Prøvekjørt: BMW 6-serie Gran Coupé
BMWs aller flotteste
En kynisk øvelse i nisjeproduksjon, eller et nyttig tillegg i det store BMW-utvalget? Det er på tide med syltynt hårkløveri.
BMW har flere typer store biler enn Levis har buksemodeller. Utvalget er forvirrende. Du kan få en vanlig sedan i to størrelser; i 5-serien eller i 7-serien. Eller du kan få noe som er litt mer allsidig, som en 5-serie Touring (stasjonsvogn).
Eller noe som også er allsidig, men litt større, lengre og mye mer forvirrende: en 5-serie Gran Turismo. Eller noe som er enda litt større, og nesten like forvirrende: en X6. Og enda større? Jo, en X5. Og på den lavere og kortere siden av alt dette, har du 6-serie Coupé og Cabriolet.
Alle disse bilene bruker den samme mekanikken, og i noen land får du også hele hurven med firehjulsdrift. De er alle lagd av samme olastoffet. Tenk på dem som rake, tettsittende, slim-fit, tilbakelente, rommelige og kortbukser.
Men om Levis fant ut at det fantes en liten demografisk gruppe med rumpe og lår som ikke passet inn i noen av disse stilene, ville de sannsynligvis komme med en til. Og BMW har gjort dette.
Mellom CLS og Panamera
Så her er 6-serie Gran Coupé. Den har fronten og hekken til de andre 6-seriemodellene, men fire dører og et skikkelig baksete takket være lengre akselavstand. Den har samme akselavstanden som sedanen i 5-serien. Men (jøss, dette blir komplisert) de større overhengene innebærer at den er lengre enn 5-serien, og den er bredere og lavere.
Disse proporsjonene plasserer den faktisk et sted mellom Mercedes CLS og Porsche Panamera. Men i mine øyne ser den bedre ut enn Mercedesen. Og i praktisk talt alle andres øyne ser den penere ut enn Porschen.
Noe som er åpenbart, er at denne lave, brede stilen har sin pris. Gran Coupé er ikke så praktisk som en vanlig 5-serie sedan. Det er vanskeligere å se ut av den, og den er skummel å manøvrere langs smale veier. Det er mindre plass bak, og du må vri deg litt for å komme dit, og bagasjelokket åpner seg ikke så mye. Derfor er den et tillegg, og ikke en erstatning.
Men siden Mercedes har gjort det så veldig bra med sin CLS, kan man ikke klandre BMW for at de vil inn i konkurransen.
Et klart faktum: Dersom jeg hadde aksjer i BMW, ville jeg spurt styret hvorfor 5-serie GT - en flopp - kom så tidlig i sekvensen i stedet for 6-serie Gran Coupé. For den tror jeg vil gjøre det bra.
Kjører bedre enn todørsversjonen
Det er ikke så mye fornuft her (du kjøper ikke biler som dette med en rasjonell hjerne), men den får meg ganske enkelt til å føle meg vel.
BMW 6-serie Gran Coupé
Motor: 2993 ccm, 6 syl,
Drift: Bakhjulsdrift
Hk: 317
Nm: 640
Forbruk: 0,57 l/mil,
CO2-utslipp: 148 g/km
0-100 km/t: 5,4 sek,
Toppfart: 250 km/t
Vekt: 1865 kg
Pris: 1 164 900 (640d) 1 160 600 (640i)
DOMMEN
Mye mer udefinerbar godfølelse enn en vanlig 5-serie sedan. Og mye mer fornuftig og attraktiv enn en 6-serie Coupé.
Og dette sier en som ikke er særlig glad i 6-serie Coupé. For du skjønner at som en 2+2 er 6-serien det verste fra flere verdener: Den er for stor og myk til å være sportsbil, men har heller ikke et brukbart baksete, så den får en til å gå seg egoistisk.
Gran Coupe har fire dører, og baksetet, og er dermed noe mer sosialistisk. Men fordi den er bred og lav, føles den mer sporty enn de fleste sedanene. Og den lange akselavstanden får den til å kjøre bedre enn den eksisterende todørs-versjonen. Dette er bitte små forskjeller, men skal bruke pengene på en spradebil, er det fordømt viktig at den får deg til å føle deg vel.
En sprek, men myk 456-hesters V8 vil komme denne sommeren, og etter den antakelig en M6.
Men for øyeblikket får du Gran Coupé i to rekkeseks-smaker; bensin og diesel. De er begge 3-liters turboer, men begge har fått merket 640, og begge har de samme ytelsestallene: 0-100 km/t på 5,4 sekunder og en sperret toppfart på 250 km/t. Dette er fordi kraften fra dem er nesten lik, med dieselens 317 hk bare så vidt slått av bensinens 324.
Alle vil kjøpe dieselen
640i låter penere enn 640d, og kommer med en rolig rekkesekser-harmoni. Den har ikke noe du vil kunne kalle turboforsinkelse. Trykk inn gassen, og få akselerasjon. Enkelt. Responsen er vakker proporsjonal og avstemt.
Ved lave til middels omdreininger legger turboen litt ekstra kraft på hjulene, så det er alltid dravillig. Går du høyere, gjør motoren en grei etterligning av de gamle, gode selvpustende BMW-ene - skarp i handling og lyd mens den jager mot den røde sonen. BMW kaller den forresten TwinPower turbo, men det er bare én vifte på denne bilen.
Men alle kommer til å kjøpe dieselen for den er litt billigere og bruker bare 0,57 liter på mila i de offisielle testene, i stedet for 0,8. Det er ikke noe stort offer. Den låter fremdeles pent og kraftig, med rekkesekseren litt forvrengt av kompresjonstenningen. Den har to variable turboer, men det forhindrer ikke en forsinkelse mellom gasspådraget og fullt dreiemoment. Bare en liten pause, men den tar fra deg litt finkontrollen.
Begge motorene bruker den samme åttetrinns-automaten. Girskiftene blir endret med vippebryteren som sender bilen gjennom de mange modusene: Eco, Comfort +, Comfort, Sport, og Sport +.
Disse modusene påvirker også gassens respons, styringsvekten, innstilling av adaptive dempere, instrumentdisplay og aircondition. Det er nok ikke lenge før et trykk på en av disse knappene vil hente sola fram fra skyene og gjøre slutt på all sult og krig i verden.
Bakhjulene svinger med
Bilen jeg kjører har tilleggsutstyret aktiv styring, som ikke bare endrer rattutvekslingen avhengig av farten, men som også henter fram bakhjulsstyring. Det gjør bilen fantastisk kjapp i brå svinger, og gir like imponerende stabilitet når du kommer til motorveifart. Men i middels fart får den styringen til å virke merkelig fjern.
Når du har lært deg å stole på bilen, vil du finne ut at du har en maskin som spiser svingete veier til frokost.
Dette eksemplaret har tillegget Dynamic Drive, som innebærer at du har stag som hindrer den i å krenge i det hele tatt i svinger, og som progressivt kobles ut på rett vei for å gi bedre komfort. De er supre. Programvaren som ordner opp i utløserne for adaptive dempere, krever utrolig følsom kalibrering og koding.
Noen biler roter til disse greiene og føles harde og klumpete. Men andre får det til. Skikkelig. Og da føles det ledig og naturlig. Gran Coupé-en er absolutt av den siste typen.
Biler som plasserer deg lavt på veien, føles naturlig som om de oppfører seg smidig, siden de gynger og dytter deg mindre. BMW-ingeniørene sier at Gran Coupé faktisk er satt opp stivere enn en 5-serie, men fordi den er så lav - samt har et velkonstruert adaptivt chassis - blir resultatet mer komfortabelt og avslappende enn jeg husker 5-serien, eller de fleste såkalte luksus-sport-sedaner. Altså alt dette, og også talent for svingete veier.
BMWs mest elegante føremiljø
Gran Coupé har sannsynligvis BMWs mest elegante dashbord og kupe. Men jeg ville unngått det brune og snøhvite læret i testbilen. Det er så blendende at det er på grensen til optisk farlig, og så ømfintlig for skitt at det sikkert krever at du blir kirurgisk vasket før du setter deg inn. Men om du spesifiserer farger og stoff mer fornuftig, får du et feiende flott dashbord, stilig møblering og intuitiv ergonomi.
De som må krype inn bak i bilen, trenger å ha litt kroppskontroll, for taket bak er lavt, og bakre del av dørvinduet stikker ut. Så på tross av navnet, er dette egentlig ikke en ideell coupé for svigermor. Men når du først har kommet deg inn, vil to personer på over 180 cm få nok hode- og beinplass.
Det er også et tredje setebelte, men passasjeren i midten må skreve med beina. Ikke behagelig. (Men bedre enn i en CLS eller Panamera, som ikke har noe belte i midten.)
Men vi henger oss ikke opp i det. Om du frakter fem personer til daglig, kjøper du garantert en av de andre store BMW-ene. Gran Coupé gir deg likevel en bil med skikkelig baksete uten at du ser ut som en innleid sjåfør.
RIVALEN: Mercedes-Benz CLS. Bilen som startet alt sammen. Andre generasjon er raffinert og fin å kjøre. Liker du utseendet til denne, eller BMW-en?
Les også:
Så fort kan du kjøre forbi fotoboksene
Slik er promillegrensene i utlandet
Bilene med mest og minst trøbbel i Norge