Hennessey Venom GT

- Den er helt sykt bra

Aerosmith-sjefen digger sin Venom GT. Men hva er bilen egentlig god for? En verdensrekord?

WALK THIS WAY: Steven Tyler, frontfiguren i Aerosmith, er den stolte eier av en Venom GT, som er temmelig lik bilen som skal forsøke å klå Bugatti Veyron 16.4 Super Sport. FOTO: Drew Philips
WALK THIS WAY: Steven Tyler, frontfiguren i Aerosmith, er den stolte eier av en Venom GT, som er temmelig lik bilen som skal forsøke å klå Bugatti Veyron 16.4 Super Sport. FOTO: Drew Philips
Først publisert Sist oppdatert

Oppgave: Slå Veyrons rekord som verdens raskeste serieproduserte bil - på en bane som er halvparten av lengden til den rekorden ble satt på. Tøff jobb,

Monsteret fra den amerikanske tuneren Hennessey varmer opp på rullebanen. Venom GT skal ikke opp på Mount Everest, men oppgaven er likevel formidabel: Den skal klatre til høyere fart raskere enn noen annen bil har klart tidligere.

Tuneren fra Texas syntes ikke det var nok å sette rekord for kortest tid fra 0 til 300 km/t for noen måneder siden. Så nå er de på Naval Air Station Lemoore - et av få steder i USA med baner lange nok til overhodet å våge seg på en rekord som dette.

Og selve rekorden? Jo, den gjeveste av dem alle: Å kjøre verdens raskeste serieproduserte bil.

Som vi alle(?) vet, holdes rekorden nå av Bugatti Veyron 16,4 Super Sport, med en fart på 431,08 km/t. Rekorden ble satt på en spesialbygd testbane hos Volkswagen i Ehra-Lessien den 26. juni 2010. Så det er denne som Venom GT må slå, og tallene er ikke i favør av utfordreren.

Kortere strekning å gjøre det på

Til tross for at Venom har 1261 hester som dytter bare 1244 kilo (sammenlignet med Veyron Super Sports 1200 hester og 1888 kilo), hadde Bugattien nærmere 10 kilometer på seg for å hente fram toppfarten.

Venom GT-en har bare 4,7 kilometer - mindre enn halve strekningen - på å komme fra null til topp, og tilbake igjen. Der tar banen slutt, og søla begynner.

VENOM GT: Dette er bilen som skal gjøre jobben. FOTO: Drew Philips
VENOM GT: Dette er bilen som skal gjøre jobben. FOTO: Drew Philips

En annen ting som er i favør for Veyron SS, er at den er firehjulsdrevet. Dermed trykkes alle de 1200 hestene rett i asfalten, og på den måten i det minste akselerere raskere.

Den bakhjulsdrevne Venom GT har dermed et handikap. Og til tross for at den har noen enorme 345/30 ZR20 Michelin Pilot Super Sport dekk til å overføre kraften, fikser de ikke å bruke 630 hester per hjul til pur fart fremover.

Dermed må Venom GT bruke antispinn på de første girene. Resultatet er at Veyron SS gjør 0-100 på 2,4 sekunder, mens Venom GT bruker rundt tre sekunder på samme jobben.

Hennessey-bilen vil trenge hver eneste en av de ekstra hestene - og hver eneste tomme av rullebanen - dersom den overhodet skal komme i nærheten.

Maksfart på 441 km/t

Dette skal gå unna. FOTO: Drew Phillips
Dette skal gå unna. FOTO: Drew Phillips

Brian Smith er den samme fyren som gjorde noen vanvittige fartstester med en Hennessey VR1200 på bomveien i Texas for noen måneder siden, og kjører også nå.

For å gi ham en idé om når han skal gå fra full fart til full panikk, er det satt opp kjegler langs banen på strekningene 1, 2 og 2,5 miles.

Dersom han når Venomens teoretiske maksfart på 441 km/t innen han passerer den siste kjeglegruppen, har teamet beregnet at Brian vil måtte skape en konstant bremsekraft på 1 G for å unngå et raskt og sølete gjørmebad.

Brannmannskapene fra den amerikanske marinen står klare hvis beregningene skulle vise seg å være feil.

Selve Venom GT-en er ganske mye endret fra den gang Top Gear kjørte den på en øde vei i Nevada for noen år siden. Silhuetten er den samme, men mye av det tekniske er blitt oppgradert.

Steven Tyler digger den

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Det bekreftet Steven Tyler - frontfiguren i Aerosmith, og den stolte eieren av en Venom GT - da han dro bilen ned i andre gir og vi ankom hotellet hans i en tåke av røyk og hjulspinn.

Best å sjekke dekktrykket. FOTO: Drew Phillips
Best å sjekke dekktrykket. FOTO: Drew Phillips

- Den er helt sykt bra, sier han om det jetsvarte jernet sitt.

Bilen hans - og den på flystripa - har en helt ny pakke for motorstyringen, inkludert antispinn, en flunkende ny Ricardo sekstrinns girkasse, og helt ny Penske fjæring.

Dette reduserer ikke mengden raseri bilen kan slippe løs. Men en kjøretur gjennom Los Angeles kunne bekrefte at den var mer kontrollerbar, noe som er godt nytt til alle som kjører på veier - ikke minst førerne.

Tylers bil har litt spesialutstyr, blant annet et enormt lydsystem for det han kaller "AC/DC-øyeblikk". Den har også litt pels rundt hovedskjermen. Men en ekstra dimensjon som bilen på stripa har (chassis nr. 07) og Tylers ikke har, er 100 oktan bensin for å beskytte den mot uren pumpebensin. Men utover det, er dette en hyllevare som du kan kjøpe hos HPE.

Tre meter stikkflamme

Med målere installert og intercooleren pakket med tørris, spenner Brian seg fast og kjører ut mot enden av rullebanen for å få størst mulig kjørelengde.

Her er det ingen flaggveiving eller startpistol - han bare konsentrerer seg i noen sekunder, dytter gassen inn, og begynner på den første testomgangen.

Nå gutter, hva synes dere om gliset mitt? FOTO: Drew Phillips
Nå gutter, hva synes dere om gliset mitt? FOTO: Drew Phillips

Selv om bilen bare har tilbakelagt omkring hundre meter før den passerer oss, har den allerede fått opp en solid hastighet og jager etter rekorden på den eneste mulige måten: Bånn gass.

En tre meters flammetunge viser at han girer fra andre til tredje, og deretter er bilen nesten borte i en hale av brun eksosdamp og støy fra fri eksos. Øyeblikket etter mister vi all visuell kontakt med bilen.

Noen kilometer unna

Nå kommer den spennende delen. Siden alle måleinstrumentene er i bilen, må vi vente på at Venomen kommer tilbake før vi kan se resultatene den har oppnådd. Og den er nå nærmere fem kilometer unna, så det tar sin tid.

Når bilen viser seg, kobles målerne til pc-en, og dataene blir lastet ned. Og til å være en testkjøring er ikke resultatet dårlig: 422 km/t. Bare 9 kilometer unna rekorden.

Dette er ganske enkelt fenomenalt. På halve strekningen, fra stillestående start og med bruk av antispinn har en Venom GT kommet bare 9 kilometer i timen unna fartsrekorden for produksjonsbiler, på første forsøk. Hvordan? Bare sjekk disse tallene: 0-161 på 5,6 sekunder, 0-322 km/t på 14,4 sekunder, og 0-402 km/t på 26,2 sekunder.

Racelogic. Check! FOTO: Drew Phillips
Racelogic. Check! FOTO: Drew Phillips

Ved siden å vise hvor raskt denne bilen akselererer, viser dette også de eksepsjonelle mengdene med kraft som man trenger for å oppnå hastigheter på over 320 km/t. Det tar 14,4 sekunder å komme dit.

Men så kreves det nye 11,8 sekunder for å tippe 400 km/t. Venom GT har rikelig med krefter, men det virker som om den ganske enkelt ikke har plass nok her for å slå rekorden.

Eller?

Justerte fjæringer

Noen løp senere - da girskiftet fra fjerde til femte skaper noen få problemer, og fjæringen blir justert slik at den skal kunne takle skjøtene på rullebanen bedre - går alt svært rolig for seg mens Brian stiller opp den haiskinnfargede bilen for et siste forsøk.

Det ser ut som en ganske stødig start. Bilen beveger seg merkbart mer stabilt, og girskiftene er jevnere enn noen gang.

Flammene fra eksosen er borte. Det skuffer tilskuerne, men ingeniør Kevin er fornøyd. Alt ser bra ut. Og det ser fort ut. Men er det rekordfort? Nå har vi ikke mer tid, så det er nå eller aldri.

Nesten river ingen mann av hesten

Øi, har du husket å gå på do? FOTO: Drew Phillips
Øi, har du husket å gå på do? FOTO: Drew Phillips

Telefonen vibrerer i lomma mi. Det er en SMS fra Hennessey på mållinjen: "427,6" står det. Jeg stirrer på tallet et øyeblikk. Og slites mellom gleden over en så vanvittig hastighet på en så kort avstand, og skuffelsen over at Hennessey ikke har klart å sette ny fartsrekord.

Jeg er uansett imponert over forsøket. Men det utrolige løpet har krevd sitt av Venom GT-en: En feil innebærer at bilen slepes tilbake av ingeniørene, og plasseres på tilhengeren sin.

Hennessey akter å fullføre jobben.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om amerikanske biler?

Flat out, flat out! FOTO: Drew Phillips
Flat out, flat out! FOTO: Drew Phillips

Pris USA: 330 000 kroner - Pris Norge: 1 800 000 kroner

Prøvekjørt: Chevrolet Camaro SS

Denne bilquizen får du ikke alt rett på