BMW M5
Den vil ommøblere ryggen din
Stilistisk splittelse i kjørefantomet E60 M5.
Denne M5-eren, modellen som går ut, irriterte purister av følgende tre grunner:
1: De likte ikke stylingen til Chris Bangle (faktisk var det ingen som likte stylingen til Chris Bangle).
2: De hatet det ubegripelige iDrive infotainment-systemet.
3: De hatet SMG III-girkassa med de vinglete padleårene fordi den var vrien å kjøre i lave hastigheter, og uansett skulle en M5 være manuell. Noe den også var, men bare på bestilling - i USA; landet med late autokasser.
Ja, og så veide den omtrent 400 kilo mer enn den første E28.
Og mens alle disse tingene unektelig var irriterende, hindret ikke det at bilen solgte best av alle tidligere M5.
For, når du skraper bort disse plagsomme greiene, avslører du en ekstremt imponerende maskin.
La os starte med V10-eren på fem liter - den første med så mange sylindere i en standard saloon. Den har 514 hester og 520 Nm dreiemoment, og nåla går til 8250 o/min før den illsinte girkassa setter tennene i en ny utveksling.
I byer og under parkeringer er den vrien og slitsom. Men når du får opp turtallet og farta, er den engasjerende og vanedannende.
Du kan endre hastigheten på skiftene, og når du slår av traction-kontrollen går den inn i en hemmelig, råtøff modus for tilhengere av frivillig nakkesleng. Det finnes en "power"-knapp, og når du trykker den inn får du alle hestene og kan sparke den fra 0-100 på 4,7 sekunder.
Den vil ommøblere ryggen din og koste deg titusener i dekk hver uke, men da Clarkson sa at dette er "en av de mest spennende bilene som lages nå" hadde han rett. Det er den fremdeles.
Alt du trenger å vite om nye BMW 5-serie
BMW E60 M5 (2005 - 2010)
Motor: 4999 ccm V10
Ytelse: 514 hk, 520 Nm
0-100 km/t: 4,7 sekunder.
Toppfart: 250 km/t
Vekt: 1830 kg
Kan kjøpes fra ca 33 000 euro (Tyskland); ca 800 000,- (Norge)
Les også:
Kongeduell: BMW M5 mot Mercedes E63 AMG