Chevrolet Corvette Grand Sport

En hilsen fra 80-tallet

En gang i tiden ville vi gitt høyrehånda for en Corvette. Men den tiden er forbi.

UMODERNE: Ganske enkel, litt tacky, men tidvis veldig god stemning. Omtrent som en låt fra 80-tallet altså. Foto: GM
UMODERNE: Ganske enkel, litt tacky, men tidvis veldig god stemning. Omtrent som en låt fra 80-tallet altså. Foto: GM
Først publisert Sist oppdatert

Som fullverdige medlemmer av Motorklubben Ekte Biler for Ekte Mannfolk (gratis tupé til alle æresmedlemmer!), burde vi akte og ære kabrioletversjonen av Corvette Grand Sport.

Vi burde akseptere mangelen på (a) teknologi og (b) et nesten akseptabelt interiør - bare som en prisverdig vegring mot å føye seg etter innfallene til dagens veike barnerumper.

Men sannheten er at på sleipt underlag er en bil som dette, med V8 og bakhjulsdrift og takmangel, en utfordring for et hvilket som helst hekkparti.

Grand Sport er, i bunn og grunn, en kraftigere versjon av grunnversjonen Corvette C6.

I oppførsel og utseende ligger den nærmere den tøffere Z06. Men nærmest uten kjøreteknologien som Z06 utvilsomt har. Snålt.

Grand Sport har beholdt den 437-hesters V8-eren til C6, men med den lavere bakkeklaringen og tøffere fjæringen til Z06. Den kjører i det minste med mer kontroll enn de gamle Corvettene, men er primitiv etter moderne standarder. Grand Sport har mer sporvidde og har dekk brede som tallerkener.

Styringen jager etter hver sprekk og vannpytt, og truer alltid med å spytte deg bakover og gi deg et nytt, skinnende autovernslips, bare for moro skyld.

Legg til en frontspoiler som vil gi selv den sprekeste politimannen dobbelthake, så blir Grand Sport raskt en del mer bryderi enn den er verd.

I helt gamle dager gjorde både dollarkursen, prisen på amerikanske biler og mangelen på alternativer at man kunne forsvare å kjøpe en Corvette. Men en Grand Sport koster rundt 660 000 kroner (i England!), noe som er veldig mye for en kapsel av billig plast og en geriatrisk GPS.

LITT HVASSERE: Grand Sport er, i bunn og grunn, en kraftigere versjon av grunnversjonen Corvette C6. Foto: GM
LITT HVASSERE: Grand Sport er, i bunn og grunn, en kraftigere versjon av grunnversjonen Corvette C6. Foto: GM

Tilbake til 80-tallet

Men så var det ... Så var det den tørre, klare dagen, når du legger ned taket, finner noen mil med tomme veier, drar V8-eren helt ut, og håper at Grand Sport ikke vil drepe deg.

Og så, i noen få øyeblikk, inne blant kverningen av 6162 kubikkcentimeter med naturlig pustende herlighet, vil alt være sånn det skal være: En kjempebil fra en kjempeæra, da menn var menn og kollisjoner var dødelige.

Klarer du å takle plagene med denne turen tilbake til 1980-tallet, så kos deg mens du kan. Hvis ikke, kan det nok friste å se på en 911 kabriolet...

Dommen

TØRST: Bilen drikker 1,26 l/mil og har et CO2-utslipp på 293 g/km. Foto: GM
TØRST: Bilen drikker 1,26 l/mil og har et CO2-utslipp på 293 g/km. Foto: GM

Ønsker du deg virkelig, virkelig en Corvette. Da råder vi deg til å betale litt mer for en Z06. Eller, enda bedre: Kjøp noe annet. Porsche 911, Jaguar XK, Nissan GT-R ...

Spesifikasjoner:

Corvette Grand Sport Convertible

Motor: 6162 ccm, V8

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 437

Dreiemoment: 580 Nm

Forbruk 1,26 l/mil

CO2-utslipp: 293 g/km

0-100 km/t: 4,5 sek

Toppfart: 300 km/t

Vekt: 1519 kg

Pris fra kr 660 000 (i England)

Les også:

Du kan egentlig kjøre rett til politiet og levere fra deg lappen

ENKELT: Ikke verdens mest avanserte førermiljø. Ganske simpelt, faktisk. Foto: Axel Wierdeman
ENKELT: Ikke verdens mest avanserte førermiljø. Ganske simpelt, faktisk. Foto: Axel Wierdeman Foto: Axel Wierdemann

Bilen alle gutter vil sikle etter

Subaru BRZ - den beste bilen Subaru har lagd

TILBAKE TIL 80-TALLET: Klarer du å takle plagene med denne turen tilbake til 1980-tallet, så kos deg mens du kan. Foto: GM
TILBAKE TIL 80-TALLET: Klarer du å takle plagene med denne turen tilbake til 1980-tallet, så kos deg mens du kan. Foto: GM