Land Rover Defender

Den er ikke som du tror

En elektrisk Land Rover Defender? Det høres da helt feil ut. Eller?

ELBIL: Denne Land Rover Defender-en er helt elektrisk, men ingen umiddelbar konkurrent til Tesla Model S. FOTO: Land Rover
ELBIL: Denne Land Rover Defender-en er helt elektrisk, men ingen umiddelbar konkurrent til Tesla Model S. FOTO: Land Rover
Sist oppdatert

Nye typer framdrift kan gi uventede fordeler. Land Rover fikk i oppdrag fra Londolozi Game Reserve i Sør-Afrika å lage en elektrisk Defender. Dette er et åpent kjøretøy med åtte høyt monterte stoler som gjør det lettere å ta inn synsinntrykk fra parken.

Elektrisk drift gjør den stille, så man kan snike seg inn på dyrene. Hvis dyrene skulle se på bilen og passasjerene som en desserttralle, kan den også kjøre like fort bakover som forover.

Land Rover har videreutviklet den elektriske 110, gitt den mer power og bygd syv til. Ingen av dem vil bli lagt ut for salg. Dette er et vitenskapelig prosjekt for merkets ingeniører som studerer elektrifisering og hybridisering i utallige former for hele bilproduksjonen.

Jeg håpet egentlig at de ville legge en motor til hvert hjul og elektronisk differensialstyring for å få ekstremt veigrep og kontroll. Men det ble enklere enn som så: En enkel sentral motor som driver alle hjulene, med en totrinns overføringskasse og senterdiffsperre for de sleipeste bakkene.

Dermed kommer du lett over store hindringer. I hvert fall store nok for meg. Ingeniørene hevder også - noe jeg ikke kan bekrefte - at den kan dra en 12-tonns trailer opp en 14 prosents stigning, stoppe midt i den, og kjøre igjen.

På veien har du mye elektrisk motorhvin, men for øvrig er den grei og renslig. Og du trenger ikke bruke den grusomme girspaken, siden den bare har ett gir i høy utveksling. Det som ser ut som en girspak, er bare en bryter for fram- eller bakover. På alle andre måter er den den samme arbeidshesten som alle andre Defendere er.

VILLMARKA: Egentlig en bil ment for safari. FOTO: Land Rover
VILLMARKA: Egentlig en bil ment for safari. FOTO: Land Rover

Begrenset rekkevidde

Hele greia er bare omkring 100 kilo tyngre enn en vanlig Defender, siden den klarer seg uten motoren, girkassa, eksosanlegget, bensintanken og radiatoren.

Motoren ligger i den eksisterende overføringskanalen under, og det store batteriet er i det gamle motorrommet.

Det er på 27 kWh, eller cirka 30 prosent mer enn Nissan Leaf, men oppgitt rekkevidde er bare 80 km grunnet vekten og størrelsen. Ikke akkurat i Tesla Model S-standard

Dette er ikke en bil for rask veikjøring, men for langsom safaritur i et sårbart miljø. Under slike forhold kan den vanligvis klare en åttetimers dag før den trenger opplading.

TEKNISKE DATA

IKKE GIR: Det ser ut som girspak, men er i realiteten er bryter. Foto: Land Rover
IKKE GIR: Det ser ut som girspak, men er i realiteten er bryter. Foto: Land Rover

Motor: Elmotor 27 kWh

Drift: 4x4

Hk: 95

Dreiemoment: 330 Nm

Forbruk: 0

0-100 km/t: Ikke oppgitt

Toppfart: 113 km/t

Vekt: 2162 kg

Pris: Ikke oppgitt.

DOMMEN: Ulike Defendere er gode til hver sine spesialjobber. Her er en enda mer spesialisert type.

RIVALEN: Mercedes Ener-G-Force Drevet av brenselceller, ett eksemplar: Til ny G-Klasse?

EN SLITER: Samme arbeidshesten som alle andre Defendere, bare helt elektrisk. FOTO: Land Rover
EN SLITER: Samme arbeidshesten som alle andre Defendere, bare helt elektrisk. FOTO: Land Rover

Les også:

Range Rover Sport blir over 100 000 kroner billigere

Nye Range Rover er rett og slett overlegen

Her er bilene med mest bagasjeplass

Her står UP i sommer

DU VERDEN: Mercedes Ener-G-Force. Ble vist frem på bilutstillingen i Los Angeles. May the Ener-G-Force be with you. FOTO: Daimler AG
DU VERDEN: Mercedes Ener-G-Force. Ble vist frem på bilutstillingen i Los Angeles. May the Ener-G-Force be with you. FOTO: Daimler AG

Denne saken ble første gang publisert 27/06 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også