyhetene er at motoren er dravillig, og siden turboen bygger seg jevnt opp fra under 2000 o/min, er det lett å holde momentet oppe og holde god fart.

Sport-knappen gjør gassresponsen skarpere, og er også ment å skjerpe styringen. Det gjør den ikke.

KOSTBAR: Mini Countryman John Cooper Works - den dyreste masseproduserte Minien noensinne. FOTO: Richard Newton
KOSTBAR: Mini Countryman John Cooper Works - den dyreste masseproduserte Minien noensinne. FOTO: Richard Newton

Koser seg ikke

GJØR INGEN SPORTSBIL: Røde striper gjør ingen sportsbil. Men det er litt rått da: FOTO: Richard Newton
GJØR INGEN SPORTSBIL: Røde striper gjør ingen sportsbil. Men det er litt rått da: FOTO: Richard Newton

Spesifikasjoner

Motor: 1598 ccm, 4 sylindre

Trekk: 4WD

HK: 218

Dreiemoment: 300 Nm

Forbruk (EU): 0,72 l/mil,

CO2-utslipp: 172 g/km

0-100 km/t: 7,0 sek

Toppfart: 225 km/t,

Vekt: 1405 kg

Pris: Fra kr 506 400 kroner

Det største ankepunktet vårt er chassiset til Countryman. Mini har prøvd å dra denne bilen noen hakk tilbake, for å gjøre den litt mykere enn de andre JCW-bilene. Det henger ikke helt sammen.

Den kjører bedre enn vi er vant til fra noen annen JCW-bil. Det er rikelig med veigrep, og chassiset er godt balansert. Og siden den er 10 mm lavere og hakket skarpere enn en vanlig Countryman, svinger den bra.

Men ved å gjøre den mer fornuftig, har Mini også mistet den tradisjonelle JCW-snerten.

Countryman JCW blir aldri skikkelig levende, og dette er ikke bilen som oppmuntrer deg til å ta av fra motorveien og inn på mindre veier.

Det virker ikke som om den koser seg på svingete landeveier, og det virker kjettersk for en bil som bærer Mini-skiltet.

Mini innser sannsynligvis at Countryman strekker grensene for hva som skal til for å lage en JCW: Dette er den første JCW-versjonen som tilbys med automatgir (+51 600 kroner) som ekstrautstyr - først og fremst fordi den selger bra i Kina og i USA, hvor man vil ha raske, firehjulsdrevne biler som gjør giringen selv.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Dyreste noensinne

Men det vil ikke vi. Vi foretrekker manuell giring. Og med en prislapp over 500 000 kroner - den dyreste masseproduserte Minien hittil - vil Countryman trenge all den hjelpen den kan få med å holde kostnadene nede.

Du får rikelig med aggressivt designede karosserideler som standard, samt et spesielt JCW-tak, pluss unike seter og blanksvarte interiørbiter, men det er ikke nok til å rettferdiggjøre den høye prisen.

Enkelt sagt er denne JCW-en grei nok, men får oss ikke til å tenne, og har en pris som får deg til å lure på hva annet du kan kjøpe når du runder en halv million. Og den lista er ganske lang, noe som ikke lover godt. Vil du ha noe raskt, morsomt og praktisk, er mulighetene mange. Og Mini Countryman JCW er egentlig ikke en av dem.

DOMMEN: JCW er bare en raskere Countryman. Vil du ha en skikkelig , så kjøp en vanlig Mini JCW.

Foto: RICHARD NEWTON

RIVALEN: Ford Focus ST: Merkelig nok finnes ingen andre kombinasjoner som denne, så vi velger en favoritt, og tar Focus i stedet. Den er bedre.

Les også:

Verdens kuleste stasjonsvogn

De beste og verste bilene siden 1997

Litt gubbete, men få er bedre på drittføre

Quiz: Kjenner du igjen bilene?

RIVAL: Ford Focus ST. FOTO: Petter Handeland
RIVAL: Ford Focus ST. FOTO: Petter Handeland